Bp. Nyugati - Szolnok - Hatvan - Bp. Keleti
  Vonatozás 2004/9, 2004.07.16. péntek


Ismét Szolnok - 100,82,80 személy


Az elmúlt években viszonylag sokat jártam haszonhajtásilag vonattal Szolnokra, utoljára tavaly októberben, most több mint féléves kihagyás után ismét arra volt dolgom.

Az első meglepetés: működik a mozgólépcső az 1-9 vágányokhoz, nem is tudom hány éve nem láttam működni. Az automatánál veszem meg a jegyet, egyedül vagyok vásárló, balról egy néni az induló vonatokról érdeklődik, balról egy másik nő hajléktalan újságot akar nekem eladni, miközben próbálom rátukmálni az automatára az ezresemet. Érdekes, hogy tipikusan csak másodszorra hajlandó elfogadni ugyanazt a bankót. A rezidens tarhás most csak távolabbról figyelte a fejleményeket.

Az Szolnokra 8:25-kor induló szerelvény 7 db 'posta' Bhv, végén a 'szürke' BDt 403, elején V43 2318. Nem szeretem ezeket a busz stílusban felújított kocsikat. Ez a szerelvény még elég jól néz ki, bár a takarítás lehetne alaposabb is.

Indulásnál kevés az utas, de Zuglóban, Kőbánya alsón is vannak felszállók. Kőbánya-Kispesten is számosan szállnak fel közöttük egy csomó erdélyi árusnak látszó egyed, horgászbotokkal, ventillátorokkal, fazekakkal meg ki tudja mivel felpakolva. Viszonylag sokszor láttam ilyeneket a Budapest környéki vonatokon, de a pénztárak körül még nem láttam egyet sem. Most ketten próbálnak megegyezni az ablakos középső peronon a kalauzzal, de meglepetésemre az alku nem jött össze. A fiatal kalauz az egész csapatot leszállítja Szemeretelepen. A csapat egy része fifikásan csak átmegy az első vagonba, de derék kalauzunk ura a helyzetnek. Az ablakban lógva figyelem a történéseket és miközben a vezető jegyvizsgáló az első kocsiban intézkedik, egyik már leszállított erdélyi megpróbál nekem eladni egy horgászbotot az ablakon keresztül.

Akkor és ott igen meg voltam elégedve a fiatal vezető jegyvizsgáló munkájával. Jóval később olvastam az Index vasutas fórumában, hogy vasúti ellenőrök lebuktattak néhány saját zsebre dolgozó kalauzt. Ennek fényében vizsgálva a dolgot, lehet, hogy a kalauz egyszerűen csak félt a belső ellenőrzéstől és ezért választotta a számára kényelmetlenebb és gazdaságtalanabb megoldást.

De vissza a 2512-esre. Minden megállásnál meglepően sok le- és felszálló utas van. Persze ez a hosszú szerelvény nem a délelőtti forgalomra van méretezve, így a dicséretes utasszám ellenére sincs még félig sem tele a második kocsi, ahol én is utazok.

Szolnokon nekem újdonság, hogy sem MDmot, sem Bzmot nincs, viszont négy Uzsgyi szerelvényt számolok össze: 6341 001 Kecskemét felé, 016,013 Szentes felé indul, a második vágányon a 004 parkol. (A második vágány mellett nincs peron.)

Hamar végeztem a megélhetési ügyeimmel és 12 előtt ismét az állomáson voltam. Éppen indult Szentes felé a 014-es Uzsgyi, de nem voltam elég felkészült abban az irányban, így Hatvan felé indulok. Az 5715-ös 12:15-kor indul, a V43 2251 húzza a három 'posta' Bhv-t. Elég jól tele van a vonat, amikor elindulunk. Egész utón egy rövid szignál után a személyzet egyik tagja bemondja a következő megálló nevét. Ez tetszik, bár a hangerő nagyon kevés, alig lehet érteni mit mond. Újszászon szinte kiürül a teli vagon, csak mintegy tizenöten maradunk. De a következő megállásnál ismét kb. húsz utas száll fel a vonatra. Jászberényig elég jó a telitettség, de utána már kevesen maradunk a vonaton és le- és felszállók száma is szignifikánsan kevesebb.

Hatvanban megveszem a jegyet a keletibe és 13:48kor indulok a 3035-össel, BDt 370 (kék), 6 db 'szürke' Bhv, V43 1297. Ez régebbi szerelvény, mint a szolnoki, de mintha egy kicsit gondosabban lenne takarítva. Kevés utas igyekszik Pest felé péntek délután ezzel a vonattal.

A Keletiben meglepődve veszek észre egy Nohabot, 2761 017 a száma és a Hegyeshalom / Celldömölk gyors élén álldogál - hidegen. A vonatot végül a V63 150 húzta.

Háromnegyed hat felé arra leszek figyelmes, hogy a negyedik vágányról induló szerelvényre egy férfi próbál felugrani. A személyzet nem veszi észre, mert nem a peron felöl, hanem a két vágány közül próbálkozik. Lehet, hogy ennek köszönheti az életét. A vonat tempósan húz kifelé, a férfi már nem tudja tartani a lépést, hosszú métereken át vonszolja a vonat, próbál futni egy-két lépést, de a vonat már gyorsan megy és ismét csak vonszolódnak a lábai. Végül feladja és elengedi a kapaszkodót. Elvágódik a vonat mellett. Kritikus másodperc, de az égiek megsegítik és néhány csúnya horzsolással megússza

Még vetek a pillantást az érkező és rövidesen visszainduló egri IC-re, két kocsi az egész: ABmz, Bpmz, idefelé a V43 1375, vissza a V43 1038 húzza. A két szili és a két kocsi bőven elfér a rövidke 10. vágányon. (Ennek szegénynek még utastájékoztató tábla sem jutott.)