2013.05.29. szerda : 243 km : Bp.Déli - Komárom - Székesfehérvár - Bp.Déli | ||||||||||
Vonal | Vonat | Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Szerelvény | Költség | |
1 | 4834 | Bp.Déli - Komárom | 14:20 | 15:44 | 94 | 1:24 | 67 | 5341 004, 5341 047 | 3.130 Ft | |
5 | 34923 | Komárom - Székesfehérvár | 16:10 | 17:34 | 82 | 1:24 | 59 | Bzmot 252 | ||
30a | 4543 | Székesfehérvár - Bp.Déli | 17:55 | 19:04 | 67 | 1:09 | 58 | 5341 001, 5341 025 | 930 Ft + BB |
Lejtmenetben
Ebben az évszázadban eddig mindháromszor felfelé utaztam az 5-ös vonalon,
most kipróbálom lefelé irányban is. Egyrészt erre utal az epizód címe, másrészt pedig
a vonal mai helyzetét próbálom jellemezni a címválasztással.
Bp.Déli - Komárom
A vonat végében ülök le, indulásra elég jó feltöltődik a szerelvény,
az ülőhelyek nagyobbik fele foglalt. Kelenföldön is aránylag sok a felszálló, de még így
is maradnak szabad ülőhelyek. Minden megállásnál számottevő utascsere van. Bicskén kezdünk
érezhetően kevesebben lenni, és Száron is meglepően sokan leszállnak, de nem kevés utas
kitart a végállomásig, Komáromig.
Komárom
Komárom pezsgő életű állomás, ennek ellenére senkinek sem éri meg újra
kinyitni a bezárt restit. Az indóház előtt végig állnak az autók, nem is emlékszem hason
mennyiségű itt parkoló autóra. Jónéhányon szlovák rendszám van. Még túloldali taxis is
akad, visszafelé sem kell üresen mennie.
Komárom - Székesfehérvár
A Déli vasút 1860-ban nyitotta meg a 82 km hosszú Komárom - Székesfehérvár
vonalat. A pálya egyvágányú, de fővonal jellegű, szép hosszú vonatok fogadására alkalmas
állomásokkal. Ám szép hosszú vonatok már igencsak ritkák lehetnek erre. A helyi teherforgalom
enyhén szólva is meglehetősen mérsékeltnek tűnik, maximum egy-egy tranzit tehervonat gördül
végig a valaha forgalmasabb időket látó vonalon.
A személyforgalmat az utolsó szocialista kormány 2009-ben megszüneteltette.
Ez a szünet azonban alig volt több félévnél, mert Orbán Viktor újraindíttatta a személyszállítást.
A felbuzdulás sajnos rövid ideig tartott, manapság már csak két vonatpár közlekedik, azok is szóló Bézék.
A minimális menetrendi kínálathoz képest több utas van, mint feltételeztem,
15 utassal indul útnak a motorkocsi. Az utazóközönség átlagos kinézete hasonló, mint azon a buszon,
amellyel Óbudáról dél körül útnak indultam. A szociális összetétel átlagának látszólagos hasonlóságába
az is belejátszik, hogy nincs óbudai busz hajléktalanok nélkül, akik látszólag alanyi jogon utaznak
a BKK járatain. Szerencsére ezen a vonaton normális, egyszerű emberek utaznak, nincsenek sem módosabb
kinézetűek, sem mélyszegények. És az is biztos, hogy a Bézében jobb a levegő, mint a klíma miatt
zárt budai autóbuszban.
Jó tempóban zúgunk dél felé. Hosszú sínszálakon robog a Bézé, jó ritkán kattognak
a kerekek. A táj eleinte alföldi jellegű, csak a nagyjából 100 méter magas szélkerekek utalnak arra,
hogy a szelesebb Dunántúlon járunk.
A menetrendkönyvben még 15 közbenső megálló van felsorolva Komárom és Székesfehérvár
között, de ebből 8 helyen már nem áll meg a vonat. (Anno még ettől is több megálló volt,
lásd itt.)
