Gullner Pages
Vonatozásaim 2015
Vonatozásaim Térképeken Vonal index XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

A Nyugati karbantartás miatt zárva

Tartalom:
    • Kőbánya-Kispest - Rákospalota-Újpest - Zugló, 22 km, 2015.07.02. csütörtök
    • Zugló - Rákosrendező - Zugló, 6 km, 2015.07.04. szombat
 

Kőbánya-Kispest - Rákospalota-Újpest - Zugló, 22 km, 2015.07.02. csütörtök

A Nyugati pályaudvar június 22-től július 5-ig nem indít és nem fogad vonatokat, mert olyan felújítási és karbantartási munkákat végeznek, melyek mellett a vonatforgalom fenntartása nem lehetséges. A Nyugati vonatai más állomásokról indulnak/érkeznek, illetve a váci és ceglédi vonatok nagy részét közösítették, és átlós vonatként közlekednek. Ezek közül a Z57 Cegléd - Szob zónázó tűnt a legizgalmasabbnak, amely csak áthalad Rákosrendező állomáson, ráadásul a valamikori rendező pályaudvar valamelyik vágányán.
Egy Kelenföldre terelt szegedi vonattal már volt szerencsém utazhatni a múlt héten, most egy Z57 átlós vonaton utazni indulok.
 

Kőbánya-Kispest

Kőbánya-Kispest állomáson sorban állnak a pénztárak előtt, és mindenhol több az ember, mint szokott. És természetesen a síneken is több szerelvény mutatkozik, lévén a vonatok egy részének ez most a végállomása. De a peronokra vezető lépcsők egyre pocsékabbul néznek ki, és általában is, ég és föld a különbség a Köki Terminál pláza és a pályaudvar állapota között.
 

Kőbánya-Kispest - Rákospalota-Újpest

14:41 - 15:16 : személy : 432 162, 5*Bhv, BDt
Nem lettem volna meglepve, ha késnek a vonatok, de minden nagyjából menetrendszerűen közlekedik. Rendben elmegy a váci személy, rá kb. öt percre érkezik a zónázó. Értelemszerűen nem sokan utaznak rajta, azoknak is a döntő többsége leszáll Kőbánya-Kispesten. Felszálló is akad néhány. Kőbánya alsó és Zugló megállóhelyeken gyér az utascsere.
Zugló után következik az út legérdekesebb szakasza. A Városligeti elágazástól jó lassan megy a vonat, hogy az út minden méterét alaposan kiélvezhessem.
1983 körül a hétvégeken volt közvetlen vonat Szolnokról a Dunakanyarba, azzal utaztam már ezen az összeköttetésen. A különbség óriási. Akkor Rákosrendező még dugig volt tehervagonokkal, manapság meg tipikusan üres az a néhány megmaradt vágány. Kivétel ez a két hét, mert a Nyugati karbantartása idején Rákosrendező sok vonat végállomása. Más vonatok meg már utasok nélkül érkeznek valamelyik peron nélküli vágányra, ahol tárolják, illetve felkészítik a következő útra.
Átsettenkedünk a kellemesen sok személyszállító szerelvény között, de még utána is hosszúak a hajdani rendező vágányai. Kintebb már jól látszik, hogyan enyészik végleg el a hajdan nagyforgalmú rendezőpályaudvar hatalmas vágányhálózata.
Istvántelek a következő megálló, szintén gyér érdeklődés mellett. Rákospalota-Újpesten viszont jó sok felszálló igyekszik a vonatra, alig lehet leszállni tőlük.
 

Rákospalota-Újpest

Sokszor utaztam már át ezen az állomáson, de talán most először kerülöm meg az indóházat. Nem túl izgalmas, a vonatablakból érdekesebb az állomás körüli italos bódék közönsége.
Viszont sok az utas, ide érkezik, innen indul a 70-es, 71-es vonalak utasainak többsége. Sajnos a 3-as metró nem jutott el idáig, mert ha megépült volna az eredeti tervek szerint, sokkal kevésbé érezné a Nyugati hiányát a vonaton erre utazók népe. Ráadásul most a villamos sem jár, buszok kötik össze Rákospalota-Újpest állomást a metróval.
 

