>>   Berlin - Zittau - Olomouc - Budapest, 4/5
  Vonatozás 2004/7/4, 2004.06.24. csütörtök

A nagy vonatozás, 3. nap: Olomouc - Komárno

Reggeli után átballagok az állomásra. Megveszem a jegyemet Hranice na Moravě-ig, 51 km, 76 Kc. Van időm, nézelődök. Éppen Cheb-Prága felé indul egy vonat, szép hosszú: 150 003-2, B, B, B, B, B, A, Wrm, A, BDs, B, B, B, B.


---

Olomouc - Přerov

Eredetileg a 9:33-kor induló Galán gyorsvonattal akartam Přerovig utazni, de inkább az éppen induló Os 3705 Ceská Trebová - Prerov között közlekedő személyvonatra szállok fel. A táblára 15 perc késés van kiírva a tervezett 8:27-es indulás mellé. Tegnap is jó sokat késtek erre a vonatok és az eredeti terv szerint öt perc lett volna átszállásra Prerovban. A személyvonat így nézett ki: 163 258-7, Bdt, Bdt, Bt, Bt. Érkezéskor jól tele lehetett, de majdnem mindenki leszáll. A népes felszálló csapat jól eloszlik, 1-2 ember jut minden négyesbe. Indulás 8:45-kor.

Prerov állomáson látok napok óta először összebarmolt aluljárót. Iszok egy Zubr sört a "tradicionális" büfében 13,50 Kc-ért. Az étterem is működik, az elmúlt 30 évben nem sokat változhatott. Egyszerű, de nem barátságtalan. Ütött, kopott, de tiszta. Elég fura a nyitva tartás: 6:00 -18:00, a zárás kézzel 17-re javítva.

Az állomáson azt a rigmust üvölti egy csapat, amit éjszaka is többször hallottam. Akkor azt hittem, hogy a németek feletti győzelmet ünneplik (foci EB), de nem, inkább frissen leszerelt katonáknak nézem őket.

10 óra magasságában csúcstalálkozó van, négy irányból érkezik gyorsvonat és indul tovább Prága, Brno, Breclav és Ostrava irányokban. Meglepetésemre a Galán is csak egy percet késik Olomouc felöl.

---

Přerov - Hranice na Moravě

Az R 733 gyorsvonat Brno és Ostrava között közlekedik, összeállítása: 363 006-8, AB, BDs, B, B, B. 10:01-kor indulunk, jó sok utas van, a folyóson állok.

Jó 120-as tempóban simán robogunk a balvágányon. Öt percen belül két tehervonat jön szembe, ez nem mindennapos látvány manapság számomra.

Időben érkezünk, öt perc van átszállásra. Jegyet most nem kell venni, a Hranice na Moravě - Púchov szakaszt otthon megvettem az egyszerűség kedvéért, 2.397 forintba került. (Jut eszembe, azt sem ártana rögzíteni, hogy egy cseh koronát 8,20 forintért váltottam.)

---

Hranice na Moravě - Púchov

A Púchovig közlekedő Zr 1825 10:23-kor induló Hranice na Moravě állomásról. ČD szerelvény: 163 256-1, Bdt, Bdt, Bt, Bt. Elég sok az utas, közöttük egy csomó hátizsákos. Ezek az első megállásnál leszállnak, ezután változó az utasszám, de végig kényelmesen elfértünk. A leghátsó WC-t tesztelem: az öblítés nem működik, WC papír nincs, de a kézmosóból jön a víz, van szappan és kéztörlő.

A pálya kétvágányú villamosított. Az egyik állomáson érdekes vonatot látok: 843 010-1, Btax, Btax. Négytengelyes motorkocsi, Studenka kocsikkal.

Valašské Meziříčí állomáson 110-essel gurítanak. Érkezik egy Ostrava táblás csúnyán összebarmolt villamos motorvonat. (Közeledünk ?) Hranice óta folyamatosan Szlovákiában érzem magam, de a határállomás Horní Lideč. Itt száll fel két cseh és egy szlovák szerv. A határ ellenőrzés a mozgó vonaton zajlik, közben több helyen megállunk, az utasok le-, felszállnak. Meglehetősen lazán csinálódik a dolog, csak az én személyimet nézegeti hosszasan a szlovák szerv, nyílván most volt a kezében először, de nem tudom sem angolul, sem németül szóra bírni. A kocsi többi részével pillanatok alatt végzett, azután a két cseh kollégával kártyáznak Púchovig.

Púchov állomáson először megveszem a jegyemet Komárnoig, 192 km, 248 Sk. Ebéd idő van, beülök a restibe. Valami gulasra bökök az étlapon, pörköltre számítok, de igazi gulyást kaptam. Meglepően finom volt. Sörrel, két kiflivel együtt 70 Sk.


