Vonatozásaim 2008
>> > ⇑ < <<   XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
    4.epizód: Bp.Keleti - Karcag - Tiszafüred - Debrecen  •  280 km  •  2008.05.02. péntek
Vonatozás a tavaszi Alföldön, 1. nap

Összefoglaló táblázat a lap alján

 
Jegyvásárlás
Bp.Keleti

Kicsit későn indultam és természetesen minden tömegközlekedési eszköz az orom előtt ment el, így sikerült a tervezettnél későbben a Keletibe érkeznem. Sietve a Wastels utazási irodába fordulok be jegyet venni, ott mindig kevesebben szoktak lenni. Sor most sincs, de nem sikerült a teljes útra megvenni a jegyet, mert az utazási iroda alkalmazottja nem találja meg a monitorán a Budapest-Keleti - Karcag - Tiszafüred - Debrecen útvonalat. Így csak Karcagig veszek jegyet és már loholok is a csarnok kilenc mellől az egyik túloldali külső vágányhoz, ahonnan vonatom indul. Egy sört is terveztem, de csak arra van idő, hogy vegyek egy tarjásnak nevezett szendvicset.

 
Szamos nemzetközi gyorsvonat
Bp.Keleti - Karcag, 684

A Szamos ma egy elsőosztályú és négy másodosztályú kocsiból áll. Az elsőosztály meglehetősen kihalt, de a másodosztályú kocsik minden fülkéjében van utas, bár ránézésre még a helyek nagyobbik fele szabad.

Indulás után sűrűn gomolygó fekete füstre leszek figyelmes Kőbánya fölött. Először nosztalgia gőzösre gondoltam, de ekkora füstöt még a gőzmozdony grand prix sem bír produkálni. Este valamelyik híradóban azt mondták, hogy valami textilgyár égett le, de szerintem inkább egy hajdani gyárcsarnokban működő kínai nagyker raktár vetett lobot.

A Rákos állomás bejárata fölötti gyaloghídon egy biztonsági őr bóklászik, valószínűleg a Nyugati motorszínből kiköltözött Desirókat próbálja megvédeni a vandál festékfújóktól.

Az első kocsiban zömmel a határon túlra utazhatnak, nemzetközi jegyeket mutatnak fel és a jegyvizsgáló több fülkében mesél az utasoknak a magyar vasúttal kapcsolatos információkat. Többször hallom, hogy melyik fülkékben lehet dohányozni, ami azért érdekes, mert Elvira szerint a határtól a romániai végállomásig, Nyírábrány - Baia Mare között nemdohányzó a vonat. Kíváncsi vagyok hogyan tűntetik el a határon a dohányzás nyomait az addig dohányzóként közlekedő fülkékből. Bár idő volna rá, mert a határ mind a két oldalán 20 percet áll a vonat, pont úgy mint a román EU tagság előtt, amikor még vámvizsgálat is volt.

Vonatunk egy múltszázadi gyorshoz méltó sebességgel kanyarog a Gödöllői dombság halmai között. A kocsi is múltszázadi, bár azidőbeli állapotát nem sikerült megőrizni. A fülkében utazó hölgy a hajdani függönykarnist rejtő üregben lehúzható függöny után matat, furán néz rám, amikor azt mondom neki, hogy a függöny a múlt században maradt. Egyébként a belsőtér a lestrapáltságtól eltekintve nagyjából rendben van, az ellopott alumínium csomagtartó elemeket bádogból készültekkel pótolták, javítatlan rongálást nem látok és viszonylag rendesen ki van takarítva.

Nemzetközi viszonylatban helyjegy köteles a vonat. Az első kocsi harmadik fülkéjében a két ablakmelletti ülés a 36 és 46 számot viseli, a 46-os címkét a szomszéd fülkéből hozta át valami tréfás kedvű útitárs.

Nagykáta után XXI. századiak a viszonyok, azaz lassújel lassújel hátán. A táj lapos, de minden szép élénk zöld, a látványt élénk sárga repcetáblák gazdagítják. Időközben már mögöttünk maradt a pesti napsütés, egy kisebb esőzónán is áthaladunk.

Tápiógyörgye után ismét gyorsabban haladunk és Szolnokig így is marad. Szolnokhoz közeledve megpillantom a magasfogadót. A hajdani büszke létesítmény talán húsz évig működhetett, ma egy magas fekvésű ócskavastelep. Sic gloria mundi.

