GPVonatozásaim2007 / 7 • 308 km • 07.05.15. kedd
 Zalaegerszeg - Zalalövő - Körmend - Szombathely - Csorna - Győr - Kelenföld - Bp.Déli
>> > ⇑ < <<   Vonatozásaim XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Vonatozás az esőben

Utoljára 1998-ban jártam Zalaegerszeg felé vonattal. Mostanában is erősen fontolgattam egy nosztalgia utat a Nyugat-Dunántúlon, így örömmel csatlakoztam régi barátomhoz, kinek munka útja Zalaegerszegre vezetett. Amikor kiszálltam az autóból a zalaegerszegi állomás előtt, elkezdett esni az eső. És meg sem állt, míg este Budapestre visszaérkezvén fel nem szálltam a Batthyány téren 86-os buszra. Úgyhogy a tervezett városnézések elmaradtak, de egy jót vonatoztam a zuhogó esőben.

Összefoglaló táblázat a lap alján

 
Méla pénztáros, figyelmetlen utas
Zalaegerszeg

Zalaegerszeg indóháza első pillantásra érdekes és szép benyomást keltett. Miközben barátkoztam az állomással kívülről és belülről, néhány perc elmúltával elkezdett esni az eső. Ez mondjuk elég egyhangúvá tette a következő közel egy órát, ameddig el nem indult a őrihodosi vonat.

Pedig jól kezdődött a nézelődés, egy M62 vontatta tehervonat készült indulni. Igen mulatságosnak találtam, hogy az új motorral átépített Szergej mögötti szerelvény mindösszesen egyetlen fával rakott tehervagonból állt. Ezredszer jutott eszembe a gimistakorombeli meghatározó élményem, amikor Nagymaroson építőtáboroztunk, a szobi vasútvonal villamosítási munkáit készítettük elő. Nos akkor öt percenként dübörgött el mellettünk Szergejes tehervonat, tipikusan 72 darab kéttengelyes kocsit számoltunk egy szerelvényben.

Az egy kocsis Szergej vonat megcsodálása után a város felé indultam, de az eső visszafordított. Az egyre szomorúbba forduló időben a büfé sem vigasztalt, egyedül a vaníliás párnák hoztak egy kis fényt a szürkeségbe. Akkor két pénztár működött, utas egy-kettő ténfergett az állomáson. A egyik pénztárban a dolgozó egy másik női személlyel beszélgetett, így a túloldali felé indultam, hogy annak a hölgynek is legyen valami esemény az életében.

Körmenden át kértem jegyet Szombathelyre. A méla arcú hölgy kissé éberebb lett, füzetéhez kapott, majd felnézett a falra és azt kérdezte:
- A 11:38-sal megy ?
- Igen - bólintottam rá, tévesen. Kicsit bizonytalan voltam ugyan az időpontban, de 1.200 forintot fizettem és 80 km-es jegyet kaptam. Ezt rendben is találtam, mert Zalaszentiván felé csak 58 km az út Szombathelyig. Csak később, valahol Körmend előtt futott át a gondolat a fejemen, hogy nem kéne nekem külön jeggyel rendelkeznem a GySEV-es szakaszra ? De igen, kellett volna.

 
Szép új pálya Bz alá
Zalaegerszeg - Zalalövő

A Hodoš állomásig közlekedő személyvonat 11:34-kor indul az első vágányról. Ez jó, mert közel van a tetőhöz, nem ázik meg a nyájas utas. Nem meglepő, hogy Bzmot közlekedik. A 11:38-kor induló közvetlen szombathelyi vonat bezzeg 4 másodosztályú fülkés kocsi, elöl az M41 2310. Rédics felé is indul ez idő tájt Bzmot. Ebben a két kocsis motorvonatban mintha több utas lenne, mint a másik kettőben összesen.

