Óbuda - Angyalföld, Füsti - Nyugati - Óbuda Vonatozás 2004/19, 2004.09.18. szombat |
Gőzmozdony Grand Prix
Már két gőzmozdony grand prix műsorát láttam korábban, 2002-ben és 2003-ban, most csak a mozdonyokra vagyok kíváncsi, így délutánra indulok a füstibe.
Óbuda mindig tiszta várótermét most csikkek és szotyi maradványok csúfítják.
14:43-kor indul a dupla Desiro szerelvény (013, 008) a Nyugati felé. Jön jegyvizsgáló és hosszasan körmöli a jegyet. Most van először ilyen a kezemben, elég bonyolultnak tűnik, inkább készpénzfizetési számla, mint menetjegy. A viteldíj 88 forint Angyalföldig, ezt az összeget ötször írta le számokkal és egyszer betűkkel a kalauz. A MÁV ezzel a macerás nyomtatvánnyal csak a korrupciót támogatja, mert nagyon eltökélt kalauznak kell lenni ahhoz, hogy 88 forint bevételért ennyit irkáljon. Ettől már csak egy kis lépés, hogy elfogadja a baksist. Persze alapvetően nem a papír tehet a saját zsebre dolgozásról, de ez a nyomtatvány akkor is el van cseszve.
Nálunk Óbudán észak - északnyugat az uralkodó szélirány. a Duna másik partján a gőzmozdonyos rendezvényeken mindig keleti szél fúj. A füstszagot már Angyalföldi pályaudvaron lehetett érezni és egyre erősebb ás láthatóbb lett, ahogyan közeledtem a füsti felé.
A IV. Gőzmozdony Grand Prix a Közép-Európai jelzőt kapta. A név minden évben mintha változna egy kicsit, de maga a műsor már hagyományosnak mondható. És úgy tűnik egyre több ember kíváncsi a rendezvényre. Én eddig vonattal érkeztem és meglepődve látom, hogy milyen sok autó parkol a környező utcákban.
Kb. 15 perc séta után érek a Füstibe. Bár már három óra is elmúlt, mégis sorba kell állni a bejutáshoz. A pénztár elég lassú, de mikor is tudnák gyakorolni a sok ember kiszolgálását, hiszem minden évben csak néhány ilyen forgalmas nap van.
Éppen véget érnek a versenyszámok, amikor a területre érek. Sűrű füst felhők gomolyognak földközelben. De van egy ráadás szám is: hármas gyorsulási verseny. A fellobogózott román 140-117 fölényesen legyorsulja az osztrák 109.13-ast és az angol-magyar személyzettel induló 424 247-est.
Lassan oszlik a tömeg, én meg megnézem a mozdonyokat. Az idén az alábbi gépek voltak itt:
Szerkocsisok, nagymozdonyok kategória
- 324-540 (magyar)
- 424-247 (magyar)
- 109.13 (osztrák)
- 140-117 (román)
- 01-088 (szerb)
Szertartályosok, kismozdonyok kategória
- 433-001 (cseh)
- 22-034 (magyar)
- 051-052 (szerb)
- 331-037 (szlovák)
- 422-0108 (szlovák)
- 17-006 (szlovén)
Utána megnézem a hidegen kiállított gőzösket. Most a 303 002 volt a kedvencem, nem emlékszem láttam-e már korábban. Mindenesetre szép egy darab.
Kivételesen közlekedik a 17:13-as vonat is a Nyugatiba, ez szerepel ugyan kiplakátolt a menetrendben, de át van húzva. Most jó, hogy közlekedik, van bőven utasa. Szerencsém volt, egy saját folyosói ablakot kaptam még el a ABnymot-ban. A vonat különben így állt össze: BCmot 398, Bz, Cmn, ABnymot 502.
A beértünk a Nyugatiba, izgalmas látvány tárul a szemem elé: emeletes ÖBB vagonok állnak a csarnok első vágányon. Izgalmas szerelvény: 1116 004-0, Bmpz-ds, 4 db Bmpz-dl, Ap, BRz, SRmz, 4 db Bmpz-dl, Bmpz-ds. Ez a bizonyos Bmpz az emeletes kocsi, a -ds jelzésűek vezérlők. Körbejárom a vonatot. A mozdonynál egy csomó ember áll fényképezőgéppel a kezében. Azt hittem ők is ennek a vonatnak a kedvéért vannak itt. Átmásztam a másik peronra, hogy csináljak egy fotót a vonatról és rajongóiról. Erre a csoport is hevesen fotózni kezdett, nagyjából az én irányomban. Kiderült nem az ÖBB kedvéért álltak ott, hanem az érkező nosztalgiát várták, amit aznap NOHAB vontatott - pont a hátam mögött.
A 18:15-össel indultam hazafelé Óbudára, a 011-012 Desiro szerelvény közlekedett. Elég sok utas volt rajta. És talán már említenem sem kell, hogy csörrent úgy is az apró, hogy nem párosult hozzá a jegytömb zizzenése ...