[GP]  Vonatozásaim - 27 / 2006.07.31. hétfő
 Hűvösvölgy - Széchenyihegy
>> > (!) < <<     GP   Vonatozásaim   XX.század   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016 

A budapesti úttörővasúton

A budapesti úttörővasutat ma már gyermekvasútnak hívják, de az én fejemben már örök időkre az úttörővasút kifejezés égett be. Az úttörővasutat meglepő időpontban, 1948-ban, kezdték el építeni. Csodálom, hogy a háború után romokban heverő ország újjáépítése, az háborús jóvátételek kinyögése és egyéb súlyos gondok közepette belevágtak eleink ebbe a munkába. Az első szakaszon, Széchenyi-hegy - Előre (ma Virágvölgy) állomások között, 1948. augusztus 1-én indult meg a forgalom, a teljes 12 kilométeres vonalon 1950. augusztus 20. óta járnak a vonatok.

Ma nem nagyon vannak ilyen közös teljesítmények és amik vannak, azokkal kapcsolatban is megoszlanak a vélemények. Ezekben a napokban mutatkoztak be Pesten a Combino villamosok, nálam nem nagy sikerrel ...

Hűvösvölgy - Széchenyihegy

Már messziről hallatszik a gyermekhangú bemondó: "A vonat azonnal indul !". Mire fellihegünk a hűvösvölgyi állomás peronjára, már minden kész az indulásra, de szerencsére megvárják, amíg felkapaszkodunk az utolsó kocsiba. Nincs túl sok utas, mindenki kényelmesen el tud helyezkedni a nyitott oldalú, szellős kilátókocsiban.

Nem volt idő az állomáson jegyet váltani, de szerencsére a vonaton is meg lehetett venni. A kocsiban két fiúgyermek teljesíti a jegyvizsgálói szolgálatot. A kisebbik az előre megváltott jegyeket kezeli, a tőle kicsit idősebb társa a helyben fizető utasokat szolgálja ki.

Mindkét kocsiban két-két fiú dolgozik, szép szabályos jegyvizsgálói öltözetben. Csak az első kocsiban dolgozó egyik kis kalauz táskájáról lógnak oda nem illőnek tűnő holmik. Később ez a fiú átlátogat a második kocsiba is és kiderül, hogy kismozdonyok lógnak bőrszíjakon a táskájáról. Merthogy ez az ifjú gyermekvasutas az új idők új szellemének megtestesítője. Képeslapokat, kitűzőket és nyakba akasztható kismozdonyokat árul.

A várost uraló hőség ellenére kellemes a vonatozás a Budai-hegység erdőiben. A vasút nyomvonalát úgy alakították ki, hogy szép panorámákban se legyen hiány. Minden megállásnál van le- és felszálló utas. Az utasok zöme kisgyerekkel utazik. Sok a külföldi. Mindenki nagyon élvezi a vonatozást. Szépjuhászné állomáson ellenvonattal keresztezünk, az Mk45 2001 húzza a kétkocsis vonatot.

Körülbelül egy óra alatt tettük meg a tizenkét kilométeres utat. Leszállás után közelebbről is megnézem vonatunkat. A két darab, egyenként 64 ülőhelyes Ba sorozatú nagy kilátókocsi az Mk45 2005 vontatta. A mozdony oldalán ott díszeleg az új alakú sorozatszám is: 2945 005-3. A gépet 1972-ben gyártották Bukarestben.

Aki további adatokra kíváncsi, annak ajánlom az úttörővasút nagyon informatív honlapját: www.gyermekvasut.com.

Vissza a városba

Budapest egy másik közlekedési attrakciójával, a fogaskerekűvel utaztunk vissza a városba. A piros színű, svájci eredetű járművek nagyjából egyidősek az úttörővasút dízelmozdonyaival.

Ezekben a napokban mutatkoznak be a Nagykörúton a Combinok. Nem sok új kocsi van még forgalomban, de szerencsére nagyon sűrűn indulnak a 4-es, 6-os villamosok. Így nem telik el túl sok idő, amíg elengedünk 4-5 Ganz villamos szerelvényt és végre egy Combino áll be a végállomásra. Úgy tűnik az utasoknak általában tetszik az új villamos, de gyakran hallok a médiából ismerős mondatokat is. Merthogy a Combino villamosok beüzemelése jó témája lett a Magyarországon állandósulni látszó politikai kampánynak.

Nekem talán tetszene a Combino, ha a tervezők nem áldozták volna fel a belső terek kényelmét az alacsony padló oltárán. Mert a Budapesten közlekedő Tátra villamosokon hárman ülnek egyvonalban és még ketten állni is tudnak mellettük. A Combinoban viszont csak ketten ülnek egyvonalban, ráadásul ketten már nem tudnak mellettük állni a szűk átjáróban. Sír az ember lelke a tér ilyetén elpazarlása láttán.

Kánikula van, a Combinoban izzik a levegő. A hatalmas ablakok nyelik a napsugár melegét és sajnos csak nagyon keskeny sávban nyithatóak. A Combinoban van ugyan szellőztető gépezet, de ennek ellenére úgy tűnik, mintha a régebbi járművekben jobban járna a levegő. A villamos után valósággal fázunk a 86-os busz klímatizált belső terében.

 

      [GP] >> > (!) < <<