Gullner Pages
Vonatozásaim 2010
  Vonatozásaim Vonal index XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 > ⇑ <
 
Nyájas tavaszi dombok között
Bp.Keleti - Aszód - Ipolytarnóc - Vác - Bp.Nyugati
296 km  •  2010.04.08. csütörtök
A Balassagyarmat - Ipolytarnóc vasútvonal mind a két nagy megszüneteltetési hullámot túlélte. Ráadásul ebben a században nem is vonatoztam még arra, pedig igen szép tájakra emlékszem a múlt századból. Ez már több mint elegendő indok ismét arra vonatozni egyet.
A Keletiben
Az ostoba és utasellenes BKV ellenőrök eltorlaszolják a mozgólépcsőről lelépő tömeg útját. A népek békés birka módjára csoportosulnak, miközben a mozgólépcső ontja az utasokat. Nincs mit tenni, csomagokon lépek át, ellenőrök és ellenőrzöttek között cikázom át a szabadság felé.
A Keleti aluljárószintjén egysoros, ügyfélhívós rendszerben dolgoznak a pénztárak. Most nem igazán látszik ennek a hasznossága, mert csak mintegy öten várunk majdnem ugyanennyi pénztárra.
A jegyvásárlás után egy sörre támad kedvem a karámon belüli ivóban. A karámőr nyakában jegykiadó gép lóg, retúr jegyet kérek tőle a kocsmához. Udvariasan tájékoztat, hogy ezt a jegyet majd a kocsmapultnál kérjem.
33502: Bzmot 254, Bzx, Bzmot 310
Bp.Keleti - Balassagyarmat
A középső kocsit választom, onnan talán jobban lehet nézelődni. Induláskor kb. tízen utazunk itt.
Határozottan fejlődik az Éles-sarok utáni erdei lakópark, az egyik viskó mellett még budi is van.
Amikor kiérünk a fővárosból, az jár a fejemben, haladtam-e valaha is ilyen lassan a 80a fővonalon. A költői kérdésre a lassújelek adnak választ, hiszen néha még a Bézé sem tud az engedélyezett legnagyobb sebességével haladni.
Gödöllőn aránylag sok a felszálló, nincs már szabad négyes boksz a középső kocsiban, kb. tizenöten lehetünk. Aszódra rendesen érkezünk, 5-6 utas száll még fel. Aszód állomáson irányváltás van, fékpróbával, amelyet a vonat személyzete végez el 5 perc alatt.
Utastársaim feketén látják a múltat, de optimistán tekintenek a jövő elé: "Teljesen tönkretették az egészségügyet is. Nehéz lesz ezt négy év alatt rendbe tenni." Régen tapasztaltam ilyen összhangot a média és az emberek között, mindenki teljesen egyetért abban, hogy egy tökéletesen tönkretett országban élünk. Gyanítom ez már nem sokáig lesz így. A jövő egyik kérdése, a média mekkora része alakul derülátóvá néhány röpke hónapon belül.
Galgamácsán megelőzzünk egy permetező vonatot, a M43 1137-tel az élén. Továbbinduláskor a Galgamácsáról Vácrátót felé tartó síneket figyelem, nem nagyon lehet forgalom a 77-es vonalon, mert elég rozsdásnak tűnnek a sínkoronák.
Nógrádkövesd után egyre kevesebben leszünk. Magyarnándoron az ellenirányba közlekedő háromrészes Bézéből egy-két ember bámészkodik.
A korai tavasz színeiben pompázó nyájas dombok között döcögünk. A szaporább sínkattogások miatt úgy tűnik, mintha gyorsabban mennénk, pedig nem. A keleti oldal szebb. Olyan mint az élet, kötött pályán megy, de a szebbik oldalt megválaszthatód némi iparkodással és szerencsével.
Balassagyarmat
Balassagyarmat állomáson két hajléktalan és sok ráérő nagycsaládos vár valamire. Az állomási kocsma nem túl barátságos. A következő vonatig van még idő egy kis ténfergésre a nem túl izgalmas környéken.
33624: Bzmot 313
Balassagyarmat - Ipolytarnóc
A kohóérett állapotú Bzmot 313 indulna Ipolytarnóc felé, de várunk egy Aszód felől érkező vonatra, amely a hangos szerint 10-15 percet késik, szvsz a nemrég befutott permetező vonat miatt. Végül 17 perc késéssel indulunk. A megvárt vonatról olyan 10-20 utas szállt le, közülük egy ember száll át a mi vonatunkra. Így összesen nyolc utassal indul útnak a motorkocsi.