Más vonalakon is sok megálló hal ki, kivéve talán Budapest és környéke, ahol új megállók is
létesülnek, például az újjáépülő 2-es vonalon.
De minek is állna meg a vonat például Ászár-Keményítőgyár megállóban, hiszen
a gyárból már csak a romok maradtak. És a többi megszűnt megálló környékén sincsenek lakóházak,
vagy egyéb épületek.
Kisbéren nyolcan maradunk a motorkocsiban, és van egy felszálló is. Ebben
az indóházban még a kocsma is működik, de nem hiszem, hogy csak a vasúti utasokból meg tudna élni.
Meresztem a szemem, volt-e mozgás mostanában a 13-as vonalon, de rozsdának látszanak a sínkoronák.
Kisbér után már hullámosabb a táj. A Bézé errefelé is csak ritkán kattan
a hosszú sínszálak végeinél. A múltkor jobb
volt erre utazni, mert akkor pótkocsit is vontatott a Bézé, és annak panoráma végéből
jobban lehetett tanulmányozni a tájat, a jó állapotú pályát, a szép hosszú állomásokat,
és az erre még általánosan használt szép alakjelzőket.
Bakonysárkány után még dombosabb a táj, és már hegyek is vannak a láthatáron.
Mór állomás közelében modern ipari és/vagy kereskedelmi központ épült, de sínek nem kanyarognak
arra, csak kamionokat látok, abból viszont elég sokat. Az állomáson össze-vissza csak egy fával
rakott Eas kocsit bírok felfedezni. Eddig is csak Nagyigmánd Nagyigmánd-Bábolna nevű állomásán
láttam teherforgalomnak nyomát, sok tartálykocsi sorakozott ott a folyékony műtrágya gyár területén.
A Csókakői vár bár elég messze van a sínektől, de még innen is látogatásra
csábít. Bodajkon is rozsdásak a sínek és a szemaforok. Moha-Rakodón sem állunk meg, de
teherfogalom van az ócskavas telepen. Egynémely tehervagonról nem tudom eldönteni, hogy
vajon dolgozik-e még, vagy már maga is ócskavas.
Moha után már ismét lapos a táj, a Mezőföld északi peremére érkezünk.
A végállomáson kilenc utas száll le a motorkocsiból.
Az út vége felé azon gondolkodtam, hogy szerintem jóval több vasutas
van szolgálatban a vonalon, mint ahányan utaztunk ezen a vonaton. Nem tudom, milyen
forgalom van a napi 2 pár Bézén felül, de az biztos, hogy a szolgálatban lévők létszámán
nem múlik egy igazi forgalom lebonyolítása, de én sajnos ezen utazás közben másik vonatot
nem láttam a lejtmenetben lévő 5-ös vonalon.
Székesfehérvár - Bp.Déli
A maga kategóriájában csúcstermék Flirt szerelvények élénk vörös fényezése
nagyon hamar megfakult, de már valószínűleg elkezdték javítani a hibát, mert a 001 számú
motorvonat szépen csillog, viszont az újabb 025-ös meg még eléggé matt.
Ma ezen a vonaton vagyunk a legkevesebben, de persze a kapacitásokhoz
arányítva. A Flirt szépen fut a frissen felújított pályán. Nekem tetszik a felújított 30a,
bár néha kicsit túlzásnak érzem az aluljáró kombinátokat, a zajvédő falakat meg
kifejezetten útálom.
Szóval nincs más dolgom, mint bámulni a látványos felhőket,
a sok szép pipacsot, meg a még mindig téli álmát alvó Velencei tavat.
Tárnok állomás átépítése is a célegyenesbe fordult már.
Megvárunk ott egy CD Cargo gép vonta tehervonatot.
A 30a átépítése miatt Tárnok és Érd felső között egy vágányon zajlik
az egész Közép-Dunántúl vasúti forgalma, és ez az egy vágány meglepően jól el is viszi
a sűrű forgalmat, egészen addig, míg be nem következik valamilyen váratlan esemény.
Most szerencsére nagyjából rendesen érkezünk Budapest Déli pályaudvarra.