9.epizód: Debrecen - Bp.Nyugati  •  221 km  •  2012.08.19. vasárnap >>> ⇑ <<<
Egy vasárnap délután a 100-ason
Debreceni látogatásom végén indultam haza, de mivel nem egyedül utaztam, kivételesen toronyiránt vonatoztunk Budapestre. De így is érdekes volt az út, különös tekintettel arra, hogy zajlik a 100-as vonal rekonstrukciója, és egyébként sem vonatoztam már vagy 20 éve a Debrecen - Karcag szakaszon.
Összefoglaló táblázat a lap alján.
 
Debrecen - Bp.Nyugati
221 km : 12:23 - 15:47 : 431 048, B, B, B, A, Bp, Bp, Bp, Bp, Bp
A 12:48-as IC-re már csak középső helyjegy lett volna, azaz bizonyára utaznak azzal a vonattal. De szerencsére idejekorán kiérünk a debreceni Nagyállomásra, így elérjük a 12:23-kor induló Záhony - Bp.Nyugati sebest. A Szili vonta, 9 kocsis vonat vége felé alig van utas, szabadon válogathatunk a sok üres hely között az egykoron első osztályúként közlekedő Bp kocsiban. Igaz, nincs klíma, de a lehúzott ablakokból jól szemügyre lehet venni a történéseket. Ráadásul sok állomáson lehet ezt megtenni, mivel a sebesvonat jó sok helyen megáll.
Van mit megcsodálnom, még akkor is, ha síkságon haladunk. Az alföldi vonalakat viszonylag későn, a 80-as évek elején kezdtem módszeresen bevonatozni. Akkor jöttem rá, hogy az Alföldön annyiban jobb vonatozni, mint az ország változatosabb domborzatú részein, hogy a táj nem vonja el annyira a figyelmet a lényegről, magáról a vasútról.
Püspökladányból 13.02-kor kéne indulnunk, de hangos bemondja: "A vonat nem indul, csak előre húz.", meg hogy 20 perc késéssel megyünk majd tovább. Innen van egyvágányozás, és késik a szembe közlekedő vonat.
Meleg van, de kellemes szellő lengedez. Vonatunk bal oldalán két Bézé szerelvény vár az indulásra, jobbra nem messze meg egy Csörgő duruzsol a vasárnap délutáni nyugalomban. Biharkeresztes felé Bzmot, Bzx indul majd, aránylag sok utassal. A másik Bzmot viszont teljesen megtelt, Szeghalom felé fog közlekedni szólóban.
Végül 13:25-kor tudunk továbbindulni, de előtte elmegy Pest felé az IC, ami a menetrend szerint csak 4 perccel ér be korábban a Nyugatiba, mint a mi vonatunk. Útitársnőm arcán világosan látszik, keservesen megbánta, hogy a sebesvonatot választottuk.
A legutóbbi két vonatozás alapján úgy tűnik, hogy a MÁV minden, csak nem menetrendszerű. Ami lehet akár szórakoztató is egy hozzám hasonló hobbi utasnak, de útitársnőm már cseppet sem találja mulatságosnak azt, hogy semmi sem menetrend szerint történik. Nem csak például a gyorsvonat szó jelentése változott meg, a menetrend is mást jelent. Régen abból lehetett kiolvasni, mikor érkeznek, indulnak a vonatok, ma csak a késés kiszámítására lehet használni, nem véletlenül mesekönyv az új neve. A terveket valahol valakik szépre, jóra megálmodták, a vasutasok meg képtelenek megvalósítani. Nem tudom, nem kéne-e elhajtani a sok ütemes álmodozót, és megvalósítható menetrendet csinálni.
Karcagig van egyvágányozás. Odáig csak egy kisebb híd körül látok munkásokat. A menetidőt valószínűleg intenzívebb munkák melletti sebességkorlátozásokra szabták, így sikerülhetett 15 perce csökkenteni a Püspökladányi 22 perces késést. Szemre nem rossz állapotú a másik vágány, és azon is elég jól fut vonatunk, ami működik. Egyes kerengő hírek szerint háromszor annyiba kerül ez a pálya rekonstrukció, mint egy új TGV pálya Franciaországban. Kíváncsi lennék, mi az igazság.
Karcag állomást éppen kunsztosítják, azaz aluljárót és lépcsőket építenek az utasoknak, hadd erősödjön a lábuk. Fegyvernek-Örményes után már új pályán suhanunk, halkan és simán. Szajolon kipróbálunk egy csomó nagysebességű váltót a már régebben látványosra átépített állomáson. Utána már régebbi pályán robogunk.
Szolnokon utolérjük az IC-t, ott áll a peron másik oldalán, ettől útitársnőm ismét jobb kedvre derül. Innen már csak 7 perc késéssel indulunk tovább. Cegléden is van tervezve 9 perc várakozás, szerencsére ezt most kihagyjuk, és innen már nagyjából menetrend szerint haladunk tovább. Álmodni sem mertem volna ezt, amikor Püspökladányból elindultunk.
Az utolsó kocsi első felében gyakorlatilag ketten utazunk. Néhány állomás közig volt egy harmadik utas, meg később egy hátrányos helyzetű suhanc, de ő csak addig maradt, ameddig nem jött a kalauz.
A menetrendhez képest egy perccel korábban érkezünk a Nyugatiba. Szerintem sokkal kellemesebb utunk volt, mintha a színig telt akváriummal jöttünk volna.
 
Összefoglaló táblázat
Útvonalam (állomás nevekkel) Ind Érk Km Idő Km/ó Szerelvény Költség
Debrecen - Bp.Nyugati 12:23 15:47 221 3:24 65 431 048, B, B, B, A, Bp, Bp, Bp, Bp, Bp 3950 Ft
 
Megosztás
Csatlakozások
2012
• Odaút Debrecenbe:: Vonatozás a Zemplén nyugati peremén
• Legutóbb Karcagtól: Újraindítás 4/1
• Legutóbb Karcagig: Vonatozás a tavaszi Alföldön, 1. nap