Balsa - Balsai Tisza-part
  Vonatozás 2004/15, 2004.08.09. hétfő


Balsai Tisza-part - perfektuálva


Két éve már próbálkoztam a Nyíregyháza - Balsai Tisza-part vonallal, de csak Balsáig jutottam. Most sikerült Balsáról teljesíteni az utolsó pár száz métert is ezen a vonalon, bár a perfektuálás most sem volt túl egyszerű.

A 31622 sz. vonat rendben megérkezett Nyíregyháza felöl Balsa állomásra. A szerelvény elég lepukkant látványt nyújt, az Mk 2029 mozdony is úgy néz ki mint valami roncs, de működik. A gép két darab négytengelyes Ba-w kocsit vontat.

Miután az egyetlen utas leszállt és az egyetlen utas (én) felszállt, a vonat kijár a deltába, a mozdony a deltán átáll a szerelvény másik végére és visszaáll Balsa állomásra. Erre a manőverre a menetrend 10 percet biztosit. Máris indulnunk kéne tovább, de a mozdony motorja leáll és a személyzet bevonul az állomás egyetlen használatban lévő szobájában. (Korábban az egykori váróterembe is belestem az ablakon keresztül, de az most csak lomtár.)

Egy darabig magányosan álldogálok a vonatban, azután rájöttem, érdemes lenne megkérdezni, hogy mi lesz. Bementem a személyzethez. A kalauz erősen falatozott, a mozdonyvezető elterült az egyik vaságyon, a másikon meg a takarító segédszemélyzet cigarettázott.

- Elnézést a zavarásért - mondtam - de nem 13:04-kor kellett volna menetrend szerint indulni a Tisza-partra ?
- Hol van itt már menetrend, uram. - válaszol a jegyvizsgáló - Reggel öt óta nem volt időm enni. És nekem Balsára van kiadva 40 perc pihenő idő.
- Aha, és mikor indul tovább a vonat ?
- Úgy fél kettőkor.

Megköszönöm az információt és magukra hagyom őket. Kisvártatva a segédszemélyzet is előbújik és egy söprűvel végigmegy a két kocsiban.

Balsa állomás nem túl izgalmas hely, unatkozva ténfergek a vonat árnyékában. Azon tűnődök, hogy ennek a szakasznak így semmi értelme, jobb lenne, ha inkább bezárnák az egészet.

Hála Istennek mégsem kell fél kettőig várni, úgy 13:20 körül elbújik a személyzet és tolatva elindulunk a Tisza-partra. A jegyvizsgáló az utolsó illetve ez esetben az első kocsi végében áll és nagyon feszesen végig adja a jelzést.

Így végül is teljesítettem a tervet. A kihalt Tisza-parton még beszélek pár szót a kalauzzal, elpanaszolja, hogy itt a parton még a kezét sem tudja megmosni és sok szúnyog is szokott lenni. Ez mind igaz, de hát ezt a főnökeivel kellene megbeszélnie. És hát a menetrendet meg be kellene tartani.

Még egy pillantást vettek az egykori kisvasúti Tisza-híd maradványaira meg a bezárt halászcsárdára és a síneken visszaballagok a Balsa állomás közelében várakozó autómhoz.