Nové Zámky - Nitra - Leopoldov - Galanta - Komarno
  Vonatozás 2004/6, 2004.06.09. szerda

Személyivel Szlovákiába

A Nyugatiban szól a rezes banda, először örültem, mert azt hittem engem várnak. De nem, valamilyen nosztalgia vonatos csoport seggét nyalják, engem meg jól elhajtottak a biztonsági őrök, kerülhettem meg a fél pályaudvart. Csúcsforgalom volt a nosztalgiásoknál, mert alig ment el a 424 vonta szerelvény, rögtön állt be a 10.-re egy másik nosztalgia vonat. Szól a rezes banda, a vágány végi kijelzők meg nem működnek.



Bp. Nyugati - Nové Zámky

A Hungária EC szerelvénye a 8.-on állt, ZS mozdony, MÁV kocsik: 350 001-4, Bvmz, Bvmz, Bpmz, Bpmz, Bvmz, Bmz, WRmz, Apmz, Avmz. A második, DWA kocsiba szállok be, elég jól néz ki, bár látszik rajta, hogy használják. Egyedül vagyok a kocsiban, máshol is csak egy-két utas van. Indulás után a kalauz köszönti az utasokat. A bemondás korrekt, de csak magyarul. Érdekes, hogy a határ másik oldalán nem volt tájékoztatás. Régebben néha utaztam erre, de akkoriban mintha fordítva lett volna, csak a szlovák szakaszon szokott lenni tájékoztatás. Sokáig nem utaztam IC/EC-vel, mert a pótjegy és a kötelező helyfoglalás többe került, mint a jegy. A jegyvásárlásnál örömmel hallottam, hogy nem kell már pótjegy, így 2.805 forintba került Érsekújvárig oda-vissza.

A személyimet nyújtom a magyar határőrnek. "Útlevél nincs is Önnél, igaz ?" - kérdezi. Lapozgatja a személyit, közben barátságosan társalgunk pár mondat erejéig. A szlovák határőr is belelapoz és megkérdezi, hogy hová tartok, majd köszönettel visszaadja. Ez volt az első határátlépésem személyi igazolvánnyal.

Párkányban van néhány felszálló, de még mindig elég üres a vonat. A szomszéd vágányról egy Szili indul Szob felé, ČD kocsikból összeállított szerelvénnyel, egy-két utast bírok csak felfedezni a vonatban.

Érsekújváron 11:49 a menetrendszerinti érkezés, itt is jó néhányan szállnak fel, de szerintem még így sincs félig sem a vonat. Leszállás után először megvettem a jegyet Leopoldovig, Nyitrán keresztül, 71 km, 98 SK. A jegyvásárlás után irány a büfé. A múltkoriban elment a kedvem a meleg ételtől, így most két szendvics, egy becherovka és egy sör az ebéd, 83 koronáért. A büfé különben egyre kopottasabb és takarítás is mintha egyre slamposabb lenne. Ebéd után körbejárom az állomást. Úgy tűnt, mintha az étterem már nem működne. Benyitok, a látszat ellenére nyitva van, viszonylag jól néz ki, bár vendéget nem látok bent az ebédidő ellenére. Bemegyek az állomási WC-be is, 5 koronáért. Most is kifogástalanul tiszta.

Ismét megcsodálom a peron- és vágányszámozást:
NastupisteKolej
1-5
231
326
4810


Nové Zámky - Nitra

Azt hittem, hogy ismét vonatozhatok Búvárszemüvegessel a Nové Zámky - Nitra - Leopoldov útvonalon, de nem így történt. Az Os 5003 számú Luzianky felé induló vonat így állt össze: 736 007-7, Bh, Bh, BDs, Bh, Bh. Bár 750-esre számítottam, örültem ennek a szép új mozdonynak, mert ilyennel még nem utaztam. Az első kocsiba szállok, sokkal kulturáltabb, mint egy hazai Bhv, bár szintén öreg, kopottas, elhasznált.

Nem sokan vagyunk utasok, amikor elindulunk 12:50-kor. A 736-os indulásnál egy kicsit füstöl, de jól tempózik az 5 kocsival. Rögtön az első kereszt lehetőségnél jön szembe egy ugyanolyan kocsikból álló vonat, mint a miénk, de azt 750-es húzza. Másik 736-ost egész nap nem láttam. Mozdonyunk sok helyen 90 km/óra sebességgel húzza a vonatot.

Kellemes utam volt Nyitráig, az állomási vendéglő is kellemes.



Nitra - Leopoldov

Az állomáson három vonat áll, meg egy Studenka. Nincs szerencsém, a Studenka megy Leopldovba: Os 5108: 810 450-7 egy pótkocsival, ind. 14:06. Nagyon nagy a hőség, a vonat tele van diákkal. Azt hittem hamarosan ritkulni fog a csapat, de a diákok többsége végig utazott a vonattal. Jó minőségű pályán robogunk, szemre olyan 48-as sínek lehetnek a beton aljakon. A tempó 70 km/óra körüli lehet. A kocsi panoráma végébe szálltam, ide nem tettek üléseket, cserébe teljesen le lehetett húzni az ablakot. Derékig kilógva elviselhető volt a hőség.

