Vonatozásaim 2013
Vonatozásaim Térképeken Vonal index XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
2013.02.13. szerda : 154 km : Bp.Déli - Tatabánya - Oroszlány - Tatabánya - Kelenföld
Vonal Vonat Útvonalam (állomás nevekkel) Ind Érk Km Idő Km/ó Szerelvény Költség
1 4824 Bp.Déli - Tatabánya 12:15 13:12 64 0:57 67 5341 034, 5341 038 BB + 1.120 Ft
12 34424 Tatabánya - Oroszlány 13:41 13:58 15 0:17 53 Bmxtz 002, Bmxz, Amxz, BVmot 003 310 Ft
12 34413 Oroszlány - Tatabánya 14:05 14:22 15 0:17 53 BVmot 003, Amxz, Bmxz, Bmxtz 002 310 Ft
1 4855 Tatabánya - Kelenföld 15:06 15:53 60 0:47 77 5341 046, 5341 015 1.120 Ft
 

Oroszlányi Samu

A Samu becenevű BVmot motorvonat a hajdani magyar vasúti járműgyártás egyik utolsó terméke. A vonatot belföldi IC forgalomra tervezték, mindösszesen csak három szerelvény épült, így nem lett belőle egy kiforrott konstrukció. Tavalyelőtt még Miskolcon láttam egyet IC-ként közlekedni, ma meg már az oroszlányi személy a Samu.
Ritkán vonatozok IC-vel, így mindeddig nem volt alkalmam Samuval utazhatni. Most Oroszlányba indulok, hogy kipróbáljam végre a BVmot motorvonatot, amely akár a magyar járműgyártás egyik büszkesége is lehetett volna.
Most is új metrószerelvénnyel utaztam a Délibe, és ezúttal kipróbáltam az ülést is. Az ülőhelyeket nem akarták túl kényelmesre csinálni, és ezt a célt maradéktalanuk el is érték.
 

Bp.Déli - Tatabánya

A dupla piros Flirt villamoson meglepően sokan vannak, különösen a szerelvény vége felé. Ez azt jelenti, hogy minden bokszban elterül egy-két utas. Az utasok döntő többsége diák, ma nem lehetett sok órájuk, ha már 12:15-ös vonattal haza tudnak indulni.
Szürke a táj, egy-két fok plusz lehet a hőmérséklet, de hó még tartja magát. A köd is elég jól besűrűsödik, ahogyan Tatabánya felé közelítünk.
 

Tatabánya először

Tatabánya állomás meglehetősen lepusztult, ráadásul a múltkori látogatásom óta egy csomó bolt bezárt az indóházban, az üzlethelyiségek nagyobbik fele üres, bérlőre, hasznosítóra vár. Minden pusztul, látszik, hogy fogyasztók nem nagyon járnak erre, csak vegetálók és nyomorgók.
 

Szent Istvántól Deák Ferencig

Nekem kívül, belül tetszik a BVmot szerelvény, amely jelen összeállításában, Bmxtz 002, Bmxz, Amxz, BVmot 003, a magyar történelem két nagy alakját is összeköti, a vonat eleje a Szent István nevű vezérlő, a vége pedig a Deák Ferenc nevű motorkocsi. Az utastér a szerelvény két végén a legegyszerűbb, a két betétkocsi érdekesebb és komfortosabb. Az első- és másodosztály elrendezése gyakorlatilag megegyezik, de az elsőosztályú rész székei kényelmesebbek, és olvasólámpa is van a helyek felett. Korrekt, háromnyelvű hangos utastájékoztatás működik.
Meglepően sokan utazunk, erre is zömmel diákok. Legtöbben persze az első osztályon feszítenek, hiszen ez a vonat csak másodosztályú kocsikkal van meghirdetve. Én természetesen a gépesben foglalok helyet, itt aránylag sok üres hely van, és persze itt lehet tanulmányozni a szerkezet hangjait. Megindulás után néhány másodpercig ésszerűtlen sebességgel döcögünk, amit a gép sem szeret, a rángatódzó hangjából ítélve. De ezután már halkan és simán dolgoznak a motorok, meg a többi gépezet.
Környén M47 vonta 2 fával rakott Eas kocsis tehervonat vár Tatabánya felé. Valószínűleg Oroszlány irányából érkezett, mert a 13-as vonal sínjei igen rozsdásnak látszanak a vonatból.
 

Oroszlány - Tatabánya

Négy perc késéssel érkeztünk. Az irányváltásra hét percet biztosít a menetrend, de most hat perc múlva visszaindulunk. Amikor Tatbányára érkezünk, a peron másik oldalán ott vár egy pesti vonat. Közös peronos, nulla várakozásos csatlakozás a főváros felé. Bezzeg a gyöngyösiek meg várhatnak 50 percet Vámosgyörkön, ha ne adj Isten, a pocsék kínálat ellenére vonattal indulnának Budapestre.
Visszaúton már alig volt utas a vonaton, és a következő odafelé indulóra is kevesen szállnak fel.
 

Tatabánya másodszor

Tatabánya állomás a közelmúlt tanúja. Jó sok lépcsőfokot kell leküzdenie az utasnak, fölfelé is, meg lefelé is, mire kiér valamelyik peronra. Úgy látszik, a szocialista embertípust úgy képzelték el, hogy bírja a strapát. De az alacsony padlós piros villamosok világában már furcsa ez a rengeteg lépcső.
És itt is nehezen találok szemetest. Lehet, hogy a fémgyűjtők miatt ritkultak meg ennyire a kukák ? Mert már a Déliben, indulás előtt is nehezen találtam szemétgyűjtőt, ahová a zacskóból csipegetett ebédem maradványait kidobhattam.
 

Tatabánya - Kelenföld

A személyvonat Tatabányáról induló dupla Flirt. Kényelmes, gyors, eseménytelen vonatozás Kelenföldig. Az egyetlen érdekesség, hogy Tatabányán már a városon belül, Alsógallán van néhány leszálló. Nem véletlenül mondják, hogy a Flirt a vidék villamosa. Ráadásul a vidék piros villamosa a maga kategóriájában csúcstermék, míg a legújabb pesti sárga villamosokat, a Combinókat meg a német járműgyártás szégyenének mondanám.
A átlagsebesség Tatabánya és Kelenföld között 77 km/ó, ami hihetetlenül hangzik egy magyar személyvonat esetében. Ezt az imponáló tempót a Flirt dinamikája és az aránylag jó minőségű pálya teszi lehetővé.
 
 
<<<  Előző epizód: Épül a kétvágányos 30a Következő epizód: Változások és változatlanságok  >>>
Vonatozásaim Térképeken Vonal index XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013