Bécsi kiruccanás
Sopron - Wien Meidling - Sopron, 146 km, 2015.10.05. hétfő
Sopron Bécs vonzáskörébe tartozik. Ez abban is megmutatkozik, hogy kiváló
a vasúti összeköttetése az osztrák fővárossal. Szerény számú megfigyelésem szerint napközben
rengeteg üres szék közlekedik, de reggel és este már alakul a kihasználtság a sok arrafelé
dolgozó munkavállaló miatt.
Sopron - Wien Meidling
9:38 - 10:49 : Inter Régió : ÖBB 1116 055, 4+1 kocsis emeletes ingaszerelvény
A fél tízes vonaton alig van utas, Ebenfurth után sem.
Emlékszem régen milyen izgalmas volt átvonatozni az osztrák határon,
ahol színesebb lett a világ, de ma már ugyanolyan autók parkolnak Bécs környékén az állomások
mellett, mint Budapest körül. A reklámok, meg a többi dekoráció is hasonló, mint mifelénk.
Ezen a vonalon a vonat sem megy különösebben gyorsan, de az álmosító nyugalom még mindig
megvan a magyarországi vonatokhoz képest.
Azért most is érdekes nézelődni az általam ritkán járt vonalon, különösen
a Hennersdorf körüli vasúti építkezések izgalmasak.
A vonat Wien Meidling állomásra érkezik. Legutóbb feltűnő volt a változás
a korábbi építkezéses állapotokhoz képest, de ma már kicsi és szűkös minden a kelenföldi új
aluljáróhoz mérve.
Wien Westbahnhof
A Mariahilfer strassén tervezünk besétálni Bécs belvárosába, de előtte vetek
egy pillantást a bécsi Nyugati pályaudvarra. Bécs mindig is színesebb volt a népesség tekintetében,
mint Budapest, így alig feltűnőek a Németország felé tartó bevándorlók, eltekintve a legszélső
perontól, ahonnan az ő különvonataik indulnak. Itt ma a Westbahn KISS a kedvenc vonatom.
Wien Hauptbahnhof
Útitársnőm szeret elveszni az üzletekben, én meg teszek egy villámlátogatást
az új főpályaudvarra, ami a Südbahnhof helyén épült. A Südbahnhof nem volt túl szép, de mindenképpen
érdekes volt az elrendezése, tulajdonképpen két fejállomás ért egybe az indóháznál. A metrókapcsolat
viszont elég vacak volt, a nyugati oldal peronjainak túlsó végén lehetett lejutni a föld alá.
A metróállomás most is jó messze van a vasúti vágányoktól. A hosszú utat időnként
mozgólépcsők színesítik, amik után egy-egy szinttel feljebb lehet folytatni a gyalogtúrát. Megint
Kelenföld jut eszembe, ahol pont az állomás alatt van a metró, merőlegesek egymásra a földalatti
és a földfeletti vágányok, ami igen jó átszállást tesz lehetővé.
A vágányok alatti szinten sok a bevándorló, de közel sincsenek annyian, mint nemrég
a pesti Keletiben voltak. Ettől kicsit érdekesebb a mostanában elterjedt divat szerint szürkére hangszerelt
környezet.
A legtávolabbi peronra megyek fel, ahonnan éppen Budapest felé indul RailJet.
A hosszú peronok vége ívben helyezkedik el. Elsétálok a peron túlsó, egyenes végére, de nincs
sok lehetőségem bámészkodni, indulnom kell vissza a városba.
Wien Meidling - Sopron
19:40 - 20:52 : Inter Régió : 4124 004
Nagyon elment az idő a bécsi csavargással, gondoltuk, majd az állomáson bekapunk
valamit. De Wien Meidling állomás nem büszkélkedhet különösebb utaskényeztetési infrastruktúrával,
legalábbis az aluljárószinten biztosan nem.
A Deutschkreutz felé induló szerelvény meg kifejezettem csalódás számomra, a
mindenfelé tömegesen közlekedő Talent motorvonatok egyikén kell utazzunk. Az egyetlen öröm az,
hogy a magyar vasút nem a Talentet, hanem a Flirtöt választotta elővárosi alaptípusának. A Flirt
ülések sem különösebben kényelmesek, de akinek nem tetszik, utazzon kicsit a Talent sokkal
kényelmetlenebb székeiben, és rögtön Flirt párti lesz.
Este hazafelé tartó utasokkal viszont szépen megtelik a szerelvény,
az ülőhelyek nagyobbik fele el van foglalva. Magyarul is beszélnek sokan, de a határ közeléig
még német beszéd a domináns.
Ebenfurthban irányváltás lenne, de a Talent megmakacsolja magát, és nem akar
a másik irányban elindulni. A masiniszta mintegy 10 percet jön-megy a vezetőfülke és forgóvázak
között, de szerencsére megoldja a technikai problémát. Idehaza a Desirok mellett láttam korábban
hasonló küzdelmet a Siemens technikával.
Mintegy 10 perc késsel érkezünk Sopronba, és csak akkor tudatosul bennem, hogy nem
volt jegyvizsgálat. Lehet, hogy errefelé a vonatok el tudnak indulni menesztés nélkül ?