>> > ⇑ <   XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
    • Bp.Nyugati - Kőbánya-Kispest - Ferencváros - Kőbánya-Kispest - Bp.Nyugati - Aquicum-felső  •  46 km  •  2009.03.10. kedd •
Helybenjárás 2009/1
A helybenjárás folytatódik. Egy távolabbra utazót kísértem ki a Nyugatiba és élve az alkalommal körbenéztem kicsit egy-két pesti állomáson.
 
Bp.Nyugati
Miután feltettem a kísért személy a vonatára, Ferencváros felé indulok. Kíváncsi vagyok tényleg annyira kihalt-e, mint egy-ketten mondják, és ha mégsem, akkor talán láthatok néhány érdekes színes magánvasúti mozdonyt. Tehát a monori oldali személyvonatok felé indulok. Szállingóznak az emberek a következő vonathoz, de még van idő benézni a szép és néptelen pénztárcsarnokba, és vetni egy pillantást a szomszéd építkezésre. A Nyugati mellett, a tervezett kormányzati negyed hűlt helye mellett már majdnem elkészült egy irodaház. Gyorsan felhúznak egy ilyen épületet, kivéve ha a politika is "megsegíti" a projectet.
Nézelődés közben a hangos éppen húsz perc késést mond a monori személyvonat indulásához. Na ennyit nem biztos, hogy van kedvem várni, a váci oldal felé indulok. A csarnokban kiderül, nem arról a vonatról van szó, amely a 15. vágányon vár indulásra, hanem a csarnok tizediken álló korábbi vonat késik.
 
Bp.Nyugati - Kőbánya-Kispest
2732: 9:08 (+21) - 9:22 (+?), 11 km; BDt, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, V43 2254
A piroscsíkos inga végén egy csili-vili Szili zúg, a vonat egy-két utasa vagy kíváncsian nyújtogatja a nyakát, vagy apatikusan a semmibe révedve várja, hogy induljon már végre a vonat.
Egy üres félkocsiban utazom, szép idő van, a lehúzott ablakban nézelődök. Megakad a szemem a sínek mellett heverő rengeteg szeméten a Kacsó Pongrác úti felüljáró alatt. Ehhez képest Zugló magasságában már alig van kosz. A töltés tövében egy-két nyomortanya csúfoskodik, az egyik mellett torzonborz figura főz valamit, látványosan gomolyog a gőz körülötte.
 
Kőbánya-Kispest
Az állomás mellett épül a Terminál pláza, már csak egy gödör van a hajdani buszvégállomás helyén. Két idősebb ember dohog: "Ezt az építkezést bezzeg nem állítják le". Nagyon sok honfitársam még mindig nem tud különbséget tenni a magánberuházás és a közpénzeken folyó építkezés között. De lehet, hogy már nem is érdemes erre a kis időre, hiszen tudjuk, a gazdasági világválság után új kapitalizmus épül majd.
 
Kőbánya-Kispest - Ferencváros
7902 gyors (!): 10.06 (+9) - 10:13 (+8), 7 km; V43 1212, By, Bhv
A Bhv liberálisra van pingálva. A dohányzó félkocsik gyakorlatilag üresek, a nemdohányzó félkocsikban minden bokszban ül 1-2 utas. Közel 10 perc késéssel indulunk, nem tudom miért. Kőbánya-Kispest és Ferencváros között a magas töltésről jó kilátás nyílik a környező ipari létesítményekre, melyek vagy sorvadnak vagy éppen új életre kelnek. De inkább a múltat, mintsem a jövő lehet itt megbámulni.
 
Ferencváros
10:21-kor érkezünk, még éppen meglátom a szomszéd peron mellől elmenni a visszafelé tartó vonatot, amellyel visszautazhattam volna, ha nincs késés. Így viszont majdnem egy órám van hűtőzni a pályaudvaron.
A váróteremben számomra meglepően sok, 5-6 utas várakozik. Két suhanc dohányzik a pénztárral szemben, Nem merek rájuk szólni, inkább a beígért szép új kapitalizmus intézőjére várok, kinek hatására nyílván megszűnnek ezek a renitenciák is. Működik a kocsma is, de most nincs kedvem hozzá, inkább felbaktatok nézelődni a gyalogos-felüljáróra.
Az indóház előtti tehervágányokon egy tehervonat készül indulni, további néhány vágányon állnak még teherkocsik. A Keleti felőli oldalon egy V46-os gép szalasztásos tolatást végez. Amikor felérek a felüljáróra éppen két kocsi vánszorog befelé, úgy véltem, túlságosan is lassan. Az egyik vasútas is így ítélheti meg, mert nekiveselkedik megtolni az egyre lassúbb kocsikat. De erőfeszítései ellenére a kocsik a váltókon állnak meg, szerencsére egyenlőre nem nagyon gátolják a mozgásokat. A többi vágányon folyik tovább a rendezés, közben egy Szergej meg egy Bobo is elegyekkel mozog a területen. Ez azért nem olyan sok mozgás közel egy óra alatt az ország legforgalmasabb csomópontján.
Amikor lassan visszaindulok a peronra, egy Eurocom Traxx halad át egy sóder vonattal. A modern és erős gép imponálóan gyorsul a nehéz vonattal. A szerelvény zömét valamilyen német magánvasút vagonjai alkotják, kicsit fura, hogy német kocsikon szállítják a délegyházi sódert az Alföldre.
Reméltem, hogy láthatok egy-két érdekes mozdonyt, de a Traxx volt a legegzotikusabb gép ebben az egy órában. (A legszebbek meg a Szergejek voltak, melyek a remotorizáció után is megőrizték szépségüket és jellegzetes hangjaik egy részét.)
A 3. vágányon vörös színű GySEV mozdony húz át szép Start kocsikkal, a 4-re meg érkezik a vonatom a szinte már egzotikusan összebarmolt BDbt 351-sel az élén.
 
