GPVonatozásaim2007 / 10 • 34 km • 07.08.06,08. hétfő,szerda
 Bp.Keleti - Kelenföld - Bp.Déli, Bp.Déli - Budafok belváros - Kelenföld - Bp.Déli
>> > ⇑ < <<   Vonatozásaim XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Hurrá nyaraltok !

Volt régen, még az átkosban egy film, aminek már csak a címére emlékszem: Hurrá nyaralunk! Ez a régi filmcím jutott az eszembe, miközben pár napra a Balaton partjára készülődtünk, ráadásul vonattal terveztük az utazást. De azután az utolsó pillanatban kiderült, hogy én most nem tudok a Balatonra tartó nyaraló csapattal utazni. Így csak Kelenföldig illetve Kelenföldtől kísérhettem el őket és ezért adtam a két napot érintő beszámolómnak a Hurrá nyaraltok! címet.

 
Első nap
Bp.Keleti, hétfő

Hétfő délelőtt háromnegyed tízkor a Keleti pályaudvaron kaotikus tömeg látványa fogad bennünket. Hátizsákosok nyüzsögnek mindenfelé és kerékpáros is akad szép számmal. A tömeg ellenére a pénztáraknál nem kell sokat sorban állni.

A balatoni utazáshoz a menetrend szerint 10:17-kor Nagykanizsára induló gyorsvonatot gondoltam a legjobb megoldásnak és mint később kiderült, még sokan mások gondolták ezt ugyanígy. Ez az átlós vonat Sátoraljaújhelyről érkezik, az utastájékoztató táblára 20 perc érkezési és 10 perc indulási késést írtak ki. Úgy látszik a nehéz idők nem vették el a vasutasok optimizmusát, mert a kiírás értelmében 10 perc alatt meg kellett volna fordítani a vonatot, amire a menetrend szerint eredetileg 20 perc van tervezve. A 10 percen belüli továbbindulás ugyan nem ördöngösség, de elég valószerűtlen, pláne egy boruló menetrend esetén.

Az érkező vonatokat ismertető táblán már jó ideje kint van, hogy a vonat a 11. vágányra érkezik, ám az induló vonat mellett még nem szerepel ez az adat. A tömeg nagyobbik része csak akkor kezd a vágány felé vonulni, amikor az induló vonat mellett is megjelenik ez a szám.

 
Bp.Keleti - Kelenföld
5209: V43 1152, Bydee, By, By, ABy, Bydee, By, By, AByee

A késve érkező, nyolc halberstadti kocsiból álló vonatban az érkező utasok mintegy fele bent maradt, ami évközben nem szokványos dolog. A vonatot megrohamozó tömeg pillanatok alatt minden helyet elfoglalt. Végül az kocsi biciklis részében találtunk helyet és mintegy 15 ember és nyolc kerékpár társaságában indultunk el 10:37-kor, húsz perc késéssel.

Leszállás után búcsút intek a társaságnak és végig szemlézem a továbbinduló vonatot. Minden peronon van álló utas, mondhatni meglehetősen sok. Többnyire iskolás korú fiatalok, nyaralni mennek, jól bírják a gyűrődést.

 
Kelenföld

Az állomáson szokatlanul számos fiatal vár sok cuccal valamilyen vonatra, de a zsúfolt déli parti vonat után Kelenföldön csak a szokott délelőtti néhány utasos vonatok haladnak át. Egy laikus bizonyára megkérdezné, hogy miért nem kapcsolnak át néhány kocsit a zsúfolt vonatokhoz, ahelyett hogy egy-két utassal szaladgáltassák őket fel és le. Egy profi meg valószínűleg jól megmagyarázná, ám ettől a tény még tény marad: egyik vonat zsúfolt, a másik meg üres.

Savanyúan ténfergek a peronokon, várva egy vonatot a Déli felé. Ám számomra is tartogat a sors egy apró örömöt mára, dupla Flirt érkezik Dunaújváros felől, így megeshetett az első flört, mintegy négy kilométeren át.

 
Kelenföld - Bp.Déli
4215: 5341 007-2, 5341 005-6

A dunaújvárosi személy mintegy 5 perc késik. Szép látvány a kétszer négy kocsiból álló Flirt szerelvény érkezése. Megállás után a vonat dugná kifelé az alsó utaslépcsőt, de az a peron szélében elakad. Az automatika rájön, hogy itt nincs lépcsőre szükség, visszahúzza. Felszállás után sietve körbevizslatok, csak elvétve akad néhány utas, nem zavarnak a szemlében.

Kellemesek az első benyomások a Flirt fedélzetén, egy korszerű és viszonylag szép elővárosi vonatban van szerencsém utazhatni. Az ülések elsőre tetszetősebbek, mint a Talentben és talán még kényelmesebbek is. A WC-ben gombnyomásra fakad a víz meg a meleg levegő. A hangos tájékoztatás túl halk, de cserébe működik a kijelző. A belső világítás nincs bekapcsolva, még az alagútban sem.

Leszállás után felírtam a kocsik betűjeleit: BVpmot, BDbpx, Bpx, BVpmot.

