Vonatozásaim 2008
>> > ⇑ <   XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
    1.epizód: Óbuda - Esztergom, Štúrovo - Nové Zámky - Komárno, Komárom - Kelenföld  •  204 km  •  2008.01.30. szerda
Egy kortyintás szlovák Limbo

Kárognak a varjúk, szezonjuk van. A vonatozásnak ugyan nincsen most szezonja, de ettől még időnként vonatra kell szállni, megnézni mi újság a sínek világában. Ezért indultam most Óbuda állomásról a lehető legkisebb szlovák kört bevonatozni.

Összefoglaló táblázat a lap alján

 
Óbuda

Óbuda állomáson még mindig szünetel a jegykiadás valamint a teherforgalom. A múltkor dicséretesen pezsgett az élet, most egyetlen vasúti jármű sincs az állomáson, amíg meg nem érkezik az Esztergomba tartó tripla Desiro.

 
Tripla Desirok
Óbuda - Esztergom

A vonat pontosan érkezik és utascsere után azonnal tovább indul. Nem volt kereszt, pontosan indulunk. A három Desiro alkotta szerelvény utolsó egységébe szállok fel. Az ajtóban plakát: Fizető utasoknak fenntartott kocsi. Az ifjú kalauz a WC előterében üldögél, oda-vissza elmegyek mellette, amikor helyet keresek, de nem szólunk egymáshoz.

A harmadik egységben minden négyesben ül 1-2 ember. A hangos utastájékoztatás korrekt, a kijelző sötét. Süt a nap, jól látszik milyen maszatosak az üvegfelületek. Egy eddig Desiroban nem hallott hangot fedezek fel: nyikorog a két részt összekötő harmonika.

Pilisvörösváron fát és valami vasárút rakodnak. Kereszt: 3 részes Desiro. A Vörösvár utáni alagútban egy csomóan öltözni kezdenek és Pázmáneum megállóban szinte mindenki leszáll, talán öten-hatan maradhattunk a harmadik egységben. Piliscsaba után már csak négyen vagyunk, 3 másodosztályú és 1 elsőosztályú utas.

Jobb szórakozás híján a le- és felszállókat számolom. Piliscséven két felszálló, Leányváron egy leány csatlakozik hozzánk. Itt is kereszt 3 részes Desiroval. Dorogon 3 le-, 3 felszálló. Dorog állomás vágányzatát a hajdani szénbányák kiszolgálására építették ki anno. Manapság tipikusan üresek, de most két autószállító szerelvény parkol ott berakodásra várva. Harmadik társukat éppen autókkal töltik fel a Suzuki gyárban.

Rendesen érkezünk Esztergomba, hat utassal a harmadik egységben. A hangos megköszöni, hogy velük utaztam, én meg pironkodva szállok le a Fizető utasoknak fenntartott kocsi plakát mellett. Érdekes, én érzem kínosan magam, hogy nem kellett jegyet váltanom, ugyanúgy mint Óbuda felé a 60-as buszon, ahol nem tudtam jegyet lukasztani, mert két jegylukasztóból kettő nem működött.

 
Vasútállomástól vasútállomásig
Esztergom - Párkány

Esztergomban a buszpályaudvar gyenge negyedóra séta a vasútállomástól. A párkányi buszt nem találom a falra kiírtak között, a pénztáros hölgytől tudom meg, hogy 16-os állóhelyről indul 11:40-kor. A 16-os állóhelyen egy csuklós busz parkol farát a járdaszigetre feltolva, egyébként meg ki van döntve a táblája. De ettől még pontosan áll meg a megállóhely mellett az úttesten a párkányi busz, egy 46 személyes Ikarusz E95, Vértes Volán színekben. Mintegy hatan-heten lehettünk felszállók. Megveszem a jegyet 140 forintért, de fizethettem volna 20 koronát is, meg ahogyan elnéztem, lehetnek más árak is, mert "hivatalosan" még annyian sem voltunk a buszon. Eddig sem támogattam a volánosok sztrájkjait, most megerősödtem ebben az álláspontomban.

A busz amúgy tiszta és kényelmes a maga módján. Megállás nélkül haladunk át a határon. A határállomás épületei még megvannak, de kihaltnak látszik minden. Párkány Terasy II megállója után egyedül maradok utas a buszon.

Papíron 12:15-kor érkezik a párkányi állomásra a busz, de már 12-kor beléphetek Štúrovo állomás pénztártermébe. (Később kiderült, hogy még a nem vették ki a magyar menetrendből a határellenőrzés idejét, bezzeg a szlovák változatban már 12:00 óra van írva érkezésnek.) Tipikusan a jegyet szoktam először megváltani, ám a pénztárban még tart az ebédszünet, így az állomási kocsmába indulok. Akit érdekel az ebédem, az itt olvashat róla: Menü Štúrovo állomáson.

