GPVonatozásaim2007 / 2 • 119 km • 07.01.20. szombat
 Debrecen - Nyíregyháza - Nyíradony - Debrecen
>> > ⇑ < <<   Vonatozásaim XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
InterPicivel a Nyírségben

Ismét egy olyan vonalon jártam, ahol valószínűleg beértem volna a múltszázadi első és egyben egyetlen bevonatozással, ha nem az elmúlás hűvös szelei fújnának több mint egy tucat vegetáló szárnyvonal felett. A hajdani Nagykálló - Nyíradony vonatozásból már semmire sem emlékszem. Most meg alig mutatott magából valamit a vasút körüli világ a korai sötétedésben. A látási viszonyokat tovább rontó felhős, csapadékos időben szinte semmit sem lehetett látni a Bzmot ablakán keresztül.

Vonat Útvonalam Ind Érk Km Idő Km/ó Szerelvény
6202  Debrecen - Nyíregyháza  11:34 12:19 49 0:45 65 V43 1097, Bo, Bo, Bo, Bo
30616  Nyíregyháza - Nyíradony  15:32 16:42 37 1:10 32 Bzmot 417
6323  Nyíradony - Debrecen  18:01 18:42 33 0:41 48 Btx 023, Bx, Bx, MDmot 3032
 

Debrecen

A Nagyállomáson nincsenek sokan, de még ennyi népre sem számítottam így szombaton kora délután. Eredetileg a 13:34-es vonattal terveztem Nyíregyházára utazni, de az utastájékoztató táblára ki volt még írva a korábbi gyorsvonat is, 90 perc késéssel. Valami egyedi probléma lehetett ezzel a vonattal, mert a többinél nem tűnt fel késés, az IC is rendben érkezett Szolnok felöl. Egy rövid körbenézés és egy gyors Unicum után kimegyek a peronra.

A nyolcadik vágány mellett a 11:34-es, 90 percet késő gyorsvonat van kiírva, a hangos már 100 perc késésről beszél. A hetedik vágányra a 13:34-kor továbbinduló gyorsot várják. Mindkét oldalon tehervonat áll a szomszéd vágányon, az indóház felöli mögött egy MDmot duruzsol. A peronon meg gyűlnek a gyorsvonatra váró utasok.

Dicséretesen sok teherkocsi látszik mindenfelé és egy újabb tehervonat kígyózik be Szolnok irányából valamelyik hátsó vágányra. Majd érkezik a késett gyorsvonat, 12 kocsit húz a Szili: 4 Bo, Ao meg hat piroscsíkos Bhv, végén BDt. A szép hosszú vonat vége felé indulok, mindenki más meg velem szemben. Végre felfogom, amit a hangos mondogat, a vonat utolsó nyolc kocsija nem megy tovább. Ezt én akkor és ott téves közlésnek gondolom, mert nyilván csak a hétrészes piroscsíkos inga akad le. Számomra csak később, Nyíregyházán derült ki, hogy a hangos tájékoztatás korrekt volt, ugyanis az Ao kocsi is Debrecenben maradt.

 

Debrecen - Nyíregyháza

Nem voltak sokan a közel két órát késett 6202-es gyorsvonaton, de ahogyan mindenki a vonat eleje felé vonult, elgondolkodtam, hogy mégiscsak meg kellene várni a következő vonatot. A első négy másodosztályú kocsi sem volt igazán vonzó és a nyájas utasok nagy részével sem szívesen költöztem volna egy fülkébe. De végül jól eloszlott a nép és érdekes módon a harmadik kocsiba szinte senki sem ült. Az első kettőben is több utas volt, a negyedik meg szépen feltöltődött a hátulról előre vonulókkal.

A harmadik kocsi azt nyújtotta, amit a külseje ígért, barátságtalan koszt. Kevés számú utasa kompatibilis volt a kocsi állapotával. Szerencsére találtam egy fülkét, ahol még ki lehetett látni az ablakon és az ülésen sem látszottak lábnyomok.

Mint jegyvizsgálatkor megtudtam, a kis híján kétórás késés oka gázolás volt. Sorüldözött vonat, villant eszembe, amikor a téglási indulás után szinte azonnal erősen fékezünk, miközben a mozdonyvezető a "-.--.-" hangjelzést adja. (Otthon megnéztem: "A vonatot vészfékkel állították meg".) Megállás után a vonat a negyedik kocsijának első ajtaján át egy csomó utas száll le. Valami olyasmit mondanak a kalauznak, hogy nem lehetett kinyitni a kocsi hátsó ajtaját, ezért nem tudtak normálisan leszállni Tégláson. A jegyvizsgáló szerencsére nem csinál nagyobb ügyet a dologból és a fékoldás után azonnal tovább indulunk.