Rákospalota-Újpest - Zugló

15:46 - 16:07 : személy : BDt, 5*Bhv, 432 255
A menetrend szerint Zugló - Istvántelek idefelé 18 perces út, visszafelé meg 17. Mégis odafelé tűnik hosszabbnak, mert perceket állunk Rákosrendezőn, peron nélküli vágányon.
Később megnéztem Elvirán, kifelé 13 percet futottunk. Késve indultunk Zuglóból, és így nem is kellett Rákosrendezőn dekkolni. Befelé Istvántelek - Zugló 15 perc alatt sikerült, ebbe belefért a rövid várakozás is.
Zugló megállóba szinte üresen érkezik a vonat, ott aránylag sok a felszálló. De marad még bőven a peronon utas, hiszen a debreceni vonatok nagy részének ez most a végállomása, legalábbis az utasok számára.
 

Zugló - Rákosrendező - Zugló, 6 km, 2015.07.04. szombat

A csütörtöki vonatozás során nem volt teljesen világos számomra, hogyan halad be a vonat a Városligeti elágazástól Rákosrendező peronos vágányaira. Így ismét útra kelek, ezt is kipróbálni egy Monor - Vác személyvonattal.
 

Zugló - Rákosrendező

18:15 - 18:22 : személy : 432 317, 5*Bhv, BDt
Zugló peronja most is tele van utassal, a pénztárak előtt rövid sorok. A peron közepén terpeszkedő épület mellett kényelmetlen elsettenkedni, ha ilyen sok ember jön, megy.
Az S57 5+1 kocsijában alig egy-két utas lézeng. Szombat este van, kánikula. Aki kevés embernek ilyenkor Pesten van dolga, nyilván már Kőbánya-Kispesten leszállt. Aki meg Vác felé indul, az meg lehetőleg igyekszik kikerülni Rákosrendező állomást. Mert az ideiglenes menetrend egyik kellemetlen tulajdonsága az, hogy a Monor - Vác vonatok mindkét irányban több mint 20 percet várakoznak Rákosrendezőn.
A Városligeti elágazás után a Nyugati felé elívelő vágányok után következő szélső vágányon sikoltozunk, és csatlakozunk rá a Nyugati felől érkező vágányokra, még a váltókezelő torony előtt. Rövid, de érdekes út volt :)
 

Rákosrendező

Rákosrendező állomáson csak három vágány mellett van peron, ebből kettőt most a Monor - Vác csíkos Bhv inga, és a Vác - Monor dupla Flirt vonatok foglalnak el. Sok peron nélküli vágányon állnak szerelvények, innen indulnak majd útjukra, de csak a következő megállásnál fognak tudni utasokat felvenni.
 

Rákosrendező - Zugló

18:36 - 18:43 : személy : 415 092, 415 078
Nem túl izgalmas Flirtben utazni, de most a klíma valamelyest kárpótol, mert kint a kánikula tobzódik. Még a kerekek csikorgása is más a zárt motorvonatban, miközben a manapság ritkán használt ívekben haladunk.
 

Epilógus

Érdekes volt vonatozni a Nyugati felújítása közben, legalábbis az én szemszögemből. A rendszeres, bejáró utasoknak valószínűleg sok kellemetlenséget is okoztak a szükségmegoldások. De szerintem jól ki volt találva a vágányzári menetrend, és amennyire én ráláttam, jórészt tartani is tudták az abban foglaltakat.
És hát az kell mondjam, hogy a Nyugati nélkül is jól elműködne a vasút, ha Rákospalota-Újpestnek is olyan jó tömegközlekedési kapcsolatai volnának, mint Kőbánya-Kispestnek.
 
<<<  Előző epizód: Kényszer kitérőKövetkező epizód: Ismét irány Újszeged  >>>
Vonatozásaim Térképeken Vonal index XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017