BÚÉK Magyarország
Tizenvalahány éve néznek ablakaink a budai hegyek felé, de én
eddig még ekkora tűzijáték fergeteget nem láttam Szilveszterkor. A hegyoldal drága
házainak lakói méltán örülnek az új politikai rendszernek, amely forint milliárdokat
csatornáz feléjük. Én meg maradok továbbra is egyszerű utas, aki vonatablakból szereti
szemlélni Magyarországot, és most Gödöllőre indul, megnézni a királyok váróját és
az utasok konténerét.
Az elővároson át
Örs vezér tere (13:41) - Cinkota (13:55) : MXa kisegység
Tiszta az idő, de hűvös szél fúj. A HÉV végállomás pénztára előtt hosszú
sor áll. Megkerülöm az épületet, hátha van még pénztár, de csak egy csoport hajléktalant
találok, akiket éppen két rendőr igazoltat. Jegyet venni nem tudok, így hirtelen ötlettől
vezérelve felszállok az éppen induló csömöri HÉV-re. Cinkotán veszek majd jegyet, és ott
szállok át a gödöllői szerelvényre.
Elég sok az utas, de nincs tömeg. Kicsit fura, hogy a menetirány szerinti
bal oldalon haladunk. Az ablakból jól szemügyrevehetők a földszintes pesti elővárosok.
Nem sok változást látok a múlt század végi dinamikus színesedéshez képest.
Cinkota
Cinkota elágazó állomás, és itt van a vonal járműtelepe is. A jegypénztárat
keresve megkerülöm az indóházat, de ott már semmi sincs, ami az utasokat szolgálná. Kijön egy
ember, és gyanakodva szemléli, mit mászkál itt egy idegen. Végül kiderül az épület elején van
egy ablak, ahol néha talán lehet BKV vonaljegyet venni, de most zárva van, és HÉV jegyet
egyébként sem árul.
Nem találom a menetrendet sem. Persze amilyen laikus vagyok, azt is
az egykori indóház falán keresem, de a hirdetőtábla a forgalomirányító tornyon
és a kis bolton túl van felállítva.
Az agglomeráción át
Cinkota (14:10) - Gödöllő (14:43) : MXa nagyegység : 914,657,913 + 912,656,911
Érdekes érzés a keskeny peronon állni, miközben a HÉV szerelvény
beérkezik az aszfaltsáv mellé. Nem szédülősöknek való kaland.
Az utolsó kocsiba kapaszkodok fel. Az NDK szerelvények már a maguk
idejében sem számítottak utasbarátnak, ma meg különösen szokatlan a magas és meredek
lépcső. A kocsi belül hideg és kényelmetlen. Minden ülőhely foglalt, jópáran ácsorgunk.
Az utasok döntő többsége iskolából tart hazafelé. Elég sokszor hallom ki a zsivajból
a kaller szót, aki a szerelvény elején van a megállókban kikémlelők szerint.
Kerepes után kezd üresedni a vonat. Az agglomerációban igen szép
lakónegyedek épültek az elmúlt húsz évben. Fura ellenpont a szép új házak mellett
az 1975-ben, a szürke NDK-ban készült zöld szerelvény. Igaz nem túl kényelmesek
az öreg vonatok, de hajlott koruk ellenére még mindig jól dolgoznak.
A gödöllői kastély most kihalt. A felújítás hiányosságait színes
drapéria álcázza. Eseménytelenül telt el a tavalyi EU elnökségünk féléve, így Gödöllő
neve nem került be a Maastricht, Schengen sorba.
Érkezés és leszállás után azt hallom a vonat hangszóróiból, hogy
"a hidegre való tekintettel becsukom, majd légtelenítem az ajtókat". Első
hallásra fura mondat, de kézenfekvő a jelentése, hiszen az MXa szerelvények ajtói
nem záródnak automatikusan, viszont ha a vezető légteleníti az ajtókat, azok kézzel
nyithatóak és csukhatóak, így az utasok tudnak védekezni valamennyire a hideg ellen.
Gödöllő
A gödöllői vasútállomás királyi váróját a 2011 első félévi EU soros elnökség
tiszteletére újították fel. Én utoljára az átmeneti idők egyik vasutas sztrájkja kapcsán
jártam ebben az épületben,
amely akkor még egyesítette a váróterem és a hajléktalanszállás funkciókat. A felújítás
során funkciót is váltott az épület, múzeum lett belőle.