Van az úgy, hogy nem működik egy ajtó, gondoltam. Nyíregyházán viszont rendben lévőnek tűnik a szóbanforgó ajtó, óriási batyukkal felpakolt emberek szállnak le a hátsó peronról. Valószínűleg egyszerűen csak eltorlaszolták az utat a motyóikkal.

Bár a 6202-es gyorsvonat elvileg Záhonyig közlekedik, ma mindenkit leszállítanak Nyíregyházán. Szerencséjükre perceken belül, menetrendszerűen érkezik a 6102 gyorsvonat, amivel folytathatják útjukat.

 

Nyíregyháza

Eredetileg Nyíregyházán is szerettem volna egy kicsit bóklászni, de nincs kedvem ázni az időnként nekicseperedő esőben, így az állomáson ténfergek egy órácskát. A várócsarnokban meglehetősen sokan vagyunk. Hat pénztár működik. így hát gyakorlatilag sorállás nélkül lehet jegyet venni. Működik az Utas Centrum is, ott ha jól láttam hárman dolgoznak, de ezt erős túlkínálatnak vélem a betérők számához viszonyítva.

Kisétálok az állomás város felöli oldalára, ahonnan éppen kisvonat indul, az Mk48 2012 három Baw kocsit húz. A felszálló utasok bőven elférnek a három kocsiban. A kocsikban széntüzelésű kályhákkal fűtenek, erős széngázszag árasztja el a környéket.

Az IC-k meg a csatlakozó vonatok fél három körül elmentek, háromnegyed három felé már elég kihalt az utascsarnok, az ütemes menetrendhez igazodva az utasok száma órás ciklusokban hullámzik.

2003-ban, a dombrádi kisvasutazás alkalmából jártam először a felturbózott nyíregyházi indóházban. Akkor meg voltam elégedve az üzletekkel és a vendéglátóipari egységekkel. A működőkre most sem lehet panaszom, de sok üzlethelység kiadatlan, üresen várják a jobb időket. Az emeleti WC sem működik már, ám a földszinti kétségkívül a jobbak közé tartozik Magyarországon (50 Ft).

Az indóház két szintje között lifttel is utazhat a kedves utas, hirtelen nem is emlékszem másik állomásra, ahol működő lift lenne. A modern kivitelű lift padlója szemetes, nem értem hogyan lehet ilyen jellegzetes emberszag a ritkánhasználtnak tűnő szerkezet acél falai között.

 

Nyíregyháza - Nyíradony

A szóló motorkocsira számítottam, de az kellemes meglepetés, hogy az InterPici kialakítású Bzmot 417 közlekedik. 15:32-kor indulunk, odakünn borongós szürkeség, váltakozó intenzitással esik az eső. A vonatban egy kicsit hűvös van, de egyébként kifogástalanok a viszonyok. A fejtámlákon fehér InterCity huzatok, ám ettől még lassan döcögünk, egy darabig a Debrecen felé húzódó vágányokkal párhuzamosan.

Elsettenkedünk a Flextronics üzeme mellett, a területen örvendetesen sok teherkocsi áll. Az iparvágány becsatlakozása után mintha gyorsabban haladnánk.

Nyíregyházáról 13 utassal és 2 vasutassal a fedélzeten indultunk útnak, ez sokkal több, mint előtte gondoltam volna. Abban a hitemben is tévedtem, hogy Nagykállóban a többség le fog szállni. Csak két leszálló van, ám ketten meg felszállnak vonatunkra.

Nagykálló környékén almaültetvények borítják az enyhén hullámos vidéket. Ahogyan Kecel környékén a szőlő, erre az alma lehet a fő megélhetési forrása a gazdálkodóknak.

Fél öt felé már nem veri az eső az ablakot, de gyakorlatilag tök sötét van odakint. (Magam is érdeklődve nézegettem később az alábbi képeket, jé, én ilyen helyeken jártam ?) Nem tudom megbecsülni a sebességet, de utaztam már lassúbb és döcögősebb pályán is. És az is megfordult a fejemben, hogy mintha a Bzmot rugózásán is javítottak volna, amikor InterPicit csináltak belőle. Én nem rajongok a busz üléses vasúti kocsikért, de az InterPici belső tere a sikerültebbek közé tartozik a csináljunk kényelmes, korszerű járművet a Bz-ből kísérletek között.