A Őrihodosra induló Bz motorvonat is kétrészes, a Bzx-be szállok fel a hátsó panoráma ablak kedvéért. Mintegy 8-10 utas lehet a második kocsiban, amikor elindul vonatunk. A hátsó ablakból nézve jónak tűnik a pálya, de a kéttengelyes Bz minden sínkötést észrevesz és nagyot döccen. A Zalaegerszeget elkerülő delta után sokkal simábban haladunk. A sima pálya Andráshidáig tartott, utána ismét berogyasztunk minden kötésnél. Bagod előtt új sínek ívelnek a régi vágány mellé. Egyenlőre még nincs bekötve az új szakasz, de rövidesen erre is meg fog szűnni a döcögés.

Bagodtól szép új pályán siklik a motorvonat. A Bzmot 390 és a mögé akasztott Bzx kocsi jó állapotban vannak, sőt kifejezetten szépnek számítanak azokhoz képest, amikkel a közelmúltban utaztam a megszűnő vonalakon, ám ennek ellenére nem hagy nyugodni a gondolat, hogy kár volt azt a rengeteg pénzt rákölteni erre a vonalra, ha csak ilyen vonatokat közlekedtetünk rajta. De remélem tévedek és a közeli jövőben olyan igazi vonatok fognak erre közlekedni, amelyek hossza indokolni fogja a szép hosszú peronok megépítését.

Az ország keleti és nyugati fele sok tekintetben kompatíbilis, itt is vannak utasok, akik dohányfüsttel mérgezik a Bzx panoráma termét, de legalább nem a padlón tapossák el a csikket.

Zalaszentgyörgy megállónál veszem észre, hogy a vasút felhagyott régi kanyargós nyomvonalán kerékpár utat építettek. Ez viszont nagyon tetszett nekem.

Zalacséb-Salomvár is szép új állomás, nem kétrészes Bézéről álmodott, aki a szép hosszú vágányokat megtervezte. A jegyvizsgáló szerint sok nehéz tehervonat jár a vonalon, ez indokolja az állomások méretét. Ez biztosan így is van, valószínűleg vannak átmenő tehervonatok, de most nincs szerencsém egyet sem láthatni. A helyi teherforgalomnak nem láttam eddig semmi nyomát, sehol sem álltak ki-, berakodó teherkocsik, sőt erre a célra használható vágányra sem emlékszem.

A Zalaegerszeg - Zalalövő vonal állomásai, megállóhelyei. A képek forrása: www.vasutallomasok.hu : 25-ös vonal.
 
Alapos utastájékoztatás
Zalalövő

A Bézéken kívül igazi személyszállító vonat is közlekedik ezen a vonalon, a Budapest és Ljubljana között közlekedő Citadella IC. Elvileg Zalacséb-Salomvár állomáson lett volna kereszt a Ljubljana felől közlekedő IC-vel, de ma Zalalövő állomáson találkoztunk vele. A vonat szlovén kocsikból áll, Csörgő húzza. Az eső nem lehet mentségem arra, hogy nem figyeltem meg vannak-e utasok a vonaton, vagy volt-e érkező vagy felszálló utas. De tömeg az bizonyosan nem volt sem a vonaton, sem a peronon.

A hangosbemondó géphangja nagy komolyan, három nyelven folyamatosan tájékoztatja a szemerkélő esőt a Citadella IC indulásáról. Még a vonat elindulása után is hangzik a magyar, angol és német szöveg, egészen addig, ameddig a vonatot menesztő vasutas vissza nem ér hivatalába.

 
Vonat zöld folyosóban
Zalalövő - Körmend

Az utastájékoztatás géphangja most folyamatosan azt mondogatja, hogy a körmendi vonat azonnal indul, de a valóságban nem indul, sőt még a személyzet is máshol végzi halaszthatatlan feladatait. A menetrendszerinti indulás után két perccel előkerül a mozdonyvetető és beröffenti a Bézé motorját, de végül csak 12:28-kor vágunk neki a távnak, mintegy 10 utassal a fedélzeten. Kalauzt nem láttam, bár egy piros csíkos csákó hevert az egyik ülésen, amikor felszálltam, de azt a mozdonyvezető még indulás előtt elvitte valamerre.

A körmendi személyvonat, a szólóban közlekedő Bzmot 296 már elhasználtabb példánya sorozatának, közepesen lepukkant, de nincs összebarmolva és rendesen ki van takarítva. Bár errefelé inkább ez utóbbi a természetes.