Az utasok meg kaptak helyette egy kis konténert a szocreál állomás
épületsor egyik zugában. Jegyvásárlás közben a konténerben a szag a régi szép időket
idézi. Egy szakadt nőszemély szundikál egy padon, valószínűleg a szűk térben tartózkodó
néhány utas és a pénztáros őszinte örömére.
Az egykori raktárépületben szorgos munka folyik, lehet itt lesznek
az utasokat szolgáló új helységek.
Mégiscsak Bézé fan vagyok ...
Gödöllő (15:17) - Bp.Keleti (16:05) : Bzmot 341, Bzx, Bzmot 333
A Balassagyarmat - Budapest sebesvonat 3 kocsiból áll: Bzmot, Bzx, Bzmot.
A villanyos vonatok után igazi felüdülés egy kis dízel, még ha Bézében is duruzsol. Valahol
az utas konténer magasságában gondoltam felszállni, de a vonat inkább a királyi váró felé áll
meg, pedig onnan nem nagyon számíthat felszállóra. Igaz a konténer felől is csak egy-két utas
akad, a többség már elment a 6 perccel korábban induló Flirttel.
Előre sietek a középső kocsihoz, mely kívülről a legtisztábbnak tűnt. Enyhe
festékszag fogadja a beszállókat. Érkezés után a Keletiben megnéztem: Rev Sl 30.11.11.
A motorkocsik is nemrég estek át revízión, azokban még az üléseket is átkárpitozták.
A kocsi belülről is rendben van, sokkal kényelmesebb és komfortosabb, mint a HÉV.
Mintegy nyolcan utazhatunk a középső kocsiban, ahol a világítás derekasan küzd a lemenő Nap télies
sugaraival. A fákon nincsenek levelek, így sokkal átláthatóbb a táj, és a méltóságteljesen döcögő
suhanás is kedvező a részletek megszemléléséhez.
Rákosig tehervonatot nem láttam, sőt még teherkocsit sem. Rákoson is csak
egy tehervonat áll, GySEV matricás ÖBB mozdony, vadi új GATX tartálykocsikkal. A többi ott
álló tehervagon tartaléknak tűnik az eljövendő még szebb időkre.
A Szili vonta sebesvonatok 20 perc alatt (84 km/ó) teszik meg
a Gödöllő - Rákos közötti 28 km-es távot. A Bézének ehhez 30 perc kell (56 km/ó),
ezért Rákoson udvariasan 7 percre félreállunk a gyorsabb egri sebest előre engedni.
Közben elmegy egy nagykátai személyvonat is, sokan vannak rajta, de egyáltalán
nem zsúfolt ezen a péntek délutánon.
Rákos után egy darabig jól észrevehetően hullámosak a sínkoronák,
a szomszéd vágányon szemmel, a mi oldalunkon meg fenékkel észlelve.
Az Éles-sarok közeli kiserdő is jól átlátható így lombtalanul.
Nem látok újabb viskókat, és a meglévők is kihaltnak tűnnek, se füst, se mozgás.
Merre lehetnek vajon a lakók ? Önszántukból vonultak-e vajon a fűtött állami
nyomortanyákra, vagy a rendőrök terelték-e őket oda ?
Epilógus
Budapesten az aluljárókban már tilos hajléktalannak lenni, viszont
buszozniuk még szabad. Legalábbis én szinte soha nem tudok úgy este Óbuda felé buszozni,
hogy ne lenne néhány koszos és büdös utastársam. Az teljesen természetes, hogy a polgári lét
minimuma, autóval közlekedni. De ahogyan a társadalom felső és alsó rétege távolodik
egymástól, itt lenne már az ideje, hogy a hatalom megkülönböztesse a tömegközlekedést
még megfizetni tudókat a teljesen elnyomorodottaktól. Mert ez két igen elétérő helyzetű
réteg, még akkor is, ha a hatalom távoli csúcsairól összemosódnak az urak szemében, már
ha vezéreink veszik egyáltalán a fáradságot lefelé pillantani.
Összefoglaló táblázat
Útvonalam (állomás nevekkel) |
Ind |
Érk |
Km |
Idő |
Km/ó |
Szerelvény |
Költség |
Örs vezér tere - Cinkota |
13:41 |
13:55 |
7 |
0:14 |
30 |
MXA (kisegység) |
BB |
Cinkota - Gödöllő |
14:10 |
14:43 |
19 |
0:33 |
35 |
MXA (nagyegység) : 914,657,913 + 912,656,911 |
n/a |
Gödöllő - Bp.Keleti |
15:17 |
16:05 |
36 |
0:48 |
45 |
Bzmot 341, Bzx, Bzmot 333 |
370Ft+BB |
Csatlakozások