> ⇑ < <<   XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
    •  Debrecen - Nagykereki - Debrecen  •  104 km  •  2009.12.27. vasárnap  •
Létavértes helyett Nagykereki
Eredetileg Létavértesre szerettem volna vonatozni a megszüneteltetés előtt, de sajna nem jutottam el Debrecenbe a menetrendváltásig. Ma már nem közlekedik vonat Létavértesre, így azután Nagykerekivel próbálom pótolni az elmaradt vonatozást. Bézézni nem volna túl nagy kedvem, így jegyváltás előtt kisétálok a Debreceni nagyállomás 11. vágányához, megnézni, mi készül Nagykereki felé indulni.
Az MDmot látványa megnyugtató, tehát vissza a pénztárcsarnokba. Az indóházban nincsenek sokan, ehhez képest elég sok pénztár működik, amelyek előtt rövid sorok alakulnak ki, sokan vesznek helyjegyet is. A gyors jegyvásárlás után még egy Unicumra is marad idő.
Összefoglaló táblázat a lap alján
 
Debrecen - Nagykereki
36714: Btx 016, Bx, MDmot 3022
A szerelvény bizony rövidke, csak egy kocsi árválkodik a vezérlő és a mozdony között. A mozdony még néma, csak a Btx-ben duruzsol a fűtés generátor. Az utasok egyszerű népek, induláskor nyolcan ülünk a Btx utasterében. A padlón takarítás nyomok, frissen van szétkenve a kosz. De összességében nem lehet panasz a vonatra, retro berendezés, MDmot kényelem, kellemes hőmérséklet. Én szeretem ezeket a motorvonatokat, kár hogy idejük lassan végleg lejár.
Debrecen vontatási telepe mellett 2 Csaurusz és 4 Sulzer, Rolling Stock színekben, várja a munkát a hosszúra nyúlt Karácsony végén. Nem kell túl sokat keresgélni manapság Magyarországon, ha román nagymozdonyt akar látni az embert. Az átkosban én nem voltam nagy véleménnyel a román vasútipar termékeiről, de manapság kénytelen vagyok savanyú képpel belátni, hogy jó gépeket gyártottak a lesajnált román gyárak.
Közben a repülőtér mellé érünk. Minden kihalt, pedig a cívisváros vezetői erősen ambicionálták, hogy megpezsdüljön az élet bezzegváros repülőterén, de az eredmények meglehetősen szerények, csak nyáron van itt némi charter forgalom. Csak úgy mellékesen arra is kíváncsi lennék, mit szólnának egy igazi repülőtérhez azok a polgárok, akik a kifutópálya másik végének közelében laknak.
A repülőtér látványát a MIG bunkerek dominálják, amelyekbe éppúgy felesleges volt beleönteni a betont, mint a Maginot vonal erődjeibe. Az utóbbit egyszerűen megkerülték, a szovjet birodalom meg kipukkadt, mint egy túlfújt lufi.
A pálya rosszacska, de a négytengelyes kocsi csillapít valamennyit a döccenőkön. Elmegyünk egy olvashatatlanul rozsdás megállótábla mellett a pusztában, majd Sárándra érkezünk, ahol keresztezünk az MDmot 3018, Bx, Bx, Btx szerelvénnyel.
Sárándon viszonylag élénk utascsere zajlik, sőt később is minden megállóban akad egy-két le-, felszálló utas. Az előtérben simán dohányozik öreg és fiatal, ráadásul az erős aromájú dohányokat kedvelik.
Pocsaj-Esztár népszerű állomás, még egy fotós is küzd a szemerkélő esőben. Mindenki leszáll az első kocsiból, de volt egy felszálló is. Kismarja az utolsó előtti állomás, "sokan" leszállnak, egyedül maradok utas az első kocsiban.
Miután egyedül maradtam az utastérben, elfogyasztom vasárnapi ebédemet, nevezetesen azt a két tepertős pogácsát, melyeket még a debreceni indóházban vásároltam.
 
Végállomás
Naygkereki
A vonat a település széléhez érkezik. Az indóházba nem mentem be, valószínűleg nem is tudtam volna. A forgalmi irodát a vonat személyzete nyitotta ki, pénztár sem működik. Egy kiírás szerint jegyváltás valahol egy boltban a faluban. Az állomás környékén lődörögve nem látok a közelben se boltot, se kocsmát.
Elsétálok a sínek végéig, és azon tűnődök, vajon visszaépül-e valaha a vasút hiányzó szakasza Nagyváradig. A Nagykerekiig húzódó pálya is erősen felújításra szorulna, talán új nyomvonalra is szükség lenne néhány helyen.
Szemerkél az eső. Az időjárás pont alkalmas lenne mélabús tűnődésre, de feltűnik a már látott fiatal srác és mindent lefényképez. Hol vannak már azok az idők, amikor a lefényképeződés veszélye nélkül lehetett tűnődni a világ dolgain kihalt vasúti végállomásokon.
 
