[GP]  Vonatozásaim - 38 / 2006.12.29. péntek
 Óbuda - Bp.Nyugati - Kőbánya-Kispest - Ferencváros, Kelenföld - Bp.Déli
> ⇑ < <<     GP   Vonatozásaim   XX.század   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016 
 
 
A helybenjárás sorozat eddigi epizódjai
2005
Vonattal a vasútmodell kiállításra
Karácsony előtt
2006
Vonattal Ferihegyre
Kicsi pont a kicsi i-re
Elvira pennétől Budafok-Belvárosig
Helybenjárás korán reggel
Rákoscsaba 2.
Pestszentimre, Pestszentlőrinc
Bush show Budapesten
A budapesti úttörővasúton
Én és az emeletes vonat - másodszor
Már megint vonattal Ferihegyre
Tizenkét kilométer tripla Desiroval
Mindenfelé mindenféle vonatok
Évzáró helybenjárás
 
 

Évzáró helybenjárás
Avagy szép új menetrend 3. nap

Kaptam karácsonyra egy szép albumot a naiv művészetről. A szerzőket nézegetve akadt meg a szemem ezen a mondaton: A nyomás és a kötés Kínában készült. A MÁV menetrendet egyenlőre még Szabadkán nyomják és kötik, néha sajnos rosszul. A Balsai-Tiszapart menetrendjét akartam volna megnézni a saját példányomban, de nem sikerült, mert pont ez a rész hiányzott a könyvemből. Úgyhogy ismét vonatra szálltam, hogy kicseréltessem a menetrendemet.

De ha már szóbahoztam a Balsai Tisza-partot, el kell mondjam, hogy én a Balsa állomásról a Tisza-partig kanyarodó néhány száz méter vágányt tartom a legfeleslegesebben életben tartott vasútszakasznak Magyarországon. A második világháború végéig itt ívelte át a Tiszát a Nyíregyháza - Sátoraljaújhely keskenynyomközű vasútvonal hídja. (A hálózat 1944-es és 1971-es állapota jobbra látható.) A háborúban lerombolt híd nem épült újra, de a forgalom még sokáig nem állt le. A vonat Balsa állomás után a hajdani híd töltése mellett a Tisza-partig közlekedett, ott az utasok komppal átkeltek a Tiszán és ott ismét vonatra szállva folytatták útjukat. Azután 1980-ban megszűnt a túloldali Hegyközi kisvasút és a valamikor később a komp is elköltözött Balsa központibb részére. És amikor már a csárda is bezárt, végképp nem maradt ok a kihalt Tisza-partig közlekedtetni a kisvonatot.

Én elöször 2002-ben próbáltam elvonatozni Nyíregyházáról a Tisza-partra, de az utolsó szakaszt csak 2004-ben sikerült perfektuálni. Ezen alkalmakkor csak egy-két utast láttam Balsán, ami nem is csoda, mert a település szélső házait is több száz méter választja el az állomástól. A jegyvizsgálók szerint a Tisza-partig is utazik néha kiránduló, de a végállomáson tipikusan csak szúnyogok szoktak nagy számban előfordulni.

Ráadásul Balsai Tisza-part vasúti létesítménye mindösszesen egy szál vágány. Azaz a vonat megfordítási manővereit Balsán végzik, utána tolat le a szerelvény a víz közelébe. Ott aztán bőven van ideje a személyzetnek élvezni a csendet és a nyugalmat, bár az én szerény tapasztalataim szerint többre becsülik Balsa állomás meglehetősen puritán infrastruktúráját.

De hát a magyar zöldek foggal-körömmel ragaszkodnak ehhez a talán félkilométeres vágánydarabhoz, így a 2007-es nyári menetrendben is szerepel ez a szakasz. Igaz, különösebb költséget nem jelent, csak úgy tűnik értelmetlennek, ahogyan van.

 

Óbuda - Bp.Nyugati

Óbuda állomáson most nem működik a térvilágítás. Meresztem a szememet a sötétbe, próbálom kivenni, mit mutatnak a szemaforok. (A régi időkben este a bakter lámpát húzott fel a jelzőárbocra, fényjelzővé alakult a szemafor.) Vasúti járművet sem látok a sötétben, de nem is szokott semmi állni a síneken. Esztergom felöl vonatkürt hallik, a személyvonatnak még nincs itt az ideje, de nem igazán számíthatok tehervonatra. És valóban, egy lesötétített dupla Desiro áll meg az ötödik vágányon. Kisvártatva érkezik az esztergomi vonat és a hangos bejelenti, hogy a Nyugatiba tartó vonat előreláthatóan tíz percet késik. Ez már zsinórban a harmadik alkalom, valami feszültség lehet ezen a ponton az ütemes menetrendben.

