Vonatozásaim 2008
>> > ⇑ < <<   XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
    14.epizód: Bp.Nyugati - Monor - Bp.Zugló  •  71 km  •  2008.08.22. péntek
Az első internetes vonatjegyem

A MÁV-START ez év június 16-án indította el a belföldi jegyek internetes értékesítését, gondoltam itt az idő kipróbálni. A meglehetősen sikerületlen konstrukciójú jegyvásárló automaták miatt az új rendszerrel szemben is bizalmatlan voltam. Pedig a feladat elég egyszerűnek tűnik, csak meg kell nézni néhány légitársaság jegyértékesítési oldalát és máris jól működő mintákból indulhatunk ki. És persze vannak már külföldi vasúti e-ticketing rendszerek is, de nekem még nem volt dolgom velük. Korábbi néhány repülőjegy vásárlási tapasztalatommal járulok Elvira színe elé. A rendszert nem nevezném szellemesen könnyednek, de a monori retúrjegyet könnyű megváltani. A fizetés megtörténte után jön a fekete leves. A banki oldal után ezt kapom a tíz számjegyű kód helyett:

Not Found
The requested object does not exist on this server. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have it.

Csütörtök este van, szerencsére hamar elérem a telefonos ügyfélszolgálatot. A szűk negyedórás beszélgetés során azt tudom meg, hogy nyugodtan szálljak fel a vonatra. Ott a kalauz majd utasleadást fog csinálni, azt majd jól kivizsgálják és ha kiderül, hogy tényleg fizettem, akkor elkerülhetem a büntetést. Ez egy igen érdekes kalandnak ígérkezett, de másnap délelőtt a MÁV-START szakemberei összetákolták a szétesett rendszerüket és így végül megkapom a 10 számjegyű kódomat. Mennyivel izgalmasabb lett volna, ha reggel indulok ...

Összefoglaló táblázat a lap alján

 
Bp.Nyugati

Délután kicsit három óra előtt érek a Nyugatiba. Az interneten pontosan ismertetik, hogy hol vannak a jegykiírógépek, de én azt természetesen nem néztem meg, hiszem tudtam, hogy hol vannak elhelyezve ezek a szerkezetek. Tudtam, de rosszul.

Így viszont legalább megnézem a pénztárcsarnokot is, ahol a péntek délutánra feltételezetnél sokkal rövidebb sorok állnak a pénztárak előtt. Átballagok a másik oldalra, a jegyautomaták előtt 1-2 ember várakozik, a kék színű internetes jegynyomtatóknak még a környékén sincs ügyfél. Erre a gépre viszont csak a tökéletes jelzőt alkalmazhatom, a lehető legpraktikusabban funkcionál. Csak az egésznek értelme az, ami erősen kétséges. Mert miért is kell kinyomtatni a pályaudvaron az interneten kifizetett jegyeket ?

Amikor a nagy vonatozás nyitányaként Berlinbe repültem az easyJettel, csak a személyi igazolvány kellett a becsekkoláshoz. De hát ott egy számítógép előtt ül a beszállító személyzet, míg a MÁV-START jegyvizsgálójának csak az éles szeme áll rendelkezésre egy jegy valódiságának megállapításához. Ezért dönthettek a pályaudvari jegynyomtatás mellett a MÁV-START illetékesei. Szerintem rosszul.

Az utas szempontjából egyértelműen felesleges macera a pályaudvari nyomtatók felkeresése. Ha a jegyvizsgálót felszerelnék a megfelelő informatikai eszközzel, egyértelműen ellenőrizni lehetne, hogy fizetett-e a nyájas utas avagy sem. A jegyvizsgálók on-line rendszere valószínűleg nem egy olcsó megoldás, de a kék jegykiírók telepítése és üzemeltetése is sok pénzbe kerülhet, ráadásul ez utóbbi egy félmegoldás, amely szerintem középtávon el fog sorvadni.

Kies hazánk manapság sajnos nem az ésszerűség hona. Erre szép példa a kormányzati negyed hűlt helye. Mert mérnök és közgazdász ésszel könnyű belátni, hogy célszerű a hivatalokat egy új irodaházba kötöztetni, amelyet a meglévő régi épületeknél sokkal olcsóbban lehetne üzemeltetni. Egy ilyen irodaházat máshol mások néhány hónap alatt felépítenek, de a kormányzati negyed építői nem voltak elég gyorsak és utolérte őket a politika, így azután nem is lett semmi az egészből. És az utasok is rosszabbul jártak, mert Budapest egyik legforgalmasabb pályaudvarán olyan szűk peronon kell a vonatok között mozogniuk, mint a képen látható 15. és 16. vágány közötti peron.

És ha már rövid karriert jósoltam a kék jegynyomtatóknak, megengedek magamnak még egy jóslatot : pláza lesz a Nyugati pályaudvar másik oldalán is. Kíváncsian várom mit hoz a szép új jövő !

 
Bp.Nyugati - Monor
2716

Némi gondolkodás után, a pénteki csúcsforgalomra való tekintettel nem a 15:00-kor induló ceglédi zónázót, hanem az öt perccel később induló monori személyt választom. Nos a tömeget sikerült alaposan elkerülni. Indulás előtt a hat kocsis piroscsíkos ingában, hátulról indulva 4+1+1+5+7+15 utast számlálok. Zugló megállóban 20-25 felszálló, a fele a vonat eleje felé csoportosul. Kőbánya alsón 17 felszállót számlálok, Kőbánya-Kispesten kb. húszan szállnak fel és már öt leszálló is akad.