A pálya vacak. Sűrű zöld bokrok alkotta folyosóban döcög vonatunk. Van is mitől zöldülni és burjánzani a növényzetnek, mert errefelé elég gyakran van eső, most éppen zuhog. Erre a kétoldali zöld növényfalra határozottan emlékezni vélek, bár kb. húsz éve járhattam erre először és mindezidáig utoljára. Akkor is egy kéttengelyű motorkocsiban utazhattam, de az a jármű a maga korában egy előremutató műszaki megoldás volt, míg a Bézéről csak az olcsó igénytelenség jut az eszembe.

A szomszéd négyesben ülő középkorú hölgy a jegyét nézegetve arról dohog útitársainak, hogy milyen sokat számítottak fel neki az útért. Magamban arra gondoltam, hogy valószínűleg az elmúlt hónapokban drasztikusan megemelkedett jegyárakkal szembesül.

Nádasd megállóban négy fővel szaporodik az utasok száma. Zalalövő és Körmend között csak két helyen áll meg a vonat, a távolság 23 kilométer. Ehhez képest érdekes, hogy a 25 kilométeres Zalaegerszeg - Zalalövő távon 7 közbenső megálló van.

A Zalalövő - Körmend vonal állomásai, megállóhelyei. A képek forrása: www.vasutallomasok.hu : 22-es vonal. Hiányzik: Körmend
 
Szigorúan őrzött állomás
Körmend

Körmend indóháza a régi időket őrzi. És nem csak az épület hagyományos kinézete ébreszt nosztalgiákat, hanem a teraszon terpeszben álldogáló, két fekete ruhás biztonsági őr is, akik a leszálló utasokat szemlézik, felidézve a hajdani vasfüggönyt strázsáló elődeik emlékét.

Az állomás előtt az M62 303 áll indulásra várva egy tehervonat élén. A tehervonat négyszer olyan hosszú, mint az, amelyet Zalaegerszegen láttam. Négy darab Eaos kocsiból áll. Egyszerre siralmas és nevetséges látvány.

Körmend állomáson még működik az állomási étterem, a hagyományos Utasellátó táblákkal a bejáratai felett. A berendezés rusztikus, a levegőben kavargó étel és sör illatfoszlányok evésre és ivásra csábítanának, de most még egy italra sem jut idő. Az állomás többi része is szimpatikus, nagyon hasonlóan néz ki, mint régen kinézhetett, nem veszem észre az elhanyagoltság, a lepusztultság jeleit.

 
Zöld-sárga halberstadti
Körmend - Szombathely

A Szentgotthárd - Szombathely vasútvonalat egy ideje már a GySEV üzemelteti. Ez szerencse, mert ez a társaság nem használ Bézéket. A 13:10-kor Szombathelyre induló személyvonat is igazi vonat, MÁV Csörgő húz három zöld-sárga GySEV kocsit. Az utolsó halberstadtiba kapaszkodok fel. A leghátsó traktusban telepszem le, egyedül utazom itt, senki nem zavar a szemlélődésben. A belső tér nem néz ki rosszul, de az üléseken már erősen látszik a használat nyoma, különösen a világos szürke fejtámlákon kiütköző kopás és más nyomok csúnyák. Összességében úgy ítélem meg, hogy ezek a kocsik nagyságrendileg ugyanazt a minőségi kategóriát képviseli, mint a MÁV piroscsíkos Bhv kocsijai, bár ezek a kocsik kényelmesebbek kissé és talán még kicsit szebbek is, mint kék társaik.

A táj Körmend után is a dús vegetáció mögé búvik. Az állomások egyszerre ismerősök és idegenek, jó lenne ismét többet kirándulgatni ezen a tájon.

Ják-Balogunyom állomáson egy ÖBB Desiro ázik a szomszéd vágányon. Ez az 5022-es sorozatú motorvonat közlekedik ma Szombathely és Jennersdorf között, mint Euroregio vonat.