A sötét vonat elhúz a Nyugati felé, az esztergomi vonat utasaival várjuk kivilágított társának érkezését. Közben azon tűnődök, hogy vajon miért ABp és BDp jelölésű a Desiro két fele. A saját eszem szerint ABDpmotnak hívnám alles zusammen, hiszen sorozatszáma is csak egy van.

A tájékoztatásnak megfelelően valóban kb. 10 perc késéssel érkezik a vonat Esztergom felöl. Érdekes, hogy a Desiro páros második tagjának ablaka erősen párás és a belső légkör sem olyan viszonylag kellemes, mint lenni szokott, nyirkos hűvös van idebent is.

Amikor a Nyugatiban leszállunk, a peron mindkét oldalán dupla Desiro áll. Mindkét oldalon több összefirkált ablakot fedezek fel, sőt mindkét oldalon van egy-egy berepedezett is. Kíváncsi vagyok, mi lehet a törések oka, gyanítom a másság megnyilvánulásai.

A poggyászmegőrzőben készségesen kicserélik a hibás menetrendet, ettől megjön a kedvem egy kis továbbvonatozásra.

 

Bp.Nyugati - Kőbánya-Kispest

A szobi zónázó a Nyugati és Vác között nem áll meg. Balga módon azt hittem, hogy ez Monor felé is így van, bár megnézhettem volna a zsebemet húzó menetrendben. Mert Monor felé a zónázó csak Kőbánya-Kispest és Monor között nem áll meg. Így felesleges engedtem el a hat órás vonatot és csak 18:05-kor indulok egy piroscsíkos inga fedélzetén Kőbánya-Kispestre. Talán a harmadik kocsiba szállok fel, ketten vagyunk benne indulásnál.

A vonat a 18. vágányról indul. Bár a 17. vágány felől is sok hely lenne, a vonatra a 19. vágány felöl kell felszállni. Egy laikus a 17. felől próbálkozik, valaki kiszól neki a vonatból, hogy menjen a másik oldalra, ám mire megkerülné a vonat végét, a szerelvény kigördül az állomásról.

A kocsiban kellemesen kering a meleg levegő, a végén még megkedvelem ezeket a buszüléses Bhv-kat. Ezek általában elfogadható állapotban vannak, de sajnos a levegő keringető elég gyakran nem működik bennük megfelelően.

 

Kőbánya-Kispest - Ferencváros

Kőbánya-Kispesten már szilveszteri a hangulat, minden kijelzőre mindenféle mulatságos csacsiságok vannak kiírva. A monori személy mellé például valami fura nevű IC-t írtak ki. A hangos utastájékoztatás meg csendben figyeli a tanácstalan utasokat.

Nem terveztem meg ezt az utat, rutinból indulok egy vonat felé, amiről feltételezem, hogy a 150-esen fog közlekedni. A mozdony mellett már ott áll a menesztő hölgy.

- Tessék mondani, mikor és hová indul ez a vonat ? - kérdezem.
- Hová akar utazni ? - kérdez vissza.
Ettől zavarba jövök és hirtelen nem jut eszembe egy állomás sem a 150-e vonalon, úgyhogy kibököm, hogy csak ide, Ferencvárosra készülök utazni.
- Akkor tessék gyorsan felszállni, a vonat azonnal indul ! - mondja a jókedvű forgalmista hölgy.

Tehát felszállok az egyik Bhv classic kocsiba. Az első kocsi első felében szinte mindegyik ülőhely el van foglalva, a másik felében kevesebben vannak. Az első pillanatban hely után nézek, de az orromat megcsapó bagóbűz eszembe jutatja, hogy ezen a vonaton dohányzó rész is közlekedik.

Végül az egyik peronon kötök ki a pár perces útra. Itt elég sötét van, jól lehet kifelé nézelődni. Ráadásul mindkét oldalon van ablak. A WC-t elbontották és kerékpártartókat szereltek a sarkokba. (Lehet, hogy nem is Bhv kocsiban utaztam ?!)

Érdekes, hogy Ferencváros állomáson többen is leszálltunk. Úgy látszik egyre többen utazunk vonattal a városon belül is.