Nagykereki - Debrecen
36755: MDmot 3022, Bx, Btx 016
Vonatunk több utassal indul, mint érkezett, vizsgázni induló diákoknak nézem őket. Nemsokára áthaladunk a Berettyó felett, a folyó és a szép háromtagú híd kellemes színfoltja a téliesen nyirkos alföldi tájnak.
Konyáron már minden négyesben ülnek, átlag ketten. Most látom csak, milyen szűkösre méretezték az MD üléseit. Szemben hízásnak indult férfi ül, hason alkatú felesége nem fér el mellette, inkább a túlsó négyesben foglal el két egymás melletti helyet. Lajos gondosan megtörölgette az ülést, többször lesöprögette magáról az út porát, de azt már nem vette észre, hogy szatyorjából valami lé szivárog az ülésre.
Derecske a vonal talán legjelentősebb települése. Érdekes, hogy először itt nem volt felszálló, sőt felszabadult egy négyes boksz az első kocsiban.
Sárándon állunk 11 percet. A menetrendváltásig ez az idő a Látavértes felől érkező vonat hozzákapcsolódásával telt el. Most csak egy maradvány, amit semmi sem indokol, nyugodtan indulhattunk volna 11 perccel később Nagykerekiből.
Most is az MDmot 018-al keresztezünk, majd eseménytelen út után érkezünk Debrecenbe. Leszállás közben a hangos a pesti személyvonatról és a záhonyi gyorsról tájékoztat. Azt hittem, eltévesztette, mert e személynek mondott vonat kevesebb helyen áll meg, mint a gyorsnak mondott. De később kiderült, korrekt volt a bemondás, egyszerűen csak én nem tudom megfejteni, mit jelent manapság a gyors-, és mit a személyvonat kifejezés.
 
Epilógus, avagy a helyzet kulcsa
Gyalog indulok a szemerkélő esős sötétségben szálláshelyem felé. Már jócskán túlhaladtam a belvároson, amikor szirénázó mentőautó villog el mellettem az esőtől fényes néptelen úton, és nem sokkal odább meg is áll egy emeletes ház előtt. Közben szemben a járdán is közelít egy kéken villogó autó. Amikor az amúgy érdektelen ház előtt elballagok, a két mentőautó népes személyzete már a bejárati ajtó előtt toporog. Tovább megyek, ám amikor egy kisméretű tűzoltóautó bukkan fel, és szintén a mondott ház felé siet, kíváncsi lettem, vajon mi is történik itt, és visszafordulok helyszínre.
Addigra legalább 10-12 mentős és tűzoltó jött össze a sötétben álló csendes ház előtt, de sehogyan sem tudnak bejutni az épületbe. A tűzoltók rádiózásából az hallatszik, hogy már a rendőrséget is riasztották. Nem tudom, mit segített volna néhány rendőr a tucatnyi elakadt segítségnyújtón. De nem is derült ki, mert felbukkan egy kövérkés, fura kalapos öregasszony, egy hozzáillő kutyával. Az idős hölgy ugyan nem ott lakott, de felajánlja, hogy belepróbálja a kulcsát a zárba.
És lőn, az álruhás jótündér egy mozdulattal kinyitja a kaput, és végre becsődülhet a segítő sereg a csendes épület kihalt lépcsőházába. Lám-lám, néha egy kövérkés néni, keverék kutyájának sétáltatása közben jobban meg tud oldani egy helyzetet, mint egy nagy kupac profi, aki nem tud segíteni, ha nem nyílik az a fránya kapu.
 
Összefoglaló táblázat
Vonat Útvonalam Ind Érk Km Idő Km/ó Szerelvény
36714 Debrecen - Nagykereki 12:10 13:26 52 1:16 41 Btx 016, Bx, MDmot 3022
36755 Nagykereki - Debrecen 13:54 15:20 52 1:26 36 MDmot 3022, Bx, Btx 016
 
Csatlakozások
2009
• MDmot koktélban: Szabad áramlás, 2. rész
• MDmot tisztán: Vonatozás a tavaszi Alföldön, 2. nap
        [GP] > ⇑ < <<