[GP]  Vonatozásaim - 25 / 2006.07.21. péntek
 Bp.Nyugati - Szolnok - Vámosgyörk - Bp.Keleti
>> > (!) < <<     GP   Vonatozásaim   XX.század   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016 
(map)

Bz Expressz, ezúttal kánikulában

A szolnoki haszonhajtási kísérletemet ma egy vámosgyörki hazaúttal színeztem. Egyrészt már jó régen voltam arra, másrészt mert a legutóbbi vámosgyörki beszámolóm nyomtatásban is megjelent a Magyar Közlekedési Klub jóvoltából. Harmadrészt meg azért mert kánikula van és ilyenkor még kellemesebb Bz-ben utazni ...

A Nyugati felé

A nap megint loholással indul, mert igaz ugyan, hogy időben érkezem az 1-es villamos megállójába, de ott gyanúsan sok ember várakozik. És valóban, a Bécsi úti végállomás felé meresztve a szememet feltűnik, hogy egy GANZ villamos a váltókon áll, elzárva mindkét vágányt. Pár perce történhetett a siklás (?), mert még érkeznek villamosok a Duna felől. Úgy ítéltem meg, hogy itt egy jó darabig nem lesz villamos, így a 6-os busz megállója felé indultam.

Azután eszembe jutottak a Kolossy téri dugók és nagyjából le is mondtam a 9:05-kor induló gyorsvonatról. De a jó öreg 6-os busz meglepően gyorsan beér a Nyugati térre, pedig igencsak óvatosan nyomja a gázpedált a sofőrje. Szinte üresek az utcák, alig van egy-két autó, úgy látszik az egész Budapest nyaralni ment.

A Margit hídon a menthetetlenül elrozsdásodott oszlopokat cserélik, erősítgetik. Reggel a Kossuth rádió az itteni forgalmi helyzettel riogatott, nagy sikerrel ijesztette el az autósokat, mert simán halad a gyér forgalom. A buszon egy hölgy egész úton a budapesti közlekedést szidja, pedig ma reggel erre nem sok oka lenne. Valószínűleg média emlékeit idézhette fel, mert nem láttam, hogy kinézett volna az ablakon.

Bp.Nyugati - Szolnok

A 6002-es gyorsvonat a megszokott összeállítású: 5 * B, BDs, A. A ČD szerelvényt ma a V43 1103 húzza. Érdekes, hogy nincs meg az oldalán az új sorozat szám. Már korábban is feltűnt, hogy sok gépen csak a helye látszik. Amilyen gyorsan felragasztották őket, olyan gyorsan tünedeznek el.

Ceglédig eseménytelen utunk van, ott is csak annyi szokatlan, hogy meglepően sok a felszálló. Nincsenek tele a fülkék, de állnak néhányan a folyóson is. Talán ott jobban el lehet viselni a meleget, mint 6-8 emberrel együtt egy fülkében.

Szolnok - Vámosgyörk

A haszonhajtási kísérlet után a 35713-as személyvonat felé indulok. Három részes motorvonat izzik a napon: Bzmot 178, Bzx, Bzx. Menetrend szerint 15:20 kellett volna elindulni, de kb. 10 percet késünk. Mindenki igyekszik az utolsó pillanatban felszállni, 15-20 ember izzad az utolsó kocsiban.

Indulás után Újszászig meg sem állunk. Nem is értem miért nem hívják ezt gyorsvonatnak, hiszen két megállóhelyet is kihagytunk ?!  Ráadásul a tempó is kielégítő és elég simán fut a kéttengelyes kocsi ezen a pályán. Újszász után lassabban és döcögősebben haladunk, de továbbra is vasútszerűen közlekedünk.

Jászladány után már csak nyolcan utazunk utolsó kocsiban, Jászapáti után meg már csak hárman izzadunk és döcögünk tovább. És ez a létszám futott be a végállomásra is. Ha jól láttam két utas és egy bicikli utazta végig a távot a harmadik kocsiban. Bár nem voltunk sokan ebben a nyári kánikulában, de az összbenyomásom az, hogy a 86-os egy élő, működő vasútvonal.