Az egyik vágányon RoLa vonat vár indulásra, csak két kamion van rajta, a sofőrszállító vagonban néma a sötétség. Bekukkantok a váróterembe is, nincs ott egy lélek sem, a pénztárak is zárva vannak.

 

Ferencváros - Kelenföld

Kelenföldre a 103-as busszal utaztam át. A busz megállója a vasútállomás nevét viseli, ám nem kényelmes az átszállás, sőt egyáltalán a megállót megtalálni sem triviális. Viszont a buszból kifogástalanul látszik Budapest gyönyörű panorámája, amikor áthaladunk a Lágymányosi hídon. A másik oldalon a vasúti híd, melynek kilátását teljesen eltakarja ez az ostobán épített közúti híd.

És ha már a BKV-nál tartunk, szeretném kicsit méltatni a BKV bérletek dizájnját. A nájlon tasakban lapuló, két szegecsszerűséggel rögzített fényképpel felszerelt bérlet igazolványnak van valami múltszázadi bürokratikus bája. Először a szocialista jelzőt is használni akartam, de eszembe jutott, hogy 1980-ban vettem egyszer egy havibérletet Moszkvában. Az csak egy vacak kis kartonlap volt, nem volt hozzá se befoglaló igazolvány, se tok, sőt még fénykép sem kellett hozzá.

A BKV bérletfejlesztő szakemberei az idén sem tétlenkedtek, hanem piacra dobták a pecsételt bérletszelvényt. Hát ez valami piramidális újítás. Ha csak ránézek, a pecsétről Kabos Gyula meg a Szigorúan ellenőrzött vonatok jutnak eszembe. És ezt a mulatságot csak fokozzák a bérletárusok. Habozás nélkül eladnak olyan bérletszelvényt, amelyre fejjel lefelé bélyegzik rá a hónapot. De a legjobb eddig az a szelvény volt, amin elmázolódott a friss pecsét és csak annyi látszott rajta, hogy SZE-ujjlenyomatok-ER.

A másik véglet meg az volt, amikor gyakorlatilag alig látszott a szelvényen a rápecsételt hónap. Akkorra én már kimulattam magam és szóvá tettem a dolgot. Erre hölgy határozott hangon azt javasolta, hogy forduljak szemorvoshoz. Vajon van-e város még e glóbuszon, ahol egy bérlettel ennyi mulatsága van a halandónak ?!

 

Kelenföld - Bp.Déli

A Kelenföldi állomás épülete a világváros egyik sötét bugyra. Lepusztult, elhanyagolt, koszos és rendetlen. Az aluljáró most kihalt, a boltok már bezártak, a kocsmák is már csak takarékon működnek. Odakünn hideg szürke barátságtalanság. Szerencsére rendesen érkezik a dunaújvárosi gyors. A mozdony után egy elsőosztályú kocsi, a több öt By. Kívülről némelyik eléggé csúfosra van fújkálva. Alig vagyunk néhányan a vonaton. A kocsi félhomályában azon tűnődök, hogy tulajdonképpen minden rendben lenne a By-nal, sőt tulajdonképpen még büszkék is lehetnénk rá, mint old-timerre, ha karban lenne tartva, ha nem lenne megrongálva, nem lenne összebarmolva és nem lenne elkoszolódva. Érdekes, hogy innen pár száz kilométerre meg tudják becsülni a dolgaikat, nekünk meg csak az irigykedés marad, milyen jó is a sógoréknak ...

A Déli is hideg szürke unalom. Miközben kifelé ballagok, azon jár az agyam, hogy vajon mi lesz a sorsa ennek a pályaudvarnak. Volt idő amikor tetszett nekem az ívelt homlokzatú épület, de ez még az axonometrikus korban volt. Azóta az épület formája erősen elavult és állaga is folyamatosan romlik. Valószínűleg az lesz a sorsa, mint a bécsi Franz-Josef pályaudvaré, de sajnos elképzelhetőek rosszabb forgatókönyvek is. De ki lát bele az ingatlanfejlesztők terveibe ?

 

Összefoglalás

VonatÚtvonalam Km Idő Szerelvény
2043 Óbuda - Bp.Nyugati  120:226342 010-3, 012-9
2718 Bp.Nyugati - Kőbánya-Kispest  110:14BDt, 6* Bhv, V43 2292
7918 Kőbánya-Kispest - Ferencváros  60:09V43 1115, 4* Bhv (?)
4201 Kelenföld - Bp.Déli  40:06V43 1182, Ao, 5* By

      [GP] > ⇑ < <<