Berlin - Zittau - Olomouc - Budapest, 2/5 Vonatozás 2004/7/2, 2004.06.22. kedd |
A nagy vonatozás, 1. nap: Berlin - Zittau
A Berlin Schönefeld repteret és Berlin Schönefeld vasútállomást egy rövid sétányira helyezték el egymástól. Az állomás nem túl nagy, de az aluljáró rendszer magán viseli a birodalmi gigantománia jegyeit. A DB reisezentrumban veszek jegyet, 2 nő ül az utazási irodában, 1 perc várakozás után sora kerülök. Nem hiszem, hogy tömeges jegyigényre fel lennének készülve. Az utascsarnok kulturáltan néz ki, az egész állomás sokkal tisztább, rendezettebb, mint nálunk szokásos.
Az első mozdony, amit megpillantok, a 140 667-7. DB van ráfestve, nem DB cargo, pedig tehervonat élén áll. Jönnek-mennek a helyi vonatok. Mindegyik vörös színű emeletes szerelvény. Az 101 034-7 vontatta 9 MÁV kocsiból álló szerelvény kellemes változatosságot visz a képbe. Elég sok a tehervonat, kb. a felét dízel húzza.
Berlin Schönefeld - Dresden Hbf.
Érkezik a Hamburg - Prága között közlekedő EC177, a 101 135-2 húzza a szürke színű DB szerelvényt, az elején 2 db 1.o., kocsma majd 6 db 2 o. termes kocsiból áll. Az utolsó előttibe szállok fel. Talán félig van utassal. Van dohányzó rész is, csak két oldalsó üvegfal választja el a kocsi többi részétől. A dohányzó rész jó büdös, 1-2 ember élvezi. Végül az utolsó kocsiban kötök ki, jó kevesen vagyunk. A népek amolyan DDR leute, de volt egy-két nagyember tudatú is közöttük. (Ezeknek biztosan volt még munkájuk.)
Szvsz két perc késéssel indulunk a menetrendszerinti 16:06 helyett, nem sokkal később a nyílt pályán álldogálunk percekig. Ezután már nagyjából folyamatosan robogunk egészen Drezda közeléig. A tempót 160-170 km/órásnak mértem a sík vidéken. Több az erdő, mint nálunk. Ezek az erdők a múlt század második felében csurig voltak szovjet tankokkal.
Pesten kánikula volt, itt most borongós az ég és folyamatosan a sötétebb égbolt felé robogunk. A táj élénk, erős zöld színű. Mindenfelé szélmotorok forognak méltóságteljesen és minden mozdony és személykocsi vörös, amit az ablakon kinézve látok. A töltés mellett nincs szemét. A vonaton takarítónő dolgozik menetközben.
Drezda környékén sűrűsödnek a vasúti létesítmények. Egy nagy méretű és forgalmú teherpályaudvaron haladunk át. Itt is hosszú percekig álldogálunk egy jelző előtt. Érdekes, hogy a vonat egy váltócsoporton várakozik. Sok a látnivaló, kár, hogy nem lehet lehúzni az ablakot.
A drezdai főpályaudvar talán a legizgalmasabb állomás ahol valaha megfordultam. Most éppen átépítik, óriási a káosz. Kár, hogy rohanni kell a másik vonathoz, elvileg 7 perc van átszállni, de legalább ennyit késtünk.
Dresden Hbf. - Dresden Neustadt
A berlini vonat az "emeleti" 5. vágányra érkezett, a "földszinti" 13. vágányon már indulásra készülődik az IR 457. Valami helyi vonatra számítottam, de a vonat Drezdából Varsóba közlekedik Wroclaw, Czestochowa, Piotrkow Trybunalski felé, nem érintve Lódzot. A vonatot Nagyszergely húzta és PKP kocsikból volt összeállítva: 234 335-8, 1.o., 3 db 2.o. Nagyon kevés utas volt rajta. Sajnos csak pár percet utaztam ezzel a vonattal.