Én még a múlt században utaztam először és ezeddig utoljára InterPici vonattal. Akkor még erősen halódott az esztergomi vonal, Bzmot szerelvények döcögtek fel-le, az emberek meg busszal utaztak, mert gyorsabb, kényelmesebb volt. A MÁV InterPici vonatokkal gondolta javítani a szolgáltatás színvonalát, nem sok sikerrel, mert az utasok nem szerették a pót- és helyjegyes vonatokat ezen a viszonylag rövid szakaszon. Tehát nem volt meglepő, hogy egyedül ültem az egyik kocsiban, akkurátusan azt a helyet elfoglalva, ahová a helyjegyem szólt. Indulás előtt egy-két perccel egy csapat határainkon kívülre rekedt ember szállt fel, alaposan felpakolva mindenféle árukkal. Az árusok látványa megszokott volt Pest utcáin, csak azon csodálkoztam, hogy a drágább díjszabású vonatot választották. De nemsokára kiderült, hogy erdélyi testvéreink nem jeggyel utaznak, csak némi fémpénz cserélt gazdát. Szemmel láthatóan a szereplők rutinosan viselkedtek, de nekem ez az első ilyen természetű emlékem. Akkor és ott nem hittem volna, hogy ez a góbéság ilyen elterjedt lesz hazánkban. De általában is egészen másképpen képzeltem el Magyarország jövőjét, rémálmaimban sem hittem volna, hogy a magyarok nagy részének elszegényedést és létbizonytalanságot érlel a sorsa.

Van időm a múltba merengni, mert az utasok számlálásán kívül nincs egyéb mulatságom. Görénypuszta -6, Balkány -3 +3, Cibak -1, Abapuszta +2, azaz nyolc utassal futunk be Nyíradonyba. Ez az utasszám és a kulturált körülmények minden várakozásomat felülmúlják.

A 112-es vonal állomásai, megállóhelyei (a 2-8. képek eredetije: www.vasutallomasok.hu)
 

Nyíradony

Besétálok Nyíradony belvárosába. Nincs nagy élet a szemerkélő esőben. Éppen visszafordulni készülök, amikor a földszintes házak fölött egy kék fénnyel világító csarnokot pillantok meg. Először valami ipari létesítménynek gondolom, de beugrik, hogy nyilván a szép új uszoda és sportcsarnok uralja a tájat, mint máshol a várkastélyok szokták. Mégiscsak komoly hely ez a Nyíradony, csak az emberek nem a nedves utcákon lófrálnak, hanem inkább úsznak egyet.

Nyíradony vasútállomásán kábé fele annyi vágány van, mint Óbudán. Semmilyen vasúti járművet nem látni rajtuk, pedig elég jó a világítás. Megjön a vonat Debrecen felöl, de még közel húsz percet kell várnia, mire tovább indulhat. Merthogy a Fehérgyarmatról érkező személyvonat ma 18 perc késéssel érkezik, az eső meg egyre jobban esik.

 

Nyíradony - Debrecen

A debreceni vonat elvileg 18:01-kor indul tovább, de ma csak 18:19-kor érkezik. A késésért cserébe egy remek szerelvénnyel kényezteti utasait a MÁV: Btx 023, Bx, Bx, MDmot 3032. Az utolsó Bx-be szállok fel, lehet válogatni a szabad helyek között, összesen nyolcan utazunk ebben a jó állapotú kocsiban.

Odakint sötét van, esik az eső, idebent jól temperált retró hangulat. Még mindig szépnek találom a Bx kocsik belsejét, de annak nyomnék egy barackot a buksijára, aki ilyen magasra tervezte a lépcsőket egy mellékvonalakra szánt járművön.

Apafánál csatlakozunk a 100-as fővonalra, innentől egészen vonatszerűen robogunk Debrecenig. Ismét elhatározom, hogy MD-zek egy nagyot, ha legközelebb Debrecenbe jövök.

 

Debrecen

Huszonhárom perc késéssel érkezünk Debrecenbe. Kifelé menet a Tulipán IC mellett haladok el, elég sok a felszálló, úgy látszik szombat este mindenki Pestre utazik, hasonképpen a múltkori kiskőrösi tapasztalataimhoz. De én a most a buszmegállóba megyek. Sajnos sem ide-, sem hazafelé nem sikerült Neoplan busszal utaznom. Pedig szimpatizálok a Debrecenben közlekedő Neoplan buszokkal, sokkal jobban bejönnek nekem, mint a budapesti Volvók.


        [GP] >> > ⇑ < <<