Gullner Pages
  Vonatozásaim 2003

2003.09.20. szombat, Gőzmozdony Grand Prix a Magyar Vasúttörténeti Parkban

2003/15.

Gőzmozdony Grand Prix a Magyar Vasúttörténeti Parkban

A műsor elnevezése körül vagy egy kis bizonytalankodás, néhol 3. Lokomotív Grand Prix, máshol 2. Nemzetközi Lokomotív Grand Prix a neve. Tulajdonképpen mindkét elnevezés helyes. Az első rendezvényre nem mentem ki, úgy emlékszem azért, mert miden felvonuló gépet ismertem, a show meg nem igazán vonzott. Tavaly viszont ott voltam, mert érdekes mozdonyok voltak az első nemzetközi grand prix-n.

Az idei mezőny, a végeredmény sorrendjében:

Kismozdonyok:
    1. 313.432, szertartályos, mellékvonati mozdony, Csehország
    2. 17.006 szertartályos, személyvonati mozdony, Szlovénia
    3. 22,034 mellékvonali mozdony, később 275, Magyarország
    4. 269 sorozatú szerkocsis gőzös, Magyarország

Nagymozdonyok:
    1. 424.247 pályaszámú, szerkocsis, univerzális mozdony, Magyarország
    2. 556.036 pályaszámú, szerkocsis gyorsvonati mozdony, Szlovákia
    3. 310.23 pályaszámú, szerkocsis gyorsvonati mozdony, Ausztria
    4. 324.540 pályaszámú szerkocsis, univerzális mozdony, Magyarország
    5. 01-088 pályaszámú, szerkocsis gyorsvonati mozdony, Szerbia
    6. 52.4984 pályaszámú szerkocsis, tehervonati mozdony), Ausztria

Egy felfűtött 411-es is állt a körfűtőház előtt, gondolom ő volt a tartalék.

A kismozdonyok versenyét sajnos lekéstem, mert a füsti honlapon rossz program volt feltéve. Most is a cseh 313.432 gép győzött, a tavalyi grand prix-n "elképesztően fürgének" írtam le.

A nagy mozdonyoknál legérdekesebbnek a versenyen kívül rendezett rövid távú gyorsulási futamot tartottam. Egyszerre három gép startolt, a befutás sorrendjében: 424.247, 01.088, 310.23. A 424 szerintem kicsit korábban indult, de nem ez döntötte el a futamot, a 424-es nagy fölénnyel győzött. Ez meglepett, mint ahogy tavaly is meglepődtem. Mindkét esetben egy-egy gyorsvonati mozdony volt a 424-es ellenfele, tavaly a cseh 498.106, idén az osztrák 310.23. A nagy kerékátmérőjű gyorsvonati mozdonyok mindkét esetben kikaptak. A teljesség kedvéért álljon itt a második futam eredménye is: 556.036, 52.4984, 324.540.

A szünetekben is volt mit nézegetni a parkban. Nagy kedvenceim a motorvonatok. Sopron a múlt század végén a motorvonatok paradicsoma volt. A parkban áll a képen látható GYSEV-ROeEE BD4VT 5146-02 számú motorkocsi, meglehetősen leromló állapotban. Erősen rohad le a festék róla, bár a kép minősége is meglehetősen rossz.

Megnéztem kedvenc Bbmot motorkocsimat is, a 640-est őrzik itt a parkban. Van egy ABbmot is, de ennek a berendezése nem ismerős a múltból, és pláne nem ismerős a borvörös szín, amire festették. Ilyen színű motorkocsikat egyáltalán nem láttam korábban Magyarországon.

---


---

Végül az utazásról: Bp.Nyugati - Magyar Vasúttörténeti Park - Bp.Nyugati - Óbuda

A nap a Nyugati pályaudvaron kezdődött. 900 Ft volt a belépő, ami a kivonatozásra is érvényes. (Szerencsére itt nem voltak olyan sokan, mint a füstiben a sör lelőhelyeken.)

A Nyugati utastájékoztató rendszere hozza a formáját, a kiírás és a hangosbemondás szerint nosztalgia vonat indul 11:45-kor a harmadik vágányról. A harmadik vágányon egy szokásosan összebarmolt Bhv szerelvény áll. Gyanús a dolog. Pár perc múlva rájönnek a tévedésre és korrigálják az utastájékoztató táblákat és a hangos is az első vágányt mondja, bár azt is hozzáteszi, hogy a beszállást tessék befejezni, mert a vonat azonnal indul, ám az első vágány még üres.

A vonat menetrendszerűen érkezik a parkból: ABnymot 502, 1574, AB59, 4416, 4743, BCmot 397. Az első BCmot-ba szállok fel, jó mekeg van benne, a fűtőtest is tüzel, bár a gépezet irányítója tagadja, hogy be lenne kapcsolva a fűtés.

A motorkocsi berendezése ismerős, sokat utaztam ilyennel Kőszeg környékén. Rokonaim nem szívesen szálltak a motorkocsiba a zaj miatt, de én élvezetem a fura hangokat, amikor a gépezet az indulás problémájával küzdött.

Visszafelé is ugyanez a szerelvény közlekedett, most az AB59 jelű jópofa fülkés kocsiban utazok. Legaranyosabb az egyik első osztályú fülke, amiben csak egy ülés sor van.

Rögtön utánunk érkezik a Nyugatiba Esztergom felöl a nosztalgia vonat, a 242 001 vontatott hét kocsit. Nagyon tetszik a közönségnek a zöld színű áramvonalas gőzös. A hét kocsiból 3 Bz típusú, ami igazándiból passzolna a ABnymot, BCmot fazonú motorkocsikhoz.

Óbuda felé indulok tovább, a szerelvény: M41.2102, 3 * Bhv BDt. A szerelvény magyar viszonyok között enyhén összefirkáltnak minősül. Belül tele volt szeméttel, de nem volt szétszórva, egyszerűen dugig voltak a kis kukák és a kirándulók nem tudták hová tenni a sörös, kólás dobozokat, a csipszes zacskókat.


 

 E-mail: gullnerpages@gullner.hu