Gőzmozdony parádé 2012
XII. Közép-Európai Gőzmozdony Grand Prix
III. Aranycsákány Krampácsverseny
Nemzetközi Étkezőkocsi Fesztivál
Első pillantásra nagyon kevés mozdony vesz részt az idei gőzös parádén.
De a valóságban hat felfűtött gépet csodálhat meg a látogató, ellentétben a tavalyi
a rendezvény második napjával, mert akkor csak négy aktív mozdony szerepelt, azok is
élvezhetetlenre széthúzott műsorrendben. Az idén szerencsére visszaállt a régi menetrend,
ráadásul mindkét napon mind a hat mozdony végigfutotta a versenyszámokat,
a közönség megelégedésére.
A krampácsolók
A másik szerencsés döntés az volt, hogy ismét a gőzös parádéval
egy időben rendezik az Aranycsákány Krampácsversenyt. Az első alkalommal, 2010-ben,
négy csapat versenyzett, most hét csapat dolgozik a körfűtőház előtt. Ezen a versenyen
is négy-négy talpfát kell kicserélniük, de most a helyszűke miatt a műveletet csak úgy
lehet végrehajtani, hogy a sínszálakat is le kell szerelni.
Először kicsit csodálkoztam, milyen elhasznált öreg talpfákat
készítettek oda beépítésre. Ám a kicserélendő talpfák még ezektől is sokkal romosabbak,
sokat csak darabokban tudnak kiemelni.
Én oly korban nőttem fel, amikor túlmisztifikálták a fizikai munkát.
Ma viszont a dumálós emberek a menők, így érdekes volt nézni az ősrégi, kézi technológiával
szorgoskodó csapatokat.
Miután végeztek a pályamunkások, a 109.109 rágördül minden javított
szakaszra, és vaksüppedés mérők mutatják a munka minőségét. De szerintem ezt a mérést
erősen befolyásolják a mostani talpfacserétől független körülmények is, pl. az altalaj,
a szomszédos talpfák állapota, stb.
A gőzmozdonyok
De az esemény igazi sztárja a 411,118. Sokan lepődtünk meg azon,
hogy a szobor életre kelt, és ismét szorgosan klattyog fel és alá. Gyermekkoromban
még sok Trumant láttam dolgozni, de egyik sem volt ilyen csili-vili és egyik sem
mozgott ilyen fürgén. Igaz, azok mögé nehéz tehervonatok voltak akasztva,
nem egy-két utassal szaladgáltak. Ezeket a mozdonyokat azért hozták Amerikából
Európába a II. világháború idején, hogy azokat a bombákat a hajóktól a repülőkig
szállítsa, amelyekkel a magyar vasutat is szétbombázták. A háború után megvehettünk
kb. 500 darabot a feleslegessé vált amerikai hadimozdonyok közül, hogy az eltűnt,
megsemmisült mozdonyaink helyett azok dolgozhassanak a romokból újraépített pályákon.
A fura sorsú mozdonyok sokáig alapvető fontossággal bírtak a magyar vasúti közlekedésben.
Még a krampácsverseny előtt zajlott le az első páros versenye:
109.109 - 411,118. Kicsit igazságtalan párosítás, hiszen egy békebeli gyorsvonati mozdony
küzdött meg egy igavonó hadimozdonnyal, de a Truman meglepően jól állta a sarat.
A krampácsverseny után is egy furcsa pár versenyez: 204 - 3033.
A régi magyar gyorsvonati mozdonynak esélye sincs olyan fürgének lenni, mint ahogyan
az osztrák városi mozdony mozog. De ma a legfürgébb mindenképpen a harmadik párosban
induló BHÉV 27. A kis zöld mozdony a szlovák 422 0108-cal fut látványos meneteket.
A nap vége
A nap záró attrakciója egy rövid előadás a kiállított pályaépítő gépekről,
melyet egy bemutató követ, hogyan is krampácsol manapság a gépsor.
Tavaly rossz szájízzel mentem el a rosszul sikerült gőzös parádé
második napjáról, de ma ismét nagyszerű napom volt a Magyar Vasúttörténeti parkban,
bár az étkezőkocsik kipróbálása megint a következő fesztiválra tolódott.
Csatlakozások
• Gyenge képek a legnagyobb parádékról:
1993,
1996
• Korábbi gőzösparádék:
2002,
2003,
2004,
2005,
2006,
2007,
2008,
2009,
2010.
2011
•
www.vasuttortenetipark.hu,
www.mavnosztalgia.hu