A dél felől Szombathelyre érkező utasoknak abban a szerencsében van részük, hogy vonatuk áthalad a teherpályaudvaron. Ez gyermekkoromban igen jelentős esemény volt számomra, mert bár sokszor jártam a szombathelyi állomáson, de tipikusan Budapest-Kőszeg közötti utazások során és ritka csemege volt bepillantani a teherpályaudvar életébe. Ma Szombathely teherpályaudvarán messze nincs annyi tehervagon, mint a régi szép időkben, de még viszonylag sok vonat vár indulásra, némely más MÁV állomáshoz képest.

A Körmend - Szombathely vonal állomásai, megállóhelyei. A képek forrása: www.vasutallomasok.hu : 21-es vonal. Hiányzik: Körmend, Egyházasrádóc, Ják-Balogunyom.
 
Alpokalji zápor
Szombathely

Legutóbb 2002. február 21-én jártam Szombathelyen. Akkor szépen sütött a nap, egy szál ingben tettem rövid városnéző sétát. Cserében ma zuhog az eső, egyre hűvösebb lesz a levegő. Az elmúlt pár napban errefelé is nyárisan szép idő volt, ezért néhányan most pólóban, sortban áznak, fáznak. Pedig errefelé nem számít ritkaságnak egy kiadós zápor.

A szombathelyi állomás belső terét ebben a formájában nem láttam még. Elég jól néz ki, a pénztárak környéke kifejezetten tetszik. Utascentrum is van, szép tágas, két hölgy dolgozó nézi intenzíven a monitorát, ügyfelet nem láttam. Magam sem tudom pontosan, mi célt szolgálnak ezek a szép új hivatalok, talán a régi információ reinkarnációi. Bizonyosan klassz műintézetek lehetnek, mert korábban Csehországban és Németországban láttam ilyeneket. Bár Németországban értelme is volt a Reisezentrumnak, mert ott váltottam jegyet, miután nem találtam meg a pénztárat.

Betértem az ivóba is, 100 forintot kértek egy fröccsért. Ettől kicsit megijedtem, de a könnyű Kékfrankosból készült ital egészen kellemesnek bizonyult.

 
Ha MÁV, akkor Bézé ?
Szombathely - Csorna

Zuhog az eső, az állomáson már eleget ténferegtem, inkább ülnék a vonatban. Ülnék, de a b5-ként kijelzett vágányon nem áll vonat. Csak egy csomó szkeptikus utas, meg egy nyugtalan jegyvizsgáló csoportosul a perontető alatt. A vonatot végül csak az indulás időpontjában sikerült beállítani a foglalt negyedik vágány elejére, ahol már perontető sincsen, az eső meg kitartóan zuhog.

Olyan sokan vártunk a tető alatt, hogy azt hittem jó sokan leszünk a három részes Bézében, ám végül még négyes boksz is maradt szabadon a középső kocsiban, de ebbe az is belejátszott, hogy a népes diák csapat szinte egybehangzóan az utolsó kocsit választotta. A középső kocsi alaposan elhasználódott, átlagosan szakadt.

Hat perc késéssel, 14:32-kor indultunk. Azt hittem, hogy ezután már csak leszállók lesznek, ehhez képest Vépen néhányan felfelé igyekeznek a vonatra.

Répcelak meglehetősen barátságtalan indóházzal rendelkezik. Innentől kezdve már csak egy-két utas lézeng a második kocsiban, gondolom a többiben is hasonló lehet a helyzet.

Beled állomáson egy csomó felsővezeték tartóoszlopot tárolnak a vágányok mellett. Talán a vonal villamosítását készítették elő ? Mintha egy kicsit elkapkodták volna a dolgot, mert ahogyan én tudom, most a 10-es vonal villamosítása került előtérbe. Bár sem ennek, sem annak a villamosításnak nem örülnék, mert már így is alig van igazi dízelüzemű vonal Magyarországon. Igazi dízel üzemű vonalnak azt nevezem, ahol méretes tehervonatok és viszonylag nagy kapacitású személyszállító vonatok közlekednek. A 16-ost bizonyos mértékig ide sorolom, hiszen lehet látni elfogadható hosszúságú Szergejes tehervonatotak és IC-k is járnak erre. De sajnos igazi személyvonatok már nincsenek, tipikusan Bézé közlekedik.