A Szamos nemzetközi gyorsvonat majdnem igazi gyorsvonat, azaz Szolnok után sem áll meg minden megállóban, mint sok gyorsvonatnak csúfolt társa. A menetrendre pillantva ez utóbbi vonatokat csak az különbözteti meg a személyvonatoktól, hogy vastagabb betűvel vannak nyomtatva és egyetlen értelmük csak az lehet, hogy valaki, aki valószínűleg sohasem utazik ilyen gyorsvonattal, büszkén jelenthesse, megvalósítottuk a kétóránkénti ütemes gyorsvonati közlekedést.

 
Szociális vonatozás
Karcag - Tiszafüred, 36934

Miután Karcagon a pénztáros hölgy pillantok alatt kiszolgáltatta a jegyet Tiszalökön át Debrecenig, belekezdhetek enapi Bézé penzumomba. Tiszalökre a Bzmot 352 + Bzx összeállítású vonat indul. A motorkocsi belülről szokványosan ütött-kopott, kívülről viszont magán hordja az utóbbi hetek minden szutykát. A pótkocsi ablakai kevésbé koszosak, így oda szállok fel. Belül koszosra kopott minden, a szemetes padló jól mutatja bizonyos utasok szokásait, de rongálást nem látok. Indulásnál heten ülünk a Bzx-ben.

Ahogyan kikanyarodunk Karcag állomásról, a jövő Magyarországa tárul a szemünk elé, pontosabban annak csak alsó véglete. (Érdekes, hogy a felső százezer élete sehol nem látszik vonatablakból.)

Karcag-Vásártéren heten szállnak fel a hátsó kocsiba. Az utasok összetétele vegyes, de az biztos, hogy nem sugárzik a jómód öltözékükből. Eszembe jut az Esztergom felé utazók látványa és ismét csak oda tudok jutni, hogy hihetetlen módon kinyílt a szociális olló az elmúlt 20 évben, még a vonattal utazó emberek világában is.

A pálya vacak, a tempó a szokásos haldokló vonali zötykölődés.

Berekfürdőn turistának látszó utas száll le, korábban valószínűleg neki válaszolta azt a jegyvizsgáló, hogy uticélja még jó kis séta lesz a vasútállomástól.

Kunmadaras felé közeledve kíváncsian nézem, vajon mi lett a volt szovjet katonai repülőtér sorsa. A kilencvenes évek elején még csodálkoztam azokon a politikusokon, akik arról vizionáltak, hogy micsoda nagy regionális cargo repülőteret fognak itt kiépíteni. Ezt én hülyeségnek gondoltam, hiszen a légi teherárú nagy része személyszállító repülőgépek padlója alatt utazik, és hogy utasszállítógépek Kunmadarason szálljanak le, abszolút irreálisnak tűnt számomra. Azóta jöttek más politikusok, más vad szövegekkel, de repülőgépek azóta sem közlekednek Kunmadarasra. És a Bézé ablakain kikandikálva úgy tűnik, hogy más célra sem sikerült túl jól hasznosítani a volt repülőteret. Lakatlan, lepusztult épületek csúfoskodnak a "Repülőtér - Airport" tábla mögött.

De a halott repülőtér mellett még jár a vasút, és Kunmadarason is felszáll egy csomó napbarnított ember, többen családostól ünneplőben utaznak valahová.

Kunmadaras után egy darabig jobb a pálya és gyorsabban imbolygunk. Szürke az ég a zöld Alföld felett, lóg az eső lába, nemsokkal később el is ered. Nem csak az időjárás, hanem a pálya állapota is változatos. Tiszaszentimre után a hátsó panoráma ablakon át nézem a pályát, arrafelé karbantartottnak tűnik és viszonylag simán haladunk egy darabig.

Az előtérből beszivárog a cigarettafüst szaga, időnként hangosabban kimondott idegen szavak is beszűrődnek a lármás, keverék nyelvű beszélgetésből.

Amikor Tiszaszőlősre érünk, kicsit kitisztul az ég. A távolban feltűnő kéklő hegyek felé robog a Bézé.

Tiszafüred-Gyártelepen leszáll egy csapat pecás, közel van már ide a Tisza-tó. A végállomáson minimum harmincan szállunk le a vonatról. A mozdonyvezető itt is, pont úgy mint indulás előtt, saját maga végzi a szerelvény szét- illetve összekapcsolását a körüljárás során.

