Gullner Pages
Vonatozásaim 2015
Vonatozásaim Térképeken Vonal index XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016

Három kilométer újdonság a Mátrában

Gyöngyös - Szalajkaház 13 km, újdonság: Lajosháza - Szalajkaház 3 km, 2015.06.07. vasárnap
Tizennyolc éves koromig Gyöngyösön laktam, és sokat utaztam a kisvasúttal, szinte mindig Mátrafüredre. Pedig a gyöngyösi kisvasútnak van egy másik ága is, a lajosházai, illetve ma már a szalakjaházi. Lajosháza és Szalajkaház között 2009-ben épült vissza a pálya a korábbi gazdasági vasút nyomvonalán. Az öröm nem tartott sokáig, mert már 2010 májusában az özönvízszerű esőzés járhatatlanná tette a pályát, és csak 2012 őszén tudott újra megindulni a forgalom a visszaépült 3 kilométeren.
Én ma utazom először ezen a 3 kilométeren. Kirándulni indulunk, kisvonattal Szalajkaházig, utána egy könnyű túra Mátrafüredig, majd vissza Gyöngyösre a másik kisvonattal volt a terv.
A gyöngyösi végállomáson két szerelvény vár az indulásra. Szalajkaházig egy kocsit, Mártrafüredere két kocsit továbbítanak az Mk48-asok. A szalajkaházi vonat egy kocsijában meglepően sokan kucorgunk a padokon.
A gyöngyösi felsővárosi temető után válik el a kisvasút két vonala. A gyöngyössolymosi ág keresztezi a 24-es főutat, a vonatkísérő kezeli az átjárót biztosító jelzőberendezést. Feljebb is keresztezünk közutat, de arra már csak tárcsával biztosít a vonatkísérő, aki a jegyeket is kezeli.
Gyöngyössolymos után érünk ki az erdőkbe. Kőbányák is voltak valaha erre, a követ természetesen a kisvonat vitte le Gyöngyösre anno. Ma már csak a bánya épületeinek és a kőőrlő maradványai vannak a sínek mellett.
Lajosházán az utasok nagyobbik része leszáll, innen indulnak túrázni. Az Mk48 keményen dolgozik, hogy felhúzza az egykocsis vonatát Szalajkaház állomásra. A végállomás nagyjából vízszintes lehet, de visszapillantva látszik, hogy elég rendes kaptatón küzdötte fel magát vonatunk.
A jó kis vonatozás után egy kellemes, kb. négyórás kirándulás következik Mátrafüredre. Pont két kisvonatindulás között érkezünk, útitársnőim inkább a gyakran közlekedő buszok egyikét választják vissza Gyöngyösre.
Végezetül ajánlom ezt az érdekes történeti összefoglalót, benne igazán meglepő adatokkal a kisvasút régi teljesítményeiről:
http://www.gyongyos-matra.hu/hu/info/latnivalok/matravasut/index.html
 
<<<  Előző epizód: Az új fővárosból a régibeKövetkező epizód: Kényszer kitérő  >>>
Vonatozásaim Térképeken Vonal index XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015