Páli-Vadosfa után egyedül maradtam a második kocsiban. Odakünn zuhog az eső, jól lehűlt a levegő, majdnem fázom. Irigykedem a pestiekre, mert ott ekkor még szép idő volt, az esőfelhők nyugatról szorították ki az elmúlt napokat jellemző nyárias viszonyokat.

Egész nap reménykedtem, hogy keletebbre nem lesz eső és ez a remény látszott beteljesülni, amikor vonatunk megállt Szil-Sopronnémeti állomáson. Mert akkor éppen csendesülni látszott az égi áldás. Ám a 39823 számú személyvonat 8 percet áll ezen az állomáson, ez az időtartam elegendő volt az eső számára, hogy utolérjen minket és ismét egyre jobban rázendítsen. A menetrend nem az esőfelhők bevárása miatt tervez ide 8 perc megállást, hanem itt robogott el mellettünk a Szombathely - Budapest között közlekedő Isis IC. Szemet gyönyörködtető látvány, ahogyan a Csörgő átrobog az állomáson szép vonatával. Sajnos ritkán láthatok ilyet, jobbára csak döcögve csörgő M41-el találkozom.

Az eső egyre jobban veri a különkocsim tetejét, amikor ismét útnak indulunk. Ide már csak néhány kilométer Csorna. Az állomás előtti sorompónál mindkét irányban igen hosszú sor várakozik, a járművek többsége kamion. Szerencsére az első vágányra érkezünk, ott meg tető van Csorna indóháza előtt.

A Szombathely - Csorna vonal közbenső állomásai, megállóhelyei. A képek forrása: www.vasutallomasok.hu : 16-os vonal.
 
Eső közben a renoválás zavartalan
Csorna

Tavaly, amikor erre vonatoztam, a csornai pár perces átszállás közben arra gondoltam, hogy jó lett volna eltölteni itt egy kis időt. Most egy órám volt, ám zuhogott az eső, ráadásul az állomást éppen renoválják. Csak a kis váróterem volt nyitva, de ennek a helyiségnek volt egy jó tulajdonsága, az odatelepített hűtős italautomaták kellemes meleget szolgáltattak melléktevékenységképpen.

Mivel a vágyott állomási kocsma nem működött az átépítés miatt, kikukkantottam az állomáshoz vezető utcába. Ám ott sem volt semmi érdekes, ráadásul a legközelebbi kocsma sem illeszkedett úri szeszélyemhez. Az ajtaja előtt egy üresen hagyott kisteherautóból áradt a dübb-dübb zene, az ivóba meg éppen rendőrök baktattak befelé.

De szerencsére a sarkon túl rábukkantam egy kisvendéglőre, ahol egy kellemes fröccsel enyhíthettem a külvilág lucskos sivárságát.

 
Egy szép és gyors személyvonat
Csorna - Győr

Szakadó esőben igyeszik a néhány felszálló a 16:57-kor Győrbe induló GySEV személyvonat felé. Egy zöld-sárga Bh kocsiba szállok fel. A kocsiban barátságos a környezet, vörös plüss ülések, jó állapotú belső tér. Bárcsak ennyire megkíméltek, karbantartottak volnának a MÁV-os Bhv classic vagonok is. Bár valószínűleg kékben is vannak szépek tucatszám, de szerintem nem a Székesfehérvár - Miskolc tengely mentén kellene keresni azokat.

A vonat sebességével is meg vagyok elégedve. Bár ez személyvonat, megállás nélkül robogunk át három megállóhelyen. Utas nem sok van, de a négyes bokszok többségében ül egy-két ember.

A Csorna - Győr vonal állomásai, megállóhelyei. A képek forrása: www.vasutallomasok.hu : 8-as vonal. Hiányzik: Dör, Bágyogszovát, Enese.
 
Eső kint és bent
Győr - Bp.Kelenföld

Késtünk kicsit, épphogy csak felszálltam a 17:28-as pesti gyors utolsóelőtti Bko kocsijába, már indultunk is. Kevesen vagyunk, ha mindenki külön fülkét foglalna el, akkor is lehetne válogatni az üresek között az utolsó két kocsiban. A Bko elhasznált, csak egy kicsit szemetes. Némi meleget érzek sugározni a tárgyakból, nyilván nemrég érkezett és még nem hűtötte át a zuhogó eső.

