Bp. Józsefváros - Kiskőrös - Bp. Ferencváros
  Vonatozás 2004/2, 2004.02.05. csütörtök


Egészségügyi séta Kiskőrösön


Jobb ötlet híján Kiskőrösre indultam eü. sétámra. (Az előző eü. séta Vácott volt.)

Mint közismert Józsefváros volt a MÁV első pályaudvara. Most elég szegényesen fest.

Éppen érkezik az első vágányra a V43 1111 egy kelebiai személyvonattal (7917). A leszállás után M44 417 kihúzza a kocsikat, kijár a mozdony, majd visszatolják a kocsikat. Így mind a hat vágányon induló szerelvény várakozik.

Az én vonatom 12.00-kor indul Kelebia felé (7914). A szerelvény V43 1132, By, Bhv, By összeállítású. Az első kocsi csúnyán össze van barmolva, a többi kevésbé. Meglepődtem, hogy a függönyök jórészt megvannak. Amikor kiértem, már minden nemdohányzó négyesben ült egy-két ember.

Indulásnál tűnik fel, hogy kettő kalauz dolgozik a három kocsis vonaton. Feltűnik a volt konténer terminál. Már csak egy-két roncsnak tűnő konténer maradt itt. Üresek a vágányok is. Józsefvárosból három vágány vezet ki, ebből az egyik csak kihúzó. Egy vágány köt be Kőbányára felsőre, a harmadik megy Ferencváros felé. Jó szögből tudom ismét megcsodálni a Keleti - Kőbánya felső - Ferencváros - Józsefváros csomópontot.

Soroksár után feltűnik a BILK, ide költöztek a konténer hegyek. Az állomás épületen Soroksár Terminál tábla van.

Délegyháza előtt a tavak még be vannak fagyva, pedig napok óta elég enyhe az idő. Meleg van, Pesten a hőmérőkön 17-18 fokokat láttam kiírva. (Ezen a napon 22,5 fok meleget mértek Szentgothárdon, ilyen magas még sohasem volt a hőmérséklet mióta mérések vannak.)

Kunszentmiklós - Tass állomáson nyolc vágányt számolok. Az elsőn egy Bz kocsi árválkodik. a második vágány útra kész a Bzmot 181 Dunapataj felé. A harmadikon áll a mi vonatunk a negyedikről Pest felé indul a személyvonat, V43 1114 négy kocsival. Az ötödiken néhány By/Bhv kocsi alkot elegyet. Teherkocsit egyet sem fedeztem fel, igaz a többi állomáson sem nagyon láttam a helyi teherforgalom nyomait. Viszont ezen vonalon az átmenő teherforgalom dicséretesen sűrűnek tűnt.

Fülöpszálláson a Bzmot 194 indul Kecskemét felé. Csengődön a negyedik vágányra állunk félre, a harmadikon az M44 076 mozdonyvonat áll. Pár perc múlva a másodikon robog át az Avala IC: V43 1212, 2 ÖBB, néhány JŽ, 1 ukrán, és 1 orosz vagonnal.

Végig az utolsó kocsi hátsó ajtaján nézelődtem, Csengőd után követ bennünket az M44 076. Leszállok Kiskőrösön, felkeresem a botrányos állapotú WC-t, mire kijövök az M44 már ott dübörög az állomás épület előtt. Kiskőrösön látok először álló teherkocsikat, itt sok van, de úgy tűnik csak tárolják őket.

Találomra indulok egy kis utcának a belváros feltételezett irányába. Nem látok magasabb épületeket, csak később erősíti meg az irányt egy felbukkanó templomtorony. Meglepően hamar beérek a városközpontba, valamiért távolabbinak gondoltam. A belváros rendezett, de nem túl izgalmas. Körbe járom Petőfi Sándor szülőházát, azután bekapok valami, csak úgy zacskóból. A borok háza tábla felé veszem az irányt, közelebb érve úgy veszem észre, hogy csak irodák, nem megyek be.

Három körül érek vissza az állomásra, most a főúton járva. Kinézek a vágányokra, egy szép tehervonat áll bent, élén a V43 1119. Megveszem a vissza jegyemet, 100 km 906 Ft. Idefelé 120 km-es kellett, 1094 forintért. Mire végzek beáll a dél felé közlekedő Avala IC: V43, 1 ukrán és 1 orosz hálókocsi, JŽ 1.osztály, JŽ étkező, 2 db JŽ és 2 db ÖBB 2. osztályú kocsi. Azt hiszem az utasoknak tetszik a magyar átlagnál sokkal szebb vonat.

Ismét körbesétálom az állomást, megnézem a kihalt keskenynyomközü vágányokat is. Ebben a körben fedeztem fel az állomás épület sínek felöli oldalán egy terrakotta domborművet. Pont annyi idős mint én. Valami barbár belevert a képbe egy alumínium leltári számot.

98 tengelyes tehervonat érkezik Pest felől, a V63 004 húzza. Miután beállt, indul északra a V43 119 vonta teher. Majd befut Kalocsa felöl a Bzmot 299 és nem sokkal rá megérkezik a pesti sebes (7903): V43 1209, Bhv, 3 db By. Az utolsó kocsiba szállok, a nemdohányzó rész üresen várta a 6-8 kiskőrösi utasát. A kocsi elhasznált és közepesen koszos, a függönyök, kukák megvannak.

A szomszéd négyesben egy középkorú, normálisan öltözött, szép tiszta cipőjű pár ül. A férfi almát szeletel, a szeleteket az asztalkára rakja, majd jó ízűen falatoznak. Ránézek az előttem lévő asztalkára, össze-vissza van karcolászva, a sűrű karcolatokba belefeketedett a kosz.

Kunszentmiklós - Tasson csúcsforgalom van. Minkét irányban személy és tehervonatok állnak, a Bzmot 181 is visszaért már Dunapatajról.

Apaj után a szorgos kalauznő felkapcsolta a világítást. Egy gyenge kis fűtés sem ártana, mert kezd hűvös lenni. Majd lemegy a nap és egyre hidegebb lesz a kocsiban. Leszállás előtt megkötöm a sálamat, behúzom a cipzárt, de meglepetésemre odakint kora tavasziasan langyos az idő.