6.epizód: Debrecen - Tiszalök - Görögszállás - Nyíregyháza - Debrecen  •  151 km  •  2012.07.14. szombat >>> ⇑ <<<
Kánikulai vonatozás Tiszalökre
Debrecenből indultam vonatozni, Tiszalök felé vettem az irányt. Egyrészt azért, mert a 109-es egy érdekes alföldi szárnyvonal, másrészt meg ebben az évszázadban nem voltam még a Tiszalök - Görögszállás szakaszon.
Összefoglaló táblázat a lap alján.
 
Debrecen - Tiszalök
68 km : 15:02 - 16:38 : Bzmot 392, Bzx, Bzmot 175
Debrecen nagyállomásán 5-6 pénztár is nyitva van, így gyakorlatilag várakozás nélkül tudok jegyet venni. 2008-ban még MDmottal vonatozhattam Tiszalökre, de már ma nincsenek forgalomban ezek a számomra legszimpatikusabb motorvonatok. Már erre is csak Bézék járnak, ma három kocsis a szerelvény.
Forróság van az álló Bézében. Pár perc késéssel indulunk. Csinos, fiatal nő méltatlankodik: "Minden nap ez megy, nem értem miért nem írják át a menetrendet."
Indulás után kicsit jár a levegő, kellemesebbek a viszonyok. Utazhatunk vagy tízen a második kocsiban.
A vonal jelentős településeket köt össze. A laikus utazó azt hinné, érdemes lenne kicsit színvonalasabban üzemeltetni itt a vasutat, de a pálya mégis vacak és döcögős. Ezek az állapotok lehet, hogy csak 100 évvel korábban örvendeztették volna meg az utasokat, igaz akkor a Bézé fejedelmi járműnek számított volna a kisgőzösök között.
Az első turisztikai attrakció a sínek mellett a zeleméri templomrom. A következő a hajdúdorogi biciklis bakter, akit már legutóbb is megcsodálhattam, amint fel-le teker az állomás egyik végétől a másikig, hogy mindkét őrhelyen elvégezze a vonatok keresztezéséhez szükséges váltóállításokat. Itt lenne 8 perc várakozás, de az állomási személyzet jó tempóban teszi a dolgát, így késésünket ledolgozva, rendesen indulhatunk tovább.
Érdekes, hogy van tűzvédelmi védőszántás, mely két sávban védi a tarlót és a látványos bála hengereket. A tűzvédelmi védőszántás a gőzösök korábban egy kötelező gyakorlat volt, manapság ritka látvány nekem.
Hajdúnánás-Vásásrtéren egy "biztonsági szolgálat" feliratú autó szemléli azt a színes csoportot, amely nagy batyukkal igyekszik felfelé a vonat harmadik kocsijába. Tiszavasváriban leszáll a batyus csapat, utazásukból nem sok bevétele származhatott a vasúttársaságnak.
Elég érdekes vonal a 109-es, látni erre szép templomromot, működő mezőgazdasági és vegyipari üzemeket, sőt még egy börtön is áll a vasúti pálya mellett. A szombat ellenére még utas is volt valamennyi, heten érkezünk a második kocsiban Tiszalök állomásra.
 
Tiszalök
Tiszalök állomás vágányait nagyon hosszúra építették, nem tudom volt-e ennek bármikor értelme, talán csak a Tiszalöki vízlépcső építésnek idején.
Az állomáson működik a pénztár, de kocsma nincs. De szerencsére nem kell messzire menni, az állomás végénél lévő sorompó mellett van egy söröző. Barátságos népek látogatják, kellemes beszélgetés közben iszom egy finom sört.
 
Bzmot 394
Tiszalök - Görögszállás
18 km : 17:30 - 17:55 : Bzmot 394
A pálya jobb, mint Debrecen felé, és pláne jobb mint Ohat-Pusztakócs felé volt, mint amikor 2008-ban, valószínűleg legutoljára arra vonatoztam. De Tiszalök és Görögszállás között egész normálisan haladunk, semmi kattogás, semmi dőlöngélés. Nem tudom mikor kerültek ide hegesztett sínek, lehet még a Tiszalöki vízlépcső építése idején, egy olyan korban, amikor szintén mertek nagy akcióterveket álmodni.
 
