2013.05.09. csütörtök : 220 km : Bp.Déli - Dunaújváros - Simontornya - Kelenföld | ||||||||||
Vonal | Vonat | Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Szerelvény | Költség | |
40a, 42 | 4214 | Bp.Déli - Dunaújváros | 11:00 | 12:22 | 80 | 1:22 | 59 | 5341 017, (5341 020) | 1.490 Ft | |
42, 43, 40 | 34734 | Dunaújváros - Simontornya | 14:42 | 15:30 | 42 | 0:48 | 53 | Bzmot 182, Bzx | 840 Ft | |
40 | 8005 | Simontornya - Kelenföld | 15:34 | 17:00 | 98 | 1:26 | 68 | 431 008, Bko, Bko, By, By | 1.860 Ft |
Dunaújvárosi iskolakör
A dunaújvárosi iskolakör egyike azoknak a rövid Budapest környéki
körvonatozásoknak, amiket időnként, jobb ötlet híján ismételni szoktam.
Bp.Déli - Dunaújváros
A dunaújvárosi gyorsított személy általában kétrészes piros Flirt
villamos, melynek első egysége megy Dunaújvárosig, a második egység Pusztaszabolcson
leakad. Ennek ellenére a második egység külső kijelzőjére is Dunaújváros van kiírva.
A belső kijelző viszont már arról tájékoztat, hogy csak az első egységben lehet végigutazni
a távot. Indulás után a hangos is rendszeresen ismételgeti ezt az információt.
Folyamatban van a 30a átépítése duplavágányosra, a felső szakaszon
már utaztam egyszer, amikor ideiglenesen az új vágányokat használták Budafok megálló
utánig. Érdekes az egymás mellett futó két fővonal, amelyek egészen Érdig majdnem
párhuzamosan húzódnak ki a városból. Ennek ellenére csak egy közös megálló van,
nevezetesen Budafok, a két fővonalas, négyvágányos kedvenc megállóhelyem.
Nincs üres boksz az első egységben, sokban legalább ketten ülnek.
Százhalombattán meglepően sokan, valóságos tömeg száll le a vonatról. Ercsi még mindig
félig be van falazva, ami valószínűleg nem független a közelben élő lakosság összetételétől.
Pusztaszabolcson 2 percet ad a menetrend a második egység lekapcsolására,
most 3 perc elteltével robogunk tovább. Dunaújvárosig nem állunk meg, jó tempóban zugunk végig.
Ez egy személyvonat. A gyorsvonat az, ami például Győr és Komárom között mindenhol megáll.
Azaz totális a fogalmi kuszaság a MÁV-START szótárában.
Dunaújváros
Dunaújváros, születéskori nevén Sztálinváros, az ötvenes évek elején épült,
a város életét megalapozó vaskohászati kombináttal párhuzamosan. A legrégebbi házak már
belepatinásodtak a környezetükbe, a valamivel újabb kockaházak sokkal rosszabbul mutatnak.
Dunaújváros legnagyobb erénye a rengeteg zöldterület. A parkokat jó minőségű szobrok ékesítik.
Az is egy szerencsés gondolat, hogy a város nem épült rá közvetlenül a Dunára,
maradt hely a parton parkoknak, sportpályáknak, és valamikor egy nagy szoborpark is volt itt,
ami valószínűleg nagyrészt a színesfém tolvajok és a vandálok miatt töpörödött össze.
Viszont a város építőinek az állomást sikerült kissé messzebb tenni az ideálisnál.
Ha rajtam múlott volna, mindenképpen beljebb vezetem át a városon a vasutat. De lehet, hogy voltak
ennek általam nem ismert kizáró okai, akkor viszont legalább az indóházat a város felőli oldalra
építhették volna. Így az utasok nagy része a tehervágányokon keresztül közlekedik a város
és az állomás között.
Dunaújváros - Simontornya
A kétrészes Bézé vonatban meglepően sok az utas, és rengeteg bicikli is van
a Bzx kocsiban. Úgy látom, minden ülőhely foglalt a belső térben, az előterekben mintegy
15 bicikli is velünk utazik. Nagykarácsony felsőn aztán jelentősen csökken az utasok és
a kerékpárok száma. Nagykarácsony után kialakulnak a szokásosnak laza telítettségi
viszonyok a pótkocsiban.
A törzsközönségen felül velünk utazik két egymás között angolul
társalgó férfi, meg egy magányos külföldi hátizsákos utazó. Nagyon ritkán találkozom
mellékvonalon külföldivel, ráadásul akik ilyen tiszteletre méltó konoksággal a vasutat
választották, pedig egyikük úti célját sem egyszerű elérni errefelé. A két angolul
beszélgető Szekszárdra tart, ehhez Rétszilason át kell szállniuk az ellenkező irányba
tartó vonatra Sárbogárdig, ahol át tudnak szállni a szekszárdi vonatra, amely majd
megállás nélkül robog át velük Rétszilas állomáson.
A hátizsákos utazó valahol útközben száll fel, MÁV-START menetrenddel
a kezében, és Székesfehérvárig kér jegyet. Mivel a Sárbogárd és Székesfehérvár között
már csak napi két pár alibi vonat közlekedik, neki Pusztaszabolcsig kell kerülnie.
Rétszilason csak a három mondott utazó száll le, felszállót sem látok.
Csak kevés utas utazik végig Simontornya végállomásig.
Simontornya - Kelenföld
A pécsi sebest az első Magyarországon gyártott, 1964-ben készült Szili
vontatja (431 008). Az egész vonaton kevesen utazunk, ezeknek is nagyobb része az első két Bko kocsit
választja, melyben hatszemélyes fülkék vannak. A két Bko kocsin kívül még két halberstadti van
a szerelvényben. Ezek közül választom az elsőt, annak is a szép színes középső részét, melyet
néha első osztályúként jelölnek meg. Ebben a kocsiban szerintem talán tízen lehetünk.
Rétszilason három felszálló van, a már korábban megismert világjárók.
Szabadegyháza állomáson keresztezünk a szintén négykocsis Pécs felé tartó
sebesvonattal, melyen értelemszerűen sokkal többen utaznak.
Érd állomás után áthaladunk a 30a felett. Odalent már két vágánynak van
megágyazva szép új szürke kavicsokkal. Ezután is a legérdekesebb látnivaló, hogyan halad
a 30a dupla vágányossá történő átépítése.
Kelenföldön szállok le, ahol még mindig az új aluljáróval szöszmötölnek.
De most nincs idő alaposabban körülnézni, mert sietek, hogy a legalább a végét láthassam
a Dunai regattának a Műegyetem előtti rakpartnál.