Valahol Győr után elsuhant mellettünk Bécs felé egy ÖBB gyorsvonat. Furcsa erős szagot hagyott maga után, valami nem volt rendben azzal a szerelvénnyel.

Az ablakom sem állt a helyzet magaslatán, finoman permetezett az eső a réseken. Odakint végig zuhogott, más esemény nem történt.

 
Vihar után
Kelenföld

Első blikkre a kelenföldi pályaudvaron minden a megszokott képét mutatja. A hangos szerint személyvonat indul az egyik, gyorsvonat a másik vágányról a Déli pályaudvar felé. Megszaporázom lépteimet és felsietek az első peronra. Éppen érkezik a pusztaszabolcsi személy a második peron mellé. Nem rohanok át, inkább káromkodok kicsit. Utána megnézem a vágány melletti táblát, miszerint gyorsvonat indul 17:42-kor a Délibe, késés nem volt kiírva. A nulla perc késésnek először megörültem, de rá kellett döbbenjek, hogy már elmúlt hét óra.

A peron másik oldalán a 17:57-kor Martonvásárba induló személyvonat várakozott. Fedélzetén néhány utas várta, hogy történjen végre valami. Nos annyi történt, hogy a hangos utastájékoztató bemondta, hogy a vonat műszaki okok miatt ma nem közlekedik. Ezt a műszaki okot feltehetően a vihar idézte elő, valószínűleg felsővezeték szakadás volt.

A fenti következtetést akkor vontam le, amikor felbukkant a 30a felől a nagykanizsai gyors, élén az M44 431 dolgozott, mögötte a V43 1152 és öt vörös halberstadti kocsi. Mégiscsak szerencsém volt, amikor lekéstem a személyvonatot !

 
Vörös halberstadti
Bp.Kelenföld - Bp.Déli

A dízelgép sajnos Kelenföldön maradt, a rövid fékpróba után a Szili húzta be a vonatot a Délibe. Én ma utaztam először halberstadti kocsikban, először zöld-sárgában Körmend és Szombathely között, és most négy kilométer hosszan vörösben. Ez utóbbinak a belső tere pont olyan, mint a GySEV színűé, de talán kevésbé megkopott.

 
Zárszó

Az eső folyamatosan esett, hol jobban, hol kevésbé. Amikor kiértem a metróból a Batthyány térre, akkor az égiek jól megnyitották a csapokat a tiszteletemre. Már éppen visszavonulni kezdtem a vad zápor elől a 86-os busz megállójából, amikor észrevettem, hogy a Parlament épületét már narancsvörösre festi a lenyugvó Nap sugara. A fényes rész egyre nagyobb lett, az eső lassan elállt és az égi hatalmak gyönyörű szivárványokkal próbálták kárpótolni az embereket az átélt viharért.

 
Összefoglaló táblázat
Vonat Útvonalam Ind Érk Km Idő Km/ó Szerelvény
9564 Zalaegerszeg - Zalalövő 11:34 12:17 25 0:43 35 Bzmot 390, Bzx
39125 Zalalövő - Körmend 12:23 12:59 23 0:36 38 Bzmot 296
9135 Körmend - Szombathely 13:10 13:38 26 0:28 56 M41, BDh, AByz, Byz
39823 Szombathely - Csorna 14:26 15:54 72 1:28 49 Bzmot 163, Bzx, Bzx
9913 Csorna - Győr 16:57 17:22 31 0:25 74 V43 321, Bh, Bh, Bh, BDh
9301 Győr - Bp.Kelenföld 17:28 18:58 127 1:30 85 V43 1342, B, B, Bo, By, Bko, Bo
853 Bp.Kelenföld - Bp.Déli 17:42 17:48 4 0:06 40 V43 1152, AByee, By, Byee, Byee, Bydee
  A valóságban a 853-as jóval este hét után indult tovább Kelenföldről.

      [GP] >> > ⇑ < <<