Dresden Neustadt - Zittau
Dresden Neustadt állomással is meg voltam elégedve, szép nagy üvegcsarnok feszül az átmenő vágányok felett. Sajnos itt sem volt idő rendesen körülnézni. Mindenfelé Desirok állnak és ami nem Desiro, az is vörösre van festve.
Valami rendes vonatra számítottam Drezda és Zittau között, de sajnos az RB 17725 egy kétrészes Desiro, 642 656-3 az eleje. A vonat zsúfolt és büdös, 18:20 helyett mintegy 6-7 perc késéssel indulunk.
A pálya jó, szépen egyenletesen fut rajta a Desiro. Két vágány van, nincs villamosítva.
Radebergben enyhül kicsit a zsúfoltság. Bischofswerda állomáson nagyon sokan leszállnak. Innen már csak egy vágány van, jól megy rajta a Desiro. A MÁV 6342-höz hasonlóan ebben is az "emeletre" tették a keresztel jelölt ülést.
Erre is minden vonat vörös színű. Még az NDK időkben megindult a mozgalom, hogy minden mozdonyt vörösre fessenek, ezt most sikerült tökélyre vinni. Úgyhogy üdítő színfolt Neukirch West (Lausitz) állomáson álló két zöld színű mozdony, 118 002, 118 001, ITL színekben, egy hosszú tartálykocsi vonattal.
Erre felé a táj szép, a pálya jó minőségű. Desironk klímája nem bírta átszellőztetni a vonatot amikor zsúfolt volt, most viszont fagyasztja a maradék utast.
Sohland állomáson ismét zöld ITL mozdony: 118 003. Egy beton elemekkel megrakott tehervonat élén áll. Amikor elindulunk megpillantok a tehervonat végén is egy mozdonyt, ez egy kisebb ITL gép, a számát nem bírtam rendesen leolvasni.
Amikor elindulunk Ebersbachról, az állomás mögött, feltűnik egy cseh állomás: Jirikov. A két állomás épület talán 50-60 métere lehet egymástól, vágányzatuk nagyjából párhuzamosan helyezkedik el. Úgylehet egykoron ez egy állomásnak épült, de a politika megduplázta őket. Kár, hogy nem tudtam jobban körülnézni.
20:18-kor érkezik a Desiro Zittauba. Nagyobb állomás, mint gondoltam. Mindenfelé motorvonatok állnak, többnyire vörös színűek. Egy kivétel van, egy Lausitzbahn feliratú Desiro, Görlitzbe indul. A vörös DB vonatok kb. fele az egész vonalon Desiro, a másik fele is igen hasonlít a Desiróra, de nem alacsony padlós.
Az állomás mellett egy keskenynyomközű állomás is van, elég komoly a vágányhálózata és sok négy tengelyes személykocsi parkolt ott. A kisvonatok Kurort Oybin és Kurort Jonsdorf felé járnak. Elég komoly keskenynyomközű hálózat lehet arra.
Az állomáson szerettem volna valami ételt, italt vásárolni magamnak. Az automata ajtó nem nyílik és kézzel sem tudom kinyitni. Meglepődve látom, hogy az állomás épület csak 5:00 - 19:15 között tart nyitva. Ahogyan a leszálló utasok elmentek, az egész állomás kihalt lesz, csak egy két késői utas lézeng. Indulok a Zur Lokomotivébe, az Eisenbahnstraße teljesen kihalt, csak egy gyalogossal és egy biciklissel találkoztam. Nagy a csend, semmi zsivaj lárma, még kutyaugatást sem hallok.
A Zur Lokomotive egy családi ház, földszintjén Gasthaus, az első emeleten lakik a család, a padlásterében meg van három vendégszoba. Odabent csak három ember ül egy asztalnál. Ebből kettő szálló vendég volt, a harmadik meg a tulaj. Kapok ételt és legurítok néhány sört is.
Következik a 2. nap: Zittau - Olomouc.