Vonatozásaim 2013
Vonatozásaim Térképeken Vonal index XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
2013.05.09. csütörtök : 220 km : Bp.Déli - Dunaújváros - Simontornya - Kelenföld
Vonal Vonat Útvonalam (állomás nevekkel) Ind Érk Km Idő Km/ó Szerelvény Költség
40a, 42 4214 Bp.Déli - Dunaújváros 11:00 12:22 80 1:22 59 5341 017, (5341 020) 1.490 Ft
42, 43, 40 34734 Dunaújváros - Simontornya 14:42 15:30 42 0:48 53 Bzmot 182, Bzx 840 Ft
40 8005 Simontornya - Kelenföld 15:34 17:00 98 1:26 68 431 008, Bko, Bko, By, By 1.860 Ft
 

Dunaújvárosi iskolakör

A dunaújvárosi iskolakör egyike azoknak a rövid Budapest környéki körvonatozásoknak, amiket időnként, jobb ötlet híján ismételni szoktam.
 

Bp.Déli - Dunaújváros

A dunaújvárosi gyorsított személy általában kétrészes piros Flirt villamos, melynek első egysége megy Dunaújvárosig, a második egység Pusztaszabolcson leakad. Ennek ellenére a második egység külső kijelzőjére is Dunaújváros van kiírva. A belső kijelző viszont már arról tájékoztat, hogy csak az első egységben lehet végigutazni a távot. Indulás után a hangos is rendszeresen ismételgeti ezt az információt.
Folyamatban van a 30a átépítése duplavágányosra, a felső szakaszon már utaztam egyszer, amikor ideiglenesen az új vágányokat használták Budafok megálló utánig. Érdekes az egymás mellett futó két fővonal, amelyek egészen Érdig majdnem párhuzamosan húzódnak ki a városból. Ennek ellenére csak egy közös megálló van, nevezetesen Budafok, a két fővonalas, négyvágányos kedvenc megállóhelyem.
Nincs üres boksz az első egységben, sokban legalább ketten ülnek. Százhalombattán meglepően sokan, valóságos tömeg száll le a vonatról. Ercsi még mindig félig be van falazva, ami valószínűleg nem független a közelben élő lakosság összetételétől.
Pusztaszabolcson 2 percet ad a menetrend a második egység lekapcsolására, most 3 perc elteltével robogunk tovább. Dunaújvárosig nem állunk meg, jó tempóban zugunk végig. Ez egy személyvonat. A gyorsvonat az, ami például Győr és Komárom között mindenhol megáll. Azaz totális a fogalmi kuszaság a MÁV-START szótárában.
 

Dunaújváros

Dunaújváros, születéskori nevén Sztálinváros, az ötvenes évek elején épült, a város életét megalapozó vaskohászati kombináttal párhuzamosan. A legrégebbi házak már belepatinásodtak a környezetükbe, a valamivel újabb kockaházak sokkal rosszabbul mutatnak. Dunaújváros legnagyobb erénye a rengeteg zöldterület. A parkokat jó minőségű szobrok ékesítik.
Az is egy szerencsés gondolat, hogy a város nem épült rá közvetlenül a Dunára, maradt hely a parton parkoknak, sportpályáknak, és valamikor egy nagy szoborpark is volt itt, ami valószínűleg nagyrészt a színesfém tolvajok és a vandálok miatt töpörödött össze.
Viszont a város építőinek az állomást sikerült kissé messzebb tenni az ideálisnál. Ha rajtam múlott volna, mindenképpen beljebb vezetem át a városon a vasutat. De lehet, hogy voltak ennek általam nem ismert kizáró okai, akkor viszont legalább az indóházat a város felőli oldalra építhették volna. Így az utasok nagy része a tehervágányokon keresztül közlekedik a város és az állomás között.
 

Dunaújváros - Simontornya

A kétrészes Bézé vonatban meglepően sok az utas, és rengeteg bicikli is van a Bzx kocsiban. Úgy látom, minden ülőhely foglalt a belső térben, az előterekben mintegy 15 bicikli is velünk utazik. Nagykarácsony felsőn aztán jelentősen csökken az utasok és a kerékpárok száma. Nagykarácsony után kialakulnak a szokásosnak laza telítettségi viszonyok a pótkocsiban.
A törzsközönségen felül velünk utazik két egymás között angolul társalgó férfi, meg egy magányos külföldi hátizsákos utazó. Nagyon ritkán találkozom mellékvonalon külföldivel, ráadásul akik ilyen tiszteletre méltó konoksággal a vasutat választották, pedig egyikük úti célját sem egyszerű elérni errefelé. A két angolul beszélgető Szekszárdra tart, ehhez Rétszilason át kell szállniuk az ellenkező irányba tartó vonatra Sárbogárdig, ahol át tudnak szállni a szekszárdi vonatra, amely majd megállás nélkül robog át velük Rétszilas állomáson.
A hátizsákos utazó valahol útközben száll fel, MÁV-START menetrenddel a kezében, és Székesfehérvárig kér jegyet. Mivel a Sárbogárd és Székesfehérvár között már csak napi két pár alibi vonat közlekedik, neki Pusztaszabolcsig kell kerülnie.
Rétszilason csak a három mondott utazó száll le, felszállót sem látok. Csak kevés utas utazik végig Simontornya végállomásig.
 

Simontornya - Kelenföld

A pécsi sebest az első Magyarországon gyártott, 1964-ben készült Szili vontatja (431 008). Az egész vonaton kevesen utazunk, ezeknek is nagyobb része az első két Bko kocsit választja, melyben hatszemélyes fülkék vannak. A két Bko kocsin kívül még két halberstadti van a szerelvényben. Ezek közül választom az elsőt, annak is a szép színes középső részét, melyet néha első osztályúként jelölnek meg. Ebben a kocsiban szerintem talán tízen lehetünk.
Rétszilason három felszálló van, a már korábban megismert világjárók.
Szabadegyháza állomáson keresztezünk a szintén négykocsis Pécs felé tartó sebesvonattal, melyen értelemszerűen sokkal többen utaznak.
Érd állomás után áthaladunk a 30a felett. Odalent már két vágánynak van megágyazva szép új szürke kavicsokkal. Ezután is a legérdekesebb látnivaló, hogyan halad a 30a dupla vágányossá történő átépítése.
Kelenföldön szállok le, ahol még mindig az új aluljáróval szöszmötölnek. De most nincs idő alaposabban körülnézni, mert sietek, hogy a legalább a végét láthassam a Dunai regattának a Műegyetem előtti rakpartnál.
 
<<<  Előző epizód: Irány a Felvidék, csak úgyKövetkező epizód: Lejtmenetben  >>>
Vonatozásaim Térképeken Vonal index XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017