 
Tiszafüred

Tiszafüreden már sokszor utaztam át autóval, egyszer-kétszer vonattal is, sőt többször megfordultunk az itteni Tisza-parton is, de még egyszer sem jártam a belvárosban. Most először átsétálok az állomással szomszédos buszpályaudvarra. A buszok rendszeresen érkeznek, indulnak és valamennyi utas is van a fedélzetükön, de a buszállomáson nem találkozom emberrel. A városban is nagy a csend, még a kutyák sem ugatnak.

A nem túl izgalmas séta után a közben szintén elég kihalttá vált pályaudvaron ténfergek. Mikor sétálni indultam, még voltak itt népek, ők úgy látszik Karcag felé utaztak el. De lassan gyűlnek az utasok az ötórás füzesabonyi és debreceni vonathoz is.

 
Vonat a pusztában
Tiszafüred - Debrecen, 6613

Füzesabony és Debrecen között tipikusan háromkocsis vonatok közlekednek, ám most négy kocsit vontat Füzesabony felől a Csörgő. Egy pillanatra meglepődöm, amikor ráismerek az első kocsira, ami egy szép nagy, négytengelyű Db poggyászkocsi. De azután felfogom, hogy kerékpárszállítóként sorolták a vonatba. A "hosszú" vonat következményeként az utolsó másfél kocsi mellé már nem jut peron.

Ezen a vonaton többen vannak, mint azon, amelyik az ellenkező irányba tart. A vonat nemdohányzó, ennek ellenére a peronon, az előterekben, sőt egynémely fülkékben is gomolyog a füst. Az valamicskét javít a helyzeten, hogy kiránduló diákok dohányoznak, akik könnyű cigiket szívnak, nem olyan nehéz aromájú dohányokat, mint a keményebb sorsú felnőttek, így nincs nagyon büdös.

Az utolsó kocsi egy lestrapált veterán, ott találok egy üres fülkét. Ohat-Pusztakócs állomáson erősen figyelek, de semmi emberlakta helyet nem bírok felfedezni a pusztán, így nem csoda, hogy nem volt utascsere az öt vágányos állomáson.

A pusztának kétségkívül megvan a saját bája. Az biztos, hogy a madarak és a pecások szemmel láthatóan jól érzik itt magukat.

A Füzesabony-Debrecen vasútvonal szerepe is változik, vagy egyszerűbben mondva, jelentősége csökken. Azt nem tudom teherforgalom van-e, én ennek ma nyomát nem láttam, de a vonalnak még nagy szerepe van a Tisza-tó és a Hortobágy túrizmusában és nyilván a hivatásforgalom is számottevő.

Megállás nélkül robogunk a három vágányos Macs állomáson. Később megnéztem a menetrendben, vannak olyan vonatok is amelyek megállnak itt. Látókép viszont már csak tábla, amelyen még olvasható a hajdani megálló igen szép neve. Kismacs már a menetrendben sem szerepel, nyilván autóbusszal kényelmesebben lehet Debrecenbe jutni. De el tudom képzelni, hogy a jövőben ismét vonatra szállnak majd a kismacsiak, ha majd az autóforgalom növekedésével a Debrecenbe vezető utak bedugulnak reggelente.

 
Debrecen

Debrecenbe érve első dolgom a Nagyállomáson megkísérelni a jegyváltást a holnapi utamra. A tervezett útvonalam sem annyira triviális, hogy benne legyen a beprogramozott kínálatban. Ám a kedves és ügyes debreceni pénztáros hölgy, pesti kolléganőjével ellentétben, veszi a fáradságot megérteni merre is akarok utazni, ezek után már nem jelent neki gondot pillanatok alatt összeállítani a másnapra szóló menetjegyemet.

Ezek után városi buszra szállok. Reménykedtem, hogy az egyik kedvenc Neoplan buszommal utazhatok, de egy ARC érkezik, ami ugyan jó hosszú, de így elsőre nem tűnik jobbnak, mint a pesti Volvók.

 
Összefoglaló táblázat
Vonat Útvonalam Ind Érk Km Idő Km/ó Szerelvény
684 Bp.Keleti - Karcag 12:15 14:26 162 2:11 74 V43 1096, B, B, B, B, A
36934 Karcag - Tiszafüred 14:45 15:49 45 1:04 42 Bzmot 352, Bzx
6613 Tiszafüred - Debrecen 17:01 18:28 73 1:27 50 M41 2172, Db, Bo, Bo, B
 
Csatlakozások
2008
• Vonatozás a tavaszi Alföldön: második nap
A feleségem vonatozása a tavaszi Alföldön
        [GP] >> > ⇑ < <<