---

Púchov - Trenčín

Považská Bystrica felöl érkezik az Os 3068 és 12:40-kor indul Trencsén felé. Bdtmee kocsikat húz a 362 001-0 Kevés az utas.

Púchov után a nyílt vonalon van a 3 kV egyenáram / 25 kV váltóáram határa, az első 2xx sorozatú gépeket Trenčín Teplá állomáson láttam, két-három piros mozdony sorakozik egy csonka vágányon szolgálatra várva. Éppen egy Pozsony felé tartó tehervonaton cserélik a kék gépet pirosra. A mi vonatunk is hét percet állt ott menetredszerint, sziszegett a fékrendszer, azt hittem mozdonyt cserélnek, de nem, helyette újabb kocsikat kapcsoltak a szerelvényhez.


---

Trenčín - Chynorany

Számítottam rá, hogy Studenka lesz az Os 5410. Sajnos igazam lett, annyi öröm van az ürömben, hogy az újabb változat van szolgálatban, amivel még nem utaztam: 811 014-0, egy kocsival. A motorkocsi szép új, narancsszínű és ferde az eleje. A kocsi viszont ótvaras régi. Elég jól tele van a vonat, nekem a végpanoráma jut. 13:47-kor indulunk, a Ferdehomlokú erősebbnek tűnik mint elődje.

Svinná állomáson érdekes ellenvonat: 2 db 742-es húz egy hét kocsiból álló tehervonatot. Nem nagyon szoktam tehervonatokkal találkozni mellékvonalakon.

A kalauznő egy színes érintő képernyős kütyüvel dolgozik. A jegynyomtató az oldalán lóg a táskájára szerelve, a két egység valamilyen rádiós technikával kommunikál egymással. A nyomtató nem mátrix, mert hangtalanul jön belőle a jegy.

Bánovce állomáson átköltözök a motorkocsiba. Az üléseket megdízájnolták, de továbbra is öten ülnek egy sorban. A sorok jó sűrűn vannak és az ülés elég kényelmetlennek bizonyul. Az 10 ablakból hármon nem lehet kilátni, mert be van párásodva belül a két réteg között.

Chynorany kicsi állomás. A sör is lassan csapolódik, de azért jó.


---

Chynorany - Nové Zámky

Az Os 5006 Prievidza felöl érkezik, 15:19-kor indul tovább Érsekújvár felé. Búvárszemüveges húzza, 750 183-6, öt kocsiból áll, középen a paklis résszel, ahogyan az szokott lenni erre. A negyedik, Bt kocsiba szállok fel.

Lužianky állomáson Studenka érkezik egy kocsival az általunk elfoglalt vágányra. Leszállás után rákapcsolják vonatunkra a két egységet. Erre a menetrend szerint 3 perc áll rendelkezésre. Fékpróbát nem észleltem. A Studenka rész Nyitráig közlekedik vonatunkkal.

Nitra állomáson fél órát álldogálunk menetrend szerint, de nincs kedvem leszállni a kánikulai forróságban.

Šurany állomáson is érdekes ellenvonat Léva felé: 240 051-3 9 kocsival, az összebarmolttól a csiliviliig. Ez valószínűleg a Levičan lehetett (Malacky - Bratislava - Levice).

Kiballagok a WC-re. Elég rendes, víz ahol csak kell, van szappan és kéztörlő, de nincs WC papír.

Kis késéssel érkezük Érsekújvárra. Reménykedtem, hogy ma késik egy kicsit a Hungária EC és ha elérem, sokkal hamarabb hazaérhetek. A vonat tervezett érkezése 17:51, a Hungária menetrendszerint 17:45-kor indul innen, a komárnói személy pedig 17:56-kor.

Lógok az ablakban, amikor a Búvárszemüveges berobog Nové Zámky állomásra. Két perc késéssel érkezünk, három percem maradt az álszállásra. A Hungáriának semmi jele, be kellett mennem a csarnokba ránézni a tájékoztató táblára. Az információs táblán már semmi nyoma a Hungáriának, tehát loholok a komárnói személyhez.


---

Nové Zámky - Komárno

Sietnem kellett, nehogy lekéssem a komárnói személyt. Amikor a nástupistére értem, már a menesztéshez készülődtek. Felszálltam és már indultunk is. Ezzel jöttem a múltkor is, a szerelvény nagyjából ugyanaz volt, a mozdony most a 240 114-9. A vonaton az elmúlt napok legszakadtabb kalauza dolgozik.

Időben érkezünk, egy óra van átérni Komáromba. Ebbe az időbe még egy búcsú sör is belefért a komárnói állomás büféjében. Azután irány a hídon át Komárom.

---

Következik az epilógus.