Az első állomás már nem állomás, sőt nem is megállóhely, csak egy omladozóban is szép, elhagyatott indóház Őrhalom szélén. A megállót betették a falu közepébe, de most ennek ellenére sincs utascsere.
Hugyagon 6-7 asszony száll fel a vonatra. Szécsényig utaznak, műszakba tartanak. Szécsényben a munkásasszonyok le-, a hazafelé tartók felszállnak. Mintegy 10-12 utassal, és pár perc késéssel indulunk tovább. Szécsényben 23 perc várakozást ír a menetrend, ám ez most nem volt elegendő az eddigi késés feldolgozására. De nem is vettem észre, hogy nagyon igyekezett volna bárki is ezért a két-három perc miatt.
Nagykürtös felé fényesek a sínek, szlovák tehervonatok használhatják a Nógrádszakál - Ipolytarnóc útvonalat. Most nincs másik vonat, így semmi nem vonja el a figyelmet Nógrádszakál szép templomáról és kálváriájáról.
Ráróspusztán egy újabb utas csatlakozik, alig bír felszállni a vonatajtót dühödten ugató farkaskutya mellett. Litke után négyen utazunk a végállomásig.
33613: Bzmot 313, Bzmot 333
Ipolytarnóc - Balassagyarmat
Ipolytarnóc állomáson már áll egy korábban érkezett motorkocsi. A két motorkocsi együtt alkotja a Balassagyarmat felé induló vonatot, melyen 4 vasutas dolgozik, és csak én egyedül vagyok utas.
Szécsényben ismét láthatom a permetező vonatot. Más forgalom most nem volt a vonalon.
Szécsényben van egy felszálló is, de nem jön végig, így egyedüli utasként robogok be Balassagyarmatra.
32213: Bzmot 342, BDzx
Balassagyarmat - Vác
Felszálláskor az utasok szemmel láthatóan kétfelé orientálódnak, bár ezt lehet még észrevenni sem szabadna az utazónak. Emezek elfoglalják a motorkocsi bokszait, amazok meg, köztük a kisgyerekesek, állapotosok a mellékben utaznak. Hátul kevesebben vannak, így én is a kisebbséghez csatlakozom. De nem sokáig van tele élettel a pótkocsi, mert az ott utazók többsége már az első megállásnál leszáll. A kalauz kedvesen és udvariasan segít a leszálló állapotos kismamáknak.
Drégelypalánkon körbejár a motorkocsi, az érkező ellenvonat miatt némi késéssel tudunk csak tovább indulni.
Drégely környéke a szép új világ sötét oldalának képét mutatja, cigányputrik mindenfelé. Ijesztő szegénységről árulkodik a látvány.
Jó idő van, de ahogy lemegy a Nap, vagy csak eltakarják a fák, rögtön vége a tavasznak a hegyek között.
Romhány felé is rozsdásak már a sínek, ritkán járhat ott vonat, ha van még egyáltalán valami teherforgalom arra.
2321: BDVmot 016, Bmx, Bmx, Bmxt
Vác - Bp.Nyugati
Keresek egy nyugisnak tűnő szakaszt a BDVmot szerelvényben, és felhúzom az ablakokat. Azután jön két siheder, első mozdulatuk lehúzni egy ablakot. A kapitalizmus nem a gyengék világa, egy darabig edződöm a hűvös fuvallatban.
A BDVmot vonatok többségét nagyon megviselte az ezredforduló. Mostanában már ezeken is észrevehetőek a rendbetételre törekvő erőfeszítések, ennek a kocsinak is nemrég újíthatták fel a belsejét. A falak elég jól néznek ki, a belső ablakokat pótolták, de a kopottas buszülések megmaradtak. Összességében meg vagyok elégedve a viszonyokkal, pláne miután a suhancok elhúztak valamerre, és valaki becsukta utánuk az ablakot.
Szép simán fut a Bmx kocsi. Ezt az érzést valószínűleg az is erősíti, hogy előtte egész nap kéttengelyesben zötykölődtem. Kb. 6 perc késéssel érkezünk a Nyugatiba. Egy szép tavaszi vonatozás után, elégedetten szállok le a vonatról.
Csatlakozások
2010
• Az utolsó Diósjenő - Romhány: Döcögés a szürkeségben
• Az utolsó Galgamácsa - Vácrátót: Bézével a madzag alatt
Vonatozásaim a Facebookon
 
 
> ⇑ <