Bp. Déli - Székesfehérvár - Lovasberény - Székesfehérvár - Bp. Déli
  Vonatozás 2004/4, 2004.05.15. szombat

Különvonat Lovasberénybe

A 49 km hosszú Bicske - Székesfehérvár vonalat 1898.11.22.-én nyitotta meg a Bicske-Székesfehérvár-Sárbogárdi HÉV. (Forrás: Vasúti lexikon.) A személy forgalom 1979-ben megszűnt. Erről bizony lemaradtam, megszűnt a személyforgalom, mielőtt Magyarország teljes bevonatozását tervbe vettem. Ezért akadt meg a szemem az Index Vasútmániás topikon a Lovasberény túra tervén. Az első változat hírei 8 körüli indulásról szóltak, így nagyjából bele is törődtem, hogy erről is le fogok maradni. De végül ezt a menetrendet hirdették meg a szervezők:

Állomások 34907 34903 Állomások 34904 34908
SZÉKESFEHÉRVÁR 7:30 16:35 LOVASBERÉNY 15:00 19:20
Pákozd | | Pátka 15:13 19:33
Csala | | Csala | |
Pátka 8:05 17:10 Pákozd | |
LOVASBERÉNY 8:15 17:20 SZÉKESFEHÉRVÁR 15:45 20:05

A Kerület meccs 11.00 kezdődött, így, miután 1:0-ra győztünk Ács ellen, még bőven volt idő Fehérvárra érni a délutáni vonathoz. A meccset követő gyors ebéd után irány a Déli pályaudvar. Szombat délutáni a hangulat, kevés az utas, azok is ráérősen jönnek mennek. A pénztáraknál sincsenek sokan, a vevők jó része már vasárnap délutánra vált jegyet. Egy nagyobb címletű bankó miatt mentem a pénztárakhoz, egyébként az automatát választottam volna. De a jegyvásárlás után kiderült, hogy mind a három jegyautomata megadta magát, tehát jó helyre vezérelt Szerencse Angyalom.

Szépen süt a nap, kevesen vannak a vonaton, sétálgatok, nézelődök a peronon és csak közvetlenül az indulás előtt szállok fel. A szerelvény addigra elég jól megtelik, ráadásul egy csomó ifjonc is felszáll az utolsó percben. Először azt hittem, ők is vasútőrültek, de azután láttam, hogy nem mozdulnak rá a felbukkanó mozdonyokra, nem nézik meg az őrhelyeket, nem érdekli őket, hogy milyen vonat jön szembe. Sőt nem is fényképeztek !

Székesfehérváron zajlik az élet. Most nem a szokvány hétköznapi utasok töltik meg a tereket, hanem turisták és gyerekek. Hiszen most érkezett a különvonat és nemsokára ismét Lovasberény felé indul.

A vonat öt darab fehérvári állagú Bhv kocsi volt. (A fehérvári állag azt jelenti, hogy összegrafitizve, összefirkálva és összekarcolva.) A napi takarítás a szokásosnál alaposabbnak tűnt, sőt abban a WC-ben, amit felkerestem volt WC papír és kéztörlő is, bár vizet nem bírtam fakasztani.

A különvonat élén a M41 2143 ékeskedett, legutóbb Csémpuszta állomáson láttam egy tehervonat élén.

Meglepően sok az utas, az utolsó kocsiban zömmel pátkai és lovasberényi gyerekek, két pátkai polgárőr próbálja rávenni őket, hogy ne lógjanak ki az ablakon, mert sok fa belenőtt a szelvénybe és a csapódó ágak veszélyesek lehetnek.

Működő fénysorompónál keresztezzünk egy négysávos városi utat, de a pákozdi úti 'igazi' sorompó már nem működik. Két vasutas leszáll a forgalmat megállítani és leszállnak néhányan fotózni is. Vonat áthalad, megáll a másik oldalon, vasutasok, vasútbarátok fel és máris megyünk tovább. A vasutasok és fotósok sietnek előre, mert nemsokára megismétlődik a műsor.

Pátkán sokan leszállnak, de felszálló is van bőven. Elég sokáig állunk, élénk társadalmi életet él a színes sokaság. Százszámra csinálódnak a fényképek, a digit gépek vannak többségben.

Pátka után leágazás, valószínűleg ez szolgálta ki az egykori szovjet rakétabázist, aminek következtében megmaradt a vonal a személyforgalom megszűnése után is. Ma már csak minimális a teherforgalom, valószínűleg csak lovasberényi állomás melletti üzemet szolgálja heti néhány vagon. Az állomásépület egyben van Lovasberényben, az emelten laknak valakik, lent valamilyen irodát védenek a fekete rácsok.

Két óra van visszaindulásig, gyalog indulok tovább a sínek között Bicske felé. Meglepően erős vágányok rozsdásodnak a korhadó talpfákon. Leírom az egyikről: DIÓSGYŐR 1972. M.A. 48.5. Az erős vágányzat a bejárati szemafor előjelzőjéig tart, ottantól sokkal könnyebb sínek vannak. A volt pályát egyre inkább belepi a növényzet, a fűtől nem látszik egy felírat sem a sínszálon. Az előjelző után kb. 50 méterre már termetes bokrok teszik járhatatlanná a pályát. A töltés mellett már nincs kedvem tovább menni, bár több útitárs már elég jól kitaposta a kerülő utat.

Inkább visszaballagok a sorompóig és betérek a Liget Presszóba. Unicumot kértem kísérővel, Aranyászok, Dreher világos és barna söröket csapoltak.

Visszaúton már kevesebb az utas és csendesebb a vonat, de a fotósok továbbra is kitartanak. Ismét megnézem a vonatról a pátkai bekötő út aluljáróját. Az aluljáró túl alacsony a méretesebb teherautók számára és egyesek szerint le fogják bontani, mert akadályozza a falu fejlődését. Átépíteni nem éri meg a minimális vasúti forgalom miatt, inkább teljesen megszüntetik a vasutat. Állítólag ez volt az utolsó személyszállító vonat errefelé. Remélem nem így lesz, de ha tényleg ez volt az utolsó vonat, én rajta voltam.

---

Jegyek és vonatszámok:

= Bp. Déli - Székesfehérvár - Bp. Déli: 70 km, 1.188 Ft; 9006, 901
= Székesfehérvár - Lovasberény - Székesfehérvár, 21 km, 300 Ft; 34903, 34908
(a különvonat költségeinek jelentős részét a szervezők állták)

Szerelvények:

= 9006: V43 1158, B, Ao, Bko, Bko, Bko, az első három kocsi Szombathelyre, az utolsó kettő Zalaegerszegre
= 34903, 34908: M41 2143, 5 db Bhv
= 901: V43 1208, Bko, Bo, Ao, B, Bko, BDbh, Bko, az első négy Szombathelyről, az utolsó három Zalaegerszegről