Ebéd után megveszem a jegyemet, a pénztáros hölgy kedvesen jó utat kíván. A jeggyel a zsebemben a peronra indulok vonatnézőbe. Éppen érkezik az újvári személyvonat, nincsenek túl sokan rajta. Mindenki az aluljárón keresztül hagyja el a peront, senki sem mászik át a vágányokon. Én a felüljárót választom, kilátni vágyom. Szép is felülről a nagy állomás, bár vonatok elég ritkásan vannak a temérdek vágányon.

A második peron mellett közben a Laminátka körbejárta az érkezett személyt, meg voltam róla győződve, hogy az fog 12:50-kor Érsekújvárba indulni. Bár kicsit furcsa volt, hogy a peron másik oldalán két Bézé vonat állt, az egyik orral Csata felé, de vajon hová a csudába mehet az a másik, az ellenkező irányba állva ?

 
Limbo, a kellemetlen meglepetés
Štúrovo - Nové Zámky

A peronra leérve nem akarok hinni a szememnek, a Bézé mellé van kiírva, hogy Nové Zámky 12:50. A 810-es motorkocsi mögé egy pótkocsit akasztottak, elég szépen megtelik mind a kettő. Én a hátsó panorámával próbálom vigasztalni magam, bár a nagy ablakokat eléggé megviselte már az időjárás.

Eddig a Bézé becenevet a használtam a MÁV Bzmot és a ŽSSK 810 sorozatokra is, de most egy felvidéki vasutassal beszélgetve azt hallom, hogy ők Limbónak hívják ezt a motorkocsit. Szoktam volt mondogatni, hogy változik a világ és változik benne a vasút szerepe, ám nem ilyen változásokról ábrándozom, mint kétvágányos pályán felsővezeték alatt Limbózni.

Az biztos, hogy a vonat kihasználtságára nem lehet panasz. Minden hely foglalt, sok sorban öten ülnek. Nem győzök csodálkozni mennyi ember száll le a vonatról a végállomáson. Összesen nem láttam ennyi utast Bézén az elmúlt évben. Ám nem hinném, hogy ezek az utasok örülnek ennek az újításnak, miszerint két kocsis Limbo szerelvényt kaptak a korábban közlekedő kényelmes vonatuk helyett.

 
Állomási szemle
Nové Zámky

Érsekújvárban eredetileg rövid látogatást terveztem a városközpontba, de a Limbózás után valami igazi vonatra vágyom, így Búvárszemüveges keresőbe indulok. Sajnos pillanatnyilag egyet sem látni, a ČD 242 246-7 megcsodálásával próbálom kárpótolni magam. Azután a Skoda klasszikus szapora kattogással útnak indul, nekem meg feltűnik, hogy vasutasok téblábolnak a peron másik vágányán álló szerelvény mellett. Erősen bízom benne, hogy dízel gépet várnak a kocsik elejére. És kisvártatva valóban felbukkan a 750 166-1. Megvárom a manőverek végét, azután körbenézek az indóházban is.

A várócsarnokban rend és tisztaság, mint mindig. A kocsma is szürke, mint mindig. (Cesnačka 16 Sk, sör 22 Sk.) A váróteremben enyhe, a WC-ben erős csehszlovák kori fertőtlenítő szag. A nastupista 2-ön is a régi szép idők jutnak az eszembe, mert ismét működik a büfé. A csehszlovák időkben nagyon sok peronon működött büfé, de sok éve nem láttam egyet sem nyitva. Remélem életképes lesz ez a vállalkozás.

 
Végre egy igazi vonat
Nové Zámky - Komárno

Szerencsére Érsekújvár és Komárom között még igazi vonat közlekedik, három kocsit húz a Laminatka. A kocsik lestrapált öreg darabok. A középső kocsi peron felöli oldala össze van fújkálva, érdekes hogy a firka fölé három 10-15 cm széles zöld sávot festettek vagy ragasztottak a kocsi szinte teljes hosszában. Ebbe a kocsiba szállok, belül is erősen elhasználtnak látszik, de ki van takarítva. Az ablakok kívülről eléggé esővertek, de nincsenek összebarmolva. És más nyomát sem látom a vandalizmusnak a kocsi belsejében, csak később, leszállás közben veszek észre egy összefirkált üléstámlát.

Ez a vonat is jól kihasználtnak mondható, minden négyes bokszban ül legalább 2-3 ember. Kicsit meglep, hogy csak szlovák nyelvű beszélgetéseket hallok magam körül.