Görögszállás - Nyíregyháza
16 km : 17:59 - 18:15 : 431 140, Bhv, Bhv, Bhv
Ma már szinte átlagosnak nevezhetőek a három kocsis szerelvények a MÁV hálózatán. A hajdan nehéz tehervonatokkal, meg 10 kocsis ablakos szerelvényekkel küzdő Szilinek, vénsége ellenére könnyű feladat a három Bhv kocsi továbbítása. Az utasok sem nagyon terhelik le a vonatot, lehetünk vagy 15-en a középső kocsiban.
 
Nyíregyháza
Nyíregyháza indóházának kereskedelmi élete erősen leszálló ágon volt, amikor legutóbb itt jártam. A befuccsolt üres üzletek lehangoló látványát mára ügyesen eltüntették. Az emelet le van zárva, viszont az alsó szintet sikerült életben tartani. A földszinti üzletek kellemes színfoltja egy söröző, melyet Bhv ülésekkel rendeztek be.
De ami talán még a kocsmánál is fontosabb. Nyíregyházán és környékén elég sok gabonaszállító tehervagon örvendezteti a vasúti szállítást pártoló utazó szívét.
Ami kevésbé örvendetes, hogy talán soha többé nem jár már a nyírségi kisvasút, bár a sínek ott vannak még az indóház város felöli oldalán. A nyíregyházi állomás felújításakor dünnyögtem azon, hogy miért nem tették át a keskenynyomtávú vágányt a másik oldalra, többi vágány mellé. De az akkori döntéshozók nyilván tudták, nem lesz már hosszú életű a kisvasút, amely fénykorában egészen a Zemplén északi oldaláig közlekedett.
 
Nyíregyháza - Debrecen
49 km : 18:32 - 19:02 : 431 095, ČD: Bpee, Bee, BDhmsee, ARmpee, Aee
A 100-as vonalon folyó pályarekonstrukció miatt a Tulipán IC, amely eredetileg Budapest Keleti és Budapest Nyugati között közlekedik, kétfelé van bontva. Egy Tulipán IC éppen akkor indult a Nyugati felé, amikor a szerencsi vonattal megérkeztem Nyíregyházára. A másik Tulipán IC félórával később érkezik a Keletiből és indul tovább Debrecenbe. Mindkét vonat cseh kocsikból van összeállítva.
Végigbámészkodom a szerelvényt, nekem bejönnek a CD kocsik. A kép elég változatos, nincs két egyforma vagon a szerelvényben. Nincs nagyon sok utas, de többen vannak, mint feltételeztem. Végül az első termesben foglalok egy négyes bokszot, kényelmesen utazom az utolsó szakaszon is.
 
Debrecen
Debrecenben kissé meglepődöm, amikor kiderül, hogy a szerelvény személyvonatként fog továbbközlekedni a Nyugati pályaudvarig. Ez talán a legszebb személyvonat, amit Magyarországon valaha láttam. Legalábbis az eleje, mert a végéhez hozzácsapnak még 4 szokásos állapotú MÁV-START kocsit.
 
Összefoglaló táblázat
Útvonalam (állomás nevekkel) Ind Érk Km Idő Km/ó Szerelvény Költség
Debrecen - Tiszalök 15:02 16:38 68 1:36 43 Bzmot 392, Bzx, Bzmot 175 1300 Ft
Tiszalök - Görögszállás 17:30 17:55 18 0:25 43 Bzmot 394 1680 Ft
+ IC :
150 Ft
Görögszállás - Nyíregyháza 17:59 18:15 16 0:16 60 431 140, Bhv, Bhv, Bhv
Nyíregyháza - Debrecen 18:32 19:02 49 0:30 98 431 095, ČD: Bpee, Bee, BDhmsee, ARmpee, Aee
 
Megosztás
Csatlakozások
2012
• Az utolsó Tiszalök - Ohat-Pusztakócs: Vonatozás a tavaszi Alföldön, 2. nap
Vonatozásaim vonalanként
Vonatozásaim térképeken