Pestszentlőrincen döntetlen a le- és felszállók száma: +3, -3. Az indóházat teljesen átépítik, de vajon ki és mi fogja benépesíteni azt a sok-sok négyzetmétert és mi célból. Legutóbb amikor ott jártam, még a menetjegyet a szemközti boltban lehetett megváltani.

Továbbra sincs jobb elfoglaltságom, mint az utasokat számolgatni : Szemeretelep -4, Ferihegy -2v3 +2v3, Vecsés kb. +15 kb. -30, Kertekalja kb. -16 +4, Üllő +2 -20-25, Hosszúberek-Péteri -7 +0. Tetszik hogy utóbbi megállóban is van hangos utastájékoztatás.

A vonatban nem rosszak a viszonyok, bár az ülések kezdenek megkopni, a padlón már eltávolíthatatlan foltok alakultak ki. A WC-ből ellopták a csapot, de a megmaradt falból kilógó gumicsődarabból folyik a víz.

Kis késéssel érkezünk Monorra, 50-60-ra becsülöm a leszállók számát.

 
Monor

Közel három órásra sikeredet megbeszélés után érkezem vissza az állomásra. Az állomás felújítását nemrég fejezték be, kívülről jó állapotúnak tűnik. Felkerestem a mellékhelyiséget. A padló pisis, a falak össze vannak barmolva, az előtérből már eltűntek a kézmosók, kagylóstól, csapostól. Vajon érdemes volt-e azt a rengeteg pénzt rákölteni a felújításra ?

Lehangoltan lépek be a szomszéd kocsmába. A poharak szép rendben csillognak a pulton. A látványon felbátorodva egy fröccsöt kérek.

Hiba volt. El vagyok képedve azon, hogy kies hazánkban, melyet szeretünk a szőlő és a bor országának mondani, ilyen borzalomittas löttyöket borként áruljanak. Megint eszembe jut, hogy annak idején Csehszlovákiában a leggyanúsabb külsejű ócska kocsmában is kifogástalan sört csapoltak. Ők joggal mondhatták magukat a sör hazájának.

 
Monor - Bp.Zugló
2511

Monoron kb. 25-30 ember vár a peronon a 19:28-as vonatra. Monortól Ferihegyig szimpatikus tempóban robogunk. Ferihegyen meglepően sokan leszállnak, csak a hátsó szürke BDt-ből 5-10, elől nem tudtam számolni az ív miatt. Zugló előtt, hátulról előre felé haladva megszámolom az utasokat : 3+0+2+2+11+12+21. Pontosan érkezünk Zuglóba, ahol kb. húszan szállunk le.

 
Egy hónappal később

Legközelebb egy hónap múlva a feleségem részére vásároltam vonatjegyet Elvirával. Ezúttal egy Budapest - Debrecen menettérti, plusz helyfoglalások a küzdelem tárgya. Mégiscsak hiba volt, hogy a fejlesztők nem tanulmányozták a fapados foglalási rendszereket. Ez utóbbiaknál viszonylag könnyen és rugalmasan lehet manőverezni a kínálatban, ez sajnos a MÁV-START rendszeréről nem mondható el, nagyon nehézkesen lehet helyfoglalást változtatni, ha nincs az igényeknek megfelelő ülőhely.

"Az igényeitől való eltérést a táblázat piros hátterű sorai jelzik. Amennyiben megfelel Önnek a felajánlott helyjegy használja az Elfogadás nyomógombot, ellenkező esetben használja az Elutasítás nyomógombot, aminek hatására a teljes eddigi rendelése törlődik!"

Gratulálok ! Ráadásul ez nem is teljesen igaz. Az elutasítás gomb megnyomása után próbálok új jegyet választani másik visszaúti vonatra, de nem sikerül, a program mereven őrzi az előző jegy adatait. Végül némi törölgetés után sikerült újra kezdenem az egész procedúrát. A következő vonatra már csak dohányzó helyjegy volt, szívesen csináltam volna egy próbát elsőosztályra is, de visszagondolva az iménti tortúrára, inkább elfogadtam a dohányzó helyet.

A fizetés ezúttal sikeresen lezajlott, megkaptam a jegyátvételi kódot. A program minőségét nem sokra becsülve, kicsit félve nyomom a nyomtatás gombot. Aggodalmam alapos volt. A jegyet három oldalra nyomtatta ki a program. A harmadikra csak egy sor került, benne: https://jegyvasarlas.mav-start.hu/eTicketV2/V2/NyomtatasBaratM.... Inkább a "festékszalag- és papírgyáros barát" szöveg lenne a helytálló. Már megint arra bírok csak gondolni, mint a jegyautomaták esetében is, hogy a fejlesztő ül az irodájában és munkaidőben a cég nyomtatóján tesztel, idő és nyersanyag nem számít, az egyszerű felhasználó szempontjai meg nem kerülnek bele szűk látókörébe.

De nekem azért még így is megéri a kb. negyed órás küzdés, plusz két SMS - cserébe egy bizonytalan hosszúságú sorbanállásért.

 
Összefoglaló táblázat
Vonat Útvonalam Ind Érk Km Idő Km/ó Szerelvény
2716 Bp.Nyugati - Monor 15:05 15:50 38 0:45 51 BDt, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, V43 2263
2511 Monor - Bp.Zugló 19:28 19:57 33 0:29 68 V43 2199, 6 piroscsíkos Bhv, szürke BDt
 
Csatlakozások
2008
• Előző Monor: Ütemes pangás
• Utolsó helybenjárás: Egy kilométer újdonság hazai pályán
• A nagy vonatozás: Prológus
        [GP] >> > ⇑ < <<