A Bz jó messzire áll meg a felvételi épülettől. Van idő egy-két áldást elrebegni a vágányzat tervezőjével kapcsolatban, miközben a tomboló napsütésben a kocsma felé menetelek. Ráadásul az állomási ivó is megszűnt már. Van ugyan valami söröző az út másik oldalán, de nincs kedvem újabb 33 métert kutyagolni és kiáradó hangos dübögés is elrettent.

Vámosgyörk - Hatvan

Jó későn mondják be az érkező Miskolc Tiszai pu. - Szeged gyorsvonatot, csak a második kocsiig érek el, amikor már türelmetlenül csicsereg a személyzet. Egy By kocsiba szállok fel, minden négyesben legalább hárman ülnek a nemdohányzó térfélen. Szerencsére az előtér üres, így annak ablakában lógva teszem meg a következő húsz kilométert.

A vonat megy mint a hejderménkű, rá se hederít az erős szitálásra, miközben átrobogunk Hort-Csány állomáson. Negyed óra alatt Hatvanban vagyunk.

Csak leszállás után leltározom az 5708-as gyorsvonatot: V43 1301, Bo, By, Bo, BDbh.

Hatvan

Amikor Hatvanba érkezünk, rögtön megakad a szemem az M40 220 szép vonalain. A Púpos abban a pozícióban várakozik, mint egyik társa, amikor legutóbb Hatvanban jártam. (Talán az volt eddig az év legjobb vonatozása: Dízelek Hatvanban.) És érkezik egy piroscsíkos Bhv szerelvény is, az M41 2105 húzza Salgótarján felől.

Siettem át az érkező vonathoz, mert Púposozni vágytam. És jól gondoltam, a Csörgő leakadt, a várakozó Púpos meg felakadt a négy kocsis szerelvény másik végére. Kisvártatva az M40 kellemesen rotyogni kezdett és szépen füstölve megindulunk Salgótarján felé. A bejárati jelzőn túl vártuk meg az egri vonatrészt.

Hatvan - Bp.Keleti

Akár hiszed Nyájas Olvasó, akár sem, csak otthon jöttem rá, hogy ugyanazzal a vonattal volt szerencsém uatzhatni, mint áprilisban. Idézem önmagamat: "A 17:52-kor a Keletibe induló 5503 sz. gyorsvonat két irányból érkezik Hatvanba. A menetrend szerint először a somoskőújfalui rész (5803) érkezik 17:36-kor, majd 17:42-kor az Eger felöli vonat (5503)".

A valóságban 17:55-kor van vége a fékpróbának, csak a jegyvizsgáló slattyog még a végzártáblával a vonat vége felé. De szerencsésen teljesíti feladatát és így csekély késéssel, 17:56-kor indulunk tovább. A nyolc kocsit a V43 2256 vonatatja: B, Bo, Bo, Bo + 4 piroscsíkos Bhv. Azaz most az egri rész csak négy kocsiból állt, így ma nem olyan impozáns a szerelvény, mint a múltkori tizenkét kocsis volt.

A hatvani hangosbemondó szerint vonatunk "Aszód, Gödöllő, Isaszeg, Rákos állomásokon áll meg". Amikor én kiskoromban berögzítettem a gyorsvonat szó jelentését, a gyorsvonatok Hatvan és Budapest között nem álltak meg. Sőt még a hajdani sebesvonatok sem álltak meg ennyi helyen. Gödöllőn már nem hallom, hogy Isaszeget is említette volna a hangosbemondó. És neki lett igaza, mert Isaszegen tényleg nem álltunk meg. Annyi haszna volt a hatvani bemondásnak, hogy ezzel is érdekesebb, szórakoztatóbb lett a vonatozás.

Tíz perc késéssel, 18:57-kor érkezünk a Keletibe. Az utolsó kocsiban öt ember és egy bicikli utazott.

Talent

Valamikor mostanában volt a tévében, hogy forgalomba álltak az új Talent motorvonatok Budapest és Hatvan között. Egyebek mellett azért is vonatoztam erre, hátha láthatok egyet élőben is. Sőt az igazi öröm az lett volna, ha Hatvantól azzal utazhattam volna, de Talentnak még színét sem láttam. Ami nem is csoda, mert mint később kiderült, a forgalomba állás csak a forgatás idejéig tartott ...

 

      [GP] >> > (!) < <<