Ötvenhárom perces út után érkezünk Leopoldovba. Először a pénztárba megyek. Csak egy lőrésen keresztül lehet kommunikálni a pénztárossal, ráadásul nem értette, hogy milyen jegyet akarok és miközben próbáltam mutogatni a menettervemet, a huzat bevitte az ablakba tett pénzt a pénztárba. Na mit mondjak, nem volt kis feladat észrevetetni vele a leesett százas bankót. Végül is megtalálta és megkaptam a jegyemet Komárnóig, Galántán keresztül. Ez így 154 korona volt, 101 km távra. Jól esett egy finom sör a kiállt izgalmak után ! A WC használat sem ment simán, azt hittem, hogy nekem szól a zseni felírat az ajtó felett ...



Leopoldov - Nové Zámky

Leopoldovból egy részes Studenka közlekedik Sered állomásig. Os 4505: 810 485-3. Kb 10 perc késéssel indulunk. Félig sincs tele a kocsi. Nagy a hőség. Ezen a szakaszon jó minőségű kétvágányú villamosított pálya van. Fura volt rajta a szóló Studenka.

Seredre +8-cal érkezünk, így -1 perc állt volna rendelkezésre az átszálláshoz, de a Nagyszombat - Galánta között közlekedő vonat is késett. Volt idő megcsodálni a Nagyszombat felé tartó 560-as ötrészes motorvonatot. Galánta felé az Os 4565 is ilyen volt. Az első motorkocsiba szállok, száma 560 015-0. Szimpatikus motorvonat, barátságtalan kalauzzal. Kevesen vagyunk, kényelmes az út, de a késés miatt egy kicsit aggódok. De semmi gáz, az R 873 Sturovcan (Bratislava - Štúrovo) megvár bennünket. Gyorsan felszállok a zsúfoltnak tűnő vonatba, kiderül, hogy a fülkék maximum félig vannak, ennek ellenére elég sokan állnak a folyósón. Talán így könnyebb elviselni a hőséget. A vonat négy 2.o. és egy 1.o. kocsiból áll, 240-es mozdonnyal az élén.

Érsekújváron az éttermet célzom meg, vágyom valami meleg ételre. De sajnos az étterem csak ebédidőben, 15:00-ig tart nyitva. Tehát a büfébe megyek és veszek egy sekana svieckovát knédlivel 53 koronáért, becherovkával, sörrel 102,50 a végszámla. Az étel egy vékonyka fasírtból és négy szelet knédliből áll, leöntve valamilyen fehér mártással. Sokkal finomabb, volt az a bizonyos múltkori "szegedinszki gulás".



Nové Zámky - Komárno

Os 4817: 240 072-9, Bt, Bt, Bt, Bdsee, Bt, Bt, Bt, némelyik kocsi csúnyán összebarmolva, hogy otthon érezhessem magam. A WC kicsit még tisztább, mint nálunk, papír van, víz nincs. A vonat Érsekújvárról indul: 17:56, Komárnóba érkezik: 18:26. Így egy óra van átérni Komáromba. Ebbe még egy búcsú sör is belefér a komárnói állomás büféjében.



Komárom - Bp. Déli

Átsétáltam Révkomárom állomásról a hídig. A határon gyors pillantásokat vetettek a személyimre a határőrök és mehettem tovább.

Amikor átértem a hídon, izgalmas látványban volt részem Szlovákia felé visszanézve. Nehéz leírni. Az égbolt alsó fele sötétebb, a felső fele világosabb szürke volt. A sötétebb alsó rész tetején egy vízszintes sávban bongyor felhők sorakoztak felette két párhuzamos világos csík, olyasmi mintha kondenzcsík lenne. Vészjósló jelek !

Amikor megvettem a jegyet, a pénztáros alig bírta kituszkolni a visszajárót, akkora volt a huzat. Én voltam az utolsó aki nagyjából szárazon felszállt a vonatra. Elkezdett ömleni az eső és úgy fújt a szél, hogy ringatta az álló vonatot. A 4811 sz. személyvonat időben elindult az ömlő esőben, nagy dörgés, villámlás közepette. Na lám, mondom magamban, a vasútnak meg sem kottyan egy ilyen vihar. Elkiabáltam a dolgot !

Tatbányán udvariasan félrehúzódunk az IC 911 útjából. Az IC rendben elindul, de mi már csak 15 perc késéssel megyünk utána. Szárligetre érkezünk. A szomszéd vágányon ott áll az IC. Rossz jel.

Hangosbemondó: "A vonat műszaki okok miatt bizonytalan ideig nem indul." De nem annyira vészes a helyzet, elindul az IC, majd 10-15 perc múlva mi is követjük. Bicskén már lehet az ablakban lógni, a város fényben, de az állomás tök sötét, csak a jelzőberendezések világítanak. Itt nem állunk sokáig, de már összesen 40 percet késik a vonat. Ezt a 40 percet Kelenföldig tartjuk. Érkezünk 21:45-kor, a szomszéd vágányon egy megkésett Pusztaszabolcs felé tartó személy, mögötte a Zengő IC, 19:52-kor kellett volna innen indulnia.

A kaland utolsó epizódja: elénk kötötték az M44 422-est és az húzta be a délibe a vonatunkat: V43 1058, 4db By kocsi. Tíz körül futunk be, mindenfelé sötét Szilik várják a jobb időket.