Gullner Pages
Vonatozásaim 2010
VonatozásaimTérképekenVonal indexXX.század20012002200320042005200620072008200920102011201220132014201520162017201820192020202120222023
Kisvasutas utószezon
Pálháza - Rostalló
10 km újdonság  •  2010.10.13. szerda
Az 1971-es vasúti térkép még kiterjedt kisvasúti hálózatot mutat Nyíregyháza és a Hegyköz között. Bár a Tisza-hidat Kenézlő és Balsa közötti német szövetségeseink a második világháborúban felrobbantották, továbbra is működött a hálózat, a két Tisza-parti végállomás között komppal keltek át az utasok. Ez egy pompás mulatság lehetett vasútmániásoknak és más kalandvágyó turistáknak, de nem hiszem, hogy az igazi utasok nagyon szerették volna ezt a különleges átszállást.
Én Sátoraljaújhelyen tanultam az írás, olvasás művészetét, a kisvonattal jártam iskolába. A vonatozásból már csak a piacnapi tömegre és zsúfoltságra emlékszem, mely napokon a paklikocsiba próbáltam felkéredzkedni, többnyire sikerrel.
Bár a család, mint akkor mindenki más, sokat utazott vonattal, nem maradt annak nyoma, hogy ezen a városkörnyéki pár kilométeren kívül máshol is utaztunk volna a Zempléni-kisvasúttal. Így most újdonságként vonatozhattam az egykoron impozáns hálózat még működő 10 kilométerén, Pálháza és Rostalló között.
Utószezon a Zemplénben
Zemplénben őszöltünk pár napig. Annyi rosszat hallani Északkelet Magyarország elnyomorodásáról, hogy előtte kicsit féltem, meddig terjedt a kór, de örömmel tapasztaltam, hogy kultúrrégióban járunk. A Zemplén déli és északi oldalán mindenhol sok turistaváró létesítménnyel találkozunk, de minden kong az ürességtől, beleértve sárospataki szállodánkat is. Igaz, egy dolgozós hét közepén vagyunk, és korábban a pocsék időjárás is a turisták ellen volt. De most szép az idő, mondhatni ideális egy kisvonatozással összekötött nagyobbacska túrához.
Pálházán a kisvasút végállomásánál fizető parkoló várja az utazókat. Főszezonban talán indokolt a parkolási díj, de így október közepén túlzásnak vélem, így inkább az állomás másik végén hagyjuk az autót.
Pálháza - Rostalló, 1352: C01-403, F01-02
Kirándulás kisvonattal
Az indulást 11:40-re mondja a kiírás, de csak negyedórával később indulunk el. Ez nem jelent időveszteséget, mert a menetrend szerint van 15 perc ácsorgás Pálháza-Ipartelek állomáson, ez most szerencsére kimarad. Amennyire tudom, itt egy kiállítást lehet megtekinteni a negyedórás ott tartózkodás alatt.
Az utószezoni hétköznaphoz képest sokan, kilencen vagyunk a vonaton. Elől ül a masiniszta, a kocsiban meg a hét utas és a kalauz. Színes az utazóközönség összetétele: rajtunk kívül még egy kiránduló pár, egy bevásárlásból Kishutára hazatérő idősebb nő, valamint két férfi, aki bennfentesként beszélget a személyzettel.
A kocsiban kellemesek a viszonyok, finoman melegít a fával fűtött kis vaskályha. A táv 10 km, melyet 40 perc körüli időeredménnyel, 15 km/óra átlagsebességgel perfektuálunk.
A Zemplén Magyarország egyik legszebb része, a kisvasút is igen szép tájakra viszi utasait. Áthaladunk egy kis alagúton, majd megérkezünk Kőkapu megállóba, ahol hangulatos turisztikai centrum várja a kirándulókat.
Innen már csak mi ketten utazunk tovább Rostalló végállomásig, ahonnan túrázni indulunk, de előbb megcsodálom, ahogyan a kis mozdony megkerüli a nyájasan füstölgő vagont.
Gyalogtúra és autóbusz
Induláskor én még a kisvonatot csodáltam, és egyébként is tizenharmadika van, úgyhogy az eredetileg eltervezetthez képest egy másik útvonalon indultunk el. De összességében jó túra volt, mert igen szép erdőket jártunk, és a végén egy szép településre, Telkibányára érkeztünk.
Szerencsére elértük az utolsó buszt Sátoraljaújhely felé, mellyel hárman utaztunk Pálházáig, ahol viszont elég sokan felszálltak. Mi pedig lerúgtuk a bakancsokat és autóba szálltunk. Még tettünk egy kört a kisvasút végállomása körül, mert akkortájt volt várható a vonat érkezése, de már csak a telephely körül láttunk valami mozgást a távolban.

Csatlakozások
2010
• Nagyvasúttal e tájon: Esős vonatozás Zemplénben
• Egy szép kisvasúti emlék: Mit nekem te zordon ...