12.epzód: Gőzmozdonyfesztivál a Vasúttörténeti parkban  •  0 km  •  2011.09.18. vasárnap >>> ⇑ <<<
Füsti 2011
Az idén kivételesen a gőzmozdonyfesztivál mindkét napján kilátogattam a Füstibe, bár az első napi programom mindösszesen a bejáratoknál kígyózó sorok megtekintésére korlátozódott. Az elmúlt kilenc alkalommal szerencsésen elkerültem az ilyen tumultusokat, most viszont meglepődtem, ráadásul most van a nemzeti vágta is, meg egy sor más esemény a városban. Bár tulajdonképpen jó, hogy a népek a lovak helyett a gőzösökre kíváncsiak, de én nem vagyok egy sorban állós típus, így hát vasárnap lettem részese a gyakran nevet váltó, és az idén új műsorrendet bevezető gőzmozdonyparádénak.
 
A vasárnapi műsor
Az első meglepetés a résztvevő mozdonyok karcsú mezőnye. A körfűtőház előtt ezek a mozdonyok sorakoztak:
1. 372 (osztrák)
2. 109 109 (magyar)
3. 328 (szobor)
4. 422 (szlovák)
5. 324 (hideg)
6. 242 (hideg)
7. 27 (hideg)
8. 03 1010 (német)
azaz mindösszesen csak négy aktív mozdony. Szombaton még két osztrák géppel többet láthattam volna, de ma már máshol volt dolguk: 109 13, 629.
Féltizenkettő felé indul az első műsorszám, a 422-es szlovák és a 372-es osztrák gépek produkálnak egy tűzoltásos futamot. A kis gép fölényesen nyer, mert versenyzőjük egyszerűen megmerítette vödrét a gép víztartályában, míg a másik versenyző csapból engedi a vizet, ami sokkal tovább tart.
A tűzoltásos futam után a műsorvezető bemondja, hogy fél kettőkor lesz a következő esemény. A csekély számú nézőközönség oszlani kezd, a két gőzmozdony pedig újra felsorakozik, és futnak egy gyorsasági futamot, amiről kiváló szpíkerünk elfelejtkezett.
Ezután tényleg egy hosszú szünet következik, legalábbis azoknak, akik a versenyt szerették volna nézni. Mert az új műsorpolitika lényege az, hogy jó sok időt biztosít a műsorszámok között azoknak, akik utazni szeretnének a futamon látott mozdonyokon.
A tavalyi gőzös parádé egyik legérdekesebb eseménye, a krampácsverseny, idén egy külön rendezvény keretében kerül megrendezésre.
 
A pápavonat
A médiában az idei gőzmozdonyfesztivál legtöbbet emlegetett szereplője a lengyel zarándokvonat volt. Nagy tisztelője vagyok II. János Pál pápának, de számomra most nem a vonatban kiaggatott, a pápáról szóló képek és írások voltak a legizgalmasabbak, hanem maga a lengyel ipar által gyártott motorvonat, amelyben estefelé még szentmisét is tartottak.
A pápavonat mellett is van egy izgalmas műsorszám, egy kis dízel járkál fel-le, ott, ahol a nézelődők is bóklászhatnak. Biztosan ezt kompenzálják azzal, hogy nem engednek be senki a túloldali elkerített részre, ahonnan délelőtt jobbak a fények.
 
A kerti vasút
Ma a füstiben a kerti vasút a legnagyobb attrakció, ez tényleg klassz is a maga műfajában. De ebből már kinőttem, úgyhogy inkább korán haza indulok, nem várom meg a fél kettes izgalmakat. Elmentemben még látom, hogy az idei fesztivál egyik csillogó gigászát, a német 03 1010-et éppen hátra viszik valahová.
 
Epilógus
A kapuban két apácával találkozom, ők már valószínűleg az esti misére érkeztek, de lehet a gőzösöket is szeretik, hiszen idejekorán, még délután kijöttek a parkba. Korábban nem találkoztam még ilyen vendégekkel a Füstiben, de örülök neki, hogy a pápavonat és benne tartott szentmise bővítette az érdeklődök körét. Legalábbis minőségben, mert mennyiségileg ilyen kevés embert még nem láttam a korábbi gőzmozdonyparádékon a főszereplő gőzmozdonyok körül.
 
Csatlakozások
2011
• Gyenge képek a legnagyobb parádékról: 1993, 1996
• Korábbi gőzösparádék: 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010.
>>> ⇑ <<<