Hurbanovo állomáson sokan leszállnak. A szomszéd vágányon a 751 083-7 duruzsol. Teherkocsikra számítottam mögötte, de csak egyetlen zöld kísérő kocsival alkot vonatot.

Komárom előtt áthaladunk a Vág felett, a vonat ablakból nézve is szép folyó. A híd után a menetirányszerinti jobb oldalon látható a híres komáromi erődrendszer egyik erődje. Mellette egy nagyon csúf cigány lakótelep rongálja az összképet. Pontosabban már csak részben rongálja, mert most üresek a blokkházak, nincsenek ajtók, ablakok sem. Kíváncsi vagyok vajon teljesen elbontják-e őket, vagy csak felújítják.

 
Komáromi séta
Komárno - Komárom

Rövid állomásnézés után a belváros felé indulok. Nem igazán változott semmi, amióta utoljára erre jártam. Átsétálok az Európa udvaron, a város legújabb idegenforgalmi attrakciója most téli álmát alussza. Az igazi belvárosban nagyobb a forgalom. A házak meglehetősen szürkék, a sétáló zóna szép új szürke-fekete útburkolatot kapott.

A Duna felett a forgalom a szokásos, de most már egy pillanatra sem kell megállni a határon. A határállomás épületei még megvannak, ám már csak a pénzváltók működnek.

 
Gyorsulások és lassulások
Komárom - Kelenföld

Győr és Budapest között Flirt-ök teljesítik a személyvonatokat, 16:04-kor a 5341 015 indul Budapest felé. Az utasok, köztük jómagam, dupla vonatra számítottak és hosszan szóródunk a peronon. A vártnál rövidebb vonat érkezése után összezárnak a felszállók. A Flirt teljesen megtelve érkezett. Szerencsére nagyon sokan leszállnak, de vagyunk jópáran felszállók is. Jól kihasznált a vonat, de azért vannak még szabad ülőhelyek.

Nagyon tud gyorsulni a 5341-es! Néha úgy érzem magam, mintha egy felszállásra készülő repülőgépen ülnék. De csak rövid ideig tart az intenzív gyorsulás, pillanatok alatt elérjük a pályán alkalmazható legnagyobb sebességet. Maga a jármű 160 km/órával tudna robogni. És nem csak a gyorsulás, de a fékezés is szokatlanul intenzív, alig bírom fegyelmezni az asztalkán szaladgáló tollamat és füzetkémet.

De hogy ne legyen minden tökéletes, nincs hangos utastájékoztatás, és a kijelzőn is csak a Budapest-Déli szöveg váltakozik a dátummal és pontosidővel. Ezeket a hiányosságokat egy érdekes műsorral próbálják feledtetni. Két alkalommal is megesett, hogy némi álldogálás után szépen fokozatosan kikapcsolt minden berendezés, mi meg üldögéltünk egy kicsit a sötétben. Egy-két perc múlva kigyulladnak a fények, zümmög, aminek zümmögni kell és szinte azonnal teljes gázzal megindul a vonat.

De van idő műsorozni, mert a menetrendet valószínűleg úgy állították össze, hogy szükség esetén kisebb teljesítményű vonatokkal is legyen esély teljesíteni. Így azután időben megérkezünk Kelenföldre. Végig elég sokan utaztunk ezzel a vonattal, bár Tatabányán sokan leszálltak és utána már érezhetően kevesebben voltunk.

 
Kelenföld

Hazafelé menet elballagok a kelenföldi indóház mellett. Az ablakon a pénztárterembe bepillantva eszembe jut egy pompás népzenei a film, amelyben remek magyar és román zenéket muzsikáltak egy éjszakán át egy balkáni vasútállomáson. Ehhez tökéletes díszlet volt Kelenföld indóháza. Ha kevésbé romantikusan nézem, egyszerűen csak ócskának és lepukkantnak nevezném.

 
Összefoglaló táblázat
Vonat Útvonalam Ind Érk Km Idő Km/ó Szerelvény
2042 Óbuda - Esztergom 9:43 10:49 41 1:06 37 6342 009, 001, 012
Os 4256 Štúrovo - Nové Zámky 12:50 13:39 44 0:49 54 810 612-2, 011 863-8
Os 4813 Nové Zámky - Komárno 14:30 14:58 29 0:28 62 240 046-3, BDs, Bt, Bt
4913 Komárom - Kelenföld 16:04 17:25 90 1:21 67 5341 015-5
 
Csatlakozások
2008
• Ebéd a büfében: Menü Štúrovo állomáson
• Ugyanerre 2003-ban: Érsekújvár
• Ugyanerre 2004-ben: Szezonnyitó iskolakör
        [GP] >> > ⇑ <