Ferencváros - Kőbánya-Kispest
3757: 11:19 - 11:26, 7 km; BDbt, Bhv, Bhv, Bhv, V43 1301
A szerelvény, az egyik kocsi és a mozdony kivételével liberálisra van pingálva, de ez már tipikus ezen a vonalon. Pedig amennyire én átlátom a dolgokat, szerintem nem ezen vonalon tették tönkre ezeket a vagonokat, melyekkel most büntetik őket. Nekem most úgy tűnik, hogy kifelé megyünk a rongálások korából, és ha a gazdasági válság valóban a liberalizmus visszaszorulását fogja eredményezni, akkor talán a vasúti értékeinket is jobban meg tudjuk majd védeni.
A vonaton kevesen vannak, most a baloldalon bámészkodom. Az egykori Zrínyi katonai akadémia helyén már csak törmelék halmok magaslanak. Csoda, hogy ilyen sokáig húzta ez az intézmény, hiszen a hadsereg már húsz éve a töredékére töpörödött. Az egykor itt kiképzett vörös katonák közül sokan ma már NATO nyugdíjasok. Szerencsére a legjobb egészségnek örvendenek, mert a harmadik világháborút egyetlen puskalövés nélkül veszítette el a béketábor. Gyakran bosszankodom, hogy nálam fiatalabb és egészségesebb volt katonák jó nyugdíjat kapnak az én adófillérjeimből, de az eszemmel belátom, sokkal kevesebbe kerülnek így, hogy legalább a drága és az ő kezükben semmit sem érő játékszereiket nem kell kifizetni.
 
Kőbánya-Kispest - Bp.Nyugati
11:33 (+?), 11 km; BDt, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, V43 2378
A vágány melletti kijelzőre 11:33 van indulásnak kiírva. Nagyjából ekkor érkezik a piroscsíkos inga. Később azonosítani akartam ezt a vonatot Elvirával, de 11:33-kor egy lajosmizsei vonatnak kellett volna indulnia, hát ez biztosan nem az volt.
A piroscsíkos ingaszerelvények korábban viszonylag firkamentesek voltak, de sajnos az MRAJP sunyi sztrájkja óta ez már a múlt. A mellékelt ábra a magyar folklór egyik kis gyöngyszeme, jó munkát végeznek a liberális médiák, amikor sulykolják nekünk a való világot.
Kőbánya-Teher pályaudvarról eltűnt a hajléktalan vonat, az állatkert mellett viszont még ott áll a másik, bár mozgást nem láttam körülötte abban a rövid időben, ameddig elhaladtunk mellette.
Hátul utaztam, Zugló után előre sétálok és számolom az utasokat. A hátsó kettőben senki, a következő kettőben 3-3, az előröl számított harmadikban valóságos tömeg, legalább 10 utas készül leszállni. A vezérlőt és a második kocsit nem tudtam megszámolni, de egyikben sem lehettek húsznál többen.
 
Bp.Nyugati - Aquincum felső
2014: 12:21 - 12:39, 10 km; 6342 012, 010, 009
Az esztergomi vonatok szerény számú mintavételem alapján sokkal kihasználtabbak, mint a Monorig közlekedő személyvonatok. Most is szép számú utas ül a háromrészes Desiro szerelvényben. Újpest megállóban szépen megtelnek az ülőhelyek. A viszonyok kulturáltak, régen utaztam Desiróban, kellemes az összbenyomás. Bár nehezen férek el a szűk ülésen a fellógatott kabátom mellett, de rövid távon ebbe bele tudok törődni. Egyébként is leköti a figyelmemet a váratlanul ránk zúduló havas-jeges zuhogás. De csak néhány percig tart a zivatar, a Duna felett már tiszta az ég. A hídépítés végső munkáinak megfigyeléséhez az változatos égbolt szolgáltat látványos hátteret.
 
Korkép
Aquicum-felső megállóból gyalog indultam hazafelé. A szabadtéri múzeum melletti keskeny járdán bandukoltam, amikor szembejött velem egy biciklista. Orrát, száját fekete kendő fedte, szemeit rámeresztve hajtott felém és csak a legázolásom előtti utolsó pillanatban rántotta el a kormányt. Az már mindennapos liberális fővárosunkban, hogy biciklisták folyamatosan veszélyeztetik a gyalogosok testi épségét, de ilyen nyíltan eddig még nem tört senki az életemre. Akkor és ott megátkoztam és azt kívántam neki, hogy találkozzon szembe egy kamionnal, amelyet hozzá hasonló jellemű alak vezet. De az is lehet, hogy olyan világ felé közeledünk, amikor a fekete kendősök már nem csak ijesztgetni fogják az egyszerű magyar embereket. Addig is vonatozunk és kocsmázzunk, ameddig még megtehetjük ...
 
Csatlakozások
2009
Tavalyi helybenjárások:
Helybenjárás
Utoljára a régi Északi összekötő vasúti hídon
Egy kilométer újdonság hazai pályán
Tájkép csata után
        [GP] >> > ⇑ <