Óbuda - Rákospalota-Újpest - Óbuda
  Vonatozás 2004/17, 2004.09.08. szerda


Új peron Rákosrendezőn


Már az előző alkalommal megakadtam új rákosrendezői peronon. Most közelebbről is szemügyre vettem.

Szerencsém van, Esztergom felöl a BDt, 3 db Bhv M41 2115 szerelvény érkezik Óbudára. A második Bhv-ba szállok fel, meglep a sárgára mázolt előtér. Így elsőre elég ronda, szegényes megoldásnak tűnik. A kocsin egyébként látszik, hogy igyekeztek rendbe tenni, de az összekarcolt ablakokkal nem tudtak mit kezdeni. A takarítás kritikán aluli.

A 2043-as vonat már késve érkezett Óbudára is, így 18:21 helyett 18:35-kor szállok le az új rákosrendezői peronon. Az új peronok miatt a menesztőt is kiköltöztették a felvételi épületből egy bádog bódéba, amely egy mozgó WC fülke társaságában álldogál az első vágány peronjának külső vége felé. Éppen gyalogtúrázok az állomás közepe felé, amikor indulni készül az elsőről Vác felé egy BDVmot szerelvény. A hátsó jegyvizsgáló, még a régi reflex szerint, visszafelé, a felvételi épület irányába bámul, egyik lábát a lépcsőn tartva, onnan várja a menesztést. Igen meglepődik amikor csukódni kezd az ajtó és megindul lába alatt a vonat. A lófarkas menesztő srác simán elindította a vonatot, miközben a hátsó kalauz háttal állt neki. De szerencsére a jegyvizsgáló ügyesen felugrott és nem lett baj a dologból. A vezető jegyvizsgáló is lent volt elöl a peronon, de nem láttam mit csinált, mert én a vonat közepe táján az állomás épület felé ballagtam. A mozdonyvezető semmit nem láthatott az egészből, mert ívben áll meg ott a vonat.

A felvételi épület mögött 3 db M44 várakozik leállított motorokkal, némán gurul be az M62 144 is.

Rákosrendezőn sem működik a pénztár, egy kiírásból úgy tűnik, hogy öt óráig lehetett nyitva. Így jegy nélkül szállok fel a 4 részes BDVmot szerelvény második Bmx-ébe. Elég szakadtul néz ki, viszont hely az van bőven. Rákospalota - Újpest előtt várunk egy kicsit, egy szlovák 350 vontat szembe egy szemre nemzetközi vonatot. Rákospalota - Újpesten leszállok, nem egyedül. Itt is és Istvántelken is volt egy-két le- és felszálló utas.

Az állomás kihalt, csak WC-és ember rádiója szól. Viszont az állomás környéki ivókban még vannak páciensek.

Egy kövérkés, idősebb hölgy ül a pénztárban Nagyon meglepődik, amikor Óbudára kérek jegyet. Azt kérdi merre akarok menni. Hát olyan sok ésszerű variáció nincsen. De abban viszont neki lehet igaza, hogy az az egy sem túl ésszerű. A hölgy a villamosról dünnyög, én ragaszkodom a vonathoz. Némi küzdéssel kikalkulálja, hogy 20 km-es jegyet kell adjon. Még mindig gyanakodva néz ki rám és nem indítja a jegynyomtatót, amíg ki nem rakom a jegy árát, 162 forintot. Amikor elhiszi végre, hogy én tényleg vonattal akarok Óbudára menni, megenyhül és közli. hogy fél nyolc körül lesz vonatom. A kiírás szerint egy kicsit korábban, de ezen már nem akadok fel.

Iszok egy Unicumot az izgalmakra és utána megnézem hogyan száll fel az ivó közönsége a Vác felé induló személyre. Nem sokkal később, valamikor 19:20 után, jön a BDVmot 015, fölszállok a négyrészes vonat utolsó előtti kocsijába. Ez is jó szakadt, hasonlóan ez előzőhöz, itt is kiverték valakik a belső elválasztó ablakok jó részét.

Ha valamire jó az új rákosrendezői peron, akkor a Rákospalota irányából érkező és Óbuda irányába továbbutazók átszállására jó. Nem hiszem, hogy túl sokan lennének. Én is most teszem először az elmúlt 51 évben. Persze nyilván a forgalom szempontjából is jobb így, az új peron jóvoltából kevesebb nyűg van az utasbiztonsággal. Csak az onnan induló, oda érkező utasok egy részének lett rosszabb.

Már elég jól besötétedett. A felvételi épület mögötti vágányokon csendben zajlik a szalasztásos tolatás. Ez is ritka csemege manapság. Muzsika a fülnek az összecsendülő ütközök hangja. Közben a BDVmot szerelvények fáradhatatlanul jönnek mennek. Tipikusan 4 részesek egy gépes egységgel. De láttam egy hat részest is, elöl a 008, hátul a 006 BDVmot, Vác felé. A sorompó már nagyon régen le van zárva, de már nem is várja senki, hogy átmehessen. Egy darabig még gurulásznak a tehervagonok, időnként lámpát himbáló alakok tűnnek fel az egyre sűrűbb sötétben.

Kezdek fázni mire megjön a 008-as Desiro, 20:15-hor volt indulása a Nyugatiból. Ha jól láttam hárman voltunk felszállok. Jó volt belépni a szép, kellemes klímájú vonatba. Nem igazán szeretem ezeket a modern, zárt szerelvényeket, de el kell ismerjem, ezeknek a vonatoknak este is szép a belső terük. És persze a Desirók padlója nem púposodik, mint a szegényrokon Uzsgyikban.

A rövidke vonaton két kalauz dolgozik, nem tudok rájönni milyen algoritmus szerint fogadnak el pénzt és adnak jegyet. Ettől kizökkenek a vonat csodálatából.

Óbudán ketten szálltunk le és öt felszálló volt. Még kényelmesén hazaértem a Magyarország - Izland VB selejtezőre. Izgalmas meccs volt, hiába most már ez a nagy meccs válogatottunknak ...