Kelenföld vonatai, miközben ott tébláboltam:
10:32 - 10:37 : 5209 gyors
Sátoraljaújhely(5:49)-Nagykanizsa(15:01)
10:36 - 10:37 : 4632 személy
Bp.Déli (10:30) - Székesfehérvár (11:59)
10:36 - 10:38 : 241 Venezia EN
Venezia SL.(21:27) - Bp.Keleti pu.(10:53)
10:56 - 10:57 : 4742 személy
Bp.Déli pu.(10:50) - Martonvásár (11:27)
10:58 - 10:59 : 947 gyors
Győr (9:28) - Bp.Keleti pu.(11:13)
10:59 - 11:00 : 922 gyors
Bp.Keleti (10:45) - Szombathely (14:32)
11:02 - 11:04 : 467 W.W. EN
Zürich Hb. (22:40) - Bp.Keleti pu.(11:18)
11:06 - 11:09 : 9734 személy
Bp.Déli pu.(11:00) - Balatonfüred (14:01)
11:16 - 11:17 : 4014 személy
Bp.Déli pu.(11:10) - Sárbogárd (12:43)
11:21 - 11:22 : 4215 személy
Dunaújváros (9:55) - Bp.Déli pu.(11:28)
A helybenjárás sorozat eddigi epizódjai:
2005
Vonattal a vasútmodell kiállításra
Karácsony előtt
2006
Vonattal Ferihegyre
Kicsi pont a kicsi i-re
Elvira pennétől Budafok-Belvárosig
Helybenjárás korán reggel
Rákoscsaba 2.
Pestszentimre, Pestszentlőrinc
Bush show Budapesten
A budapesti úttörővasúton
Én és az emeletes vonat - másodszor
Már megint vonattal Ferihegyre
Tizenkét kilométer tripla Desiroval
Mindenfelé mindenféle vonatok
Évzáró helybenjárás
2007
Borért vonattal
Sztrájk után Ferihegyre
 
Másik nap
Bp.Déli, szerda

Szerda este indulok a balatoni kirándulók elé. Fél nyolckor maximum 10 ember lézeng a Déli pályaudvar ürességtől kongó pénztárcsarnokában. Kelenföldön csatlakozom majd a hazatérőkhőz, de elötte még elugrok Budafok-Belvárosig.

 
Bp.Déli - Budafok-Belváros - Kelenföld
V43 1182, 5 * By - V43 1180, 5 * By

A 19:50-kor induló vonaton kevesen utazunk, lehet válogatni a szabad bokszok között. Hárman szállunk le Budafok-Belváros megállóban.

Az épület szép, ám nagyon csúf állapotban van, ablaktalan, ajtótlan, összefirkált. Nem látszik, hogy használnák, a jegypénztár mellette működik egy kis bódéban.

Az aluljárót nem olyan túl régen fehérre festették, de már jól össze van firkálva. Viszont nincs vizelet szag, mint 2006.02.10.-én, amikor így minősítettem: Méltatlan ez az aluljáró egy európai kultúrnéphez.

A 30-as és 40-es két fővonalak közös megállójában három vágány és két peron van. Elvileg működik a hangos utastájékoztatás, de alig hallatszik. Már látni a vonatot, amikor bemondják. Kíváncsi vagyok, átér-e ennyi idő alatt egy laikus utas a peronra az indóház maradványaitól ?

Visszaúton is öt By kocsis szerelvényt húz a Szili, rajtam kívül még hárman szállnak fel Budafok-Belváros megállóban. Nagyon kevesen utazunk ezzel a vonattal.

Leszállok Kelenföldön, várom a kanizsai gyorsot. Benézek az indóházba, az utascsarnok kihalt, így még jobban látszik, hogy milyen kopott, lepusztult itt minden. Inkább kimegyek vonatokat nézni és van szerencsém egy szép hosszú M62 vontatta tehervonatot megcsodálni. Oroszlány felé szóló Talent indul, szinte minden ülőhely foglalt.

 
Kelenföld - Bp.Déli
V43 1079, ABy, By, By (zöld), Bydee, By, AByee, By, By, Bydee

A Nagykanizsáról érkező déli parti gyorsvonat viszont kifejezetten jól kihasznált, még azután is, hogy jó sokan leszálltak Kelenföldön. A nyaraló csapat egy szemre szép fülkeszerűen tagolt szakaszban utazott. Csak minden második ablakot lehet lehúzni, az ő fülkeszerűségükben éppen nem és a levegőtlenség erősen lerontotta az utazás komfortját.

Valamikor negyed tíz felé érkezünk meg a Délibe, így ért véget a nyaraló csapat rövid balatoni kirándulása és az én még rövidebb vonatozásom.

 
Csatlakozások
2007
• Legutóbb a Balaton mellett: A Balaton megkerülése
• Egy kis strandolás: Balatonmáriafürdő alsó - Bélatelep és vissza
• Utoljára a Balaton keleti oldalán: Csajág - Lepsény

[GP] >> > ⇑ < <<