Gullner Pages
 Bp.Keleti - Nové Zámky - Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica és vissza
 Vonatozás 13 / 2005.06.22. szerda

ČD 242 a Garam mentén

Irány Selmecbánya ! Régóta tervezem ezt az utat, de nem egyszerű egy nap alatt megjárni Selmecbányát Budapestről. Pedig légvonalban a térképemen kb. olyan messzinek tűnik, mint Dombóvár vagy Kiskunfélegyháza. De a vasúti menetrendet nem arra hegyezték ki, hogy Selmecbánya egy nap alatt kényelmesen megjárható legyen.


Budapest - Nové Zámky, EC 170

A Hungária EC mostanában a Keletiből indul, ami nekem sajnos messzebb van, mint a Nyugati. A metró- és útfelújítások miatt most még zűrösebb Budapest közlekedése, de elég simán kiérek a Keletibe. Bár ha belföldi jegyet kéne vennem, kissé ideges lehetnék, mert elég sokat kellene sorban állnom.

Na de most csak vizet veszek és indulok a vonatomhoz: 350 008-9, Bvmz, Bpmz, Bpmz, Bmz, Bvmz, WRmz, Apmz. Indulás előtt öt perccel szállok fel az első kocsiba. Csak egy szem kalauz irkál valamit az első fülkében, egyébként üres a szép kocsi. Végül a második kocsiban telepszek le, itt vagy 10-en lehetünk. Úgy látszik mások is inkább a termes kocsit preferálják. Összességében jó minőségű a MÁV kocsikból összeállított szerelvény, de a Bécs felé tartó reggeli ÖBB vonat talán még ettől is szebb. Egy-két perccel később végképp eldől a verseny, az ablak felöl a térdem akad be állandóan a szemetesbe, a másik oldalon meg a kihajtható asztalka csonkja nyomja az oldalamat. Legutóbb Budapest-Győr között az ÖBB kocsi kényelmesebb volt.

Indulás után nem sokkal egy csapat MÁV alkalmazott tűnik fel, ők a jegyvizsgáló kommandó. Négyen vagy öten vannak, olyan nyüzsi van, hogy meg sem bírom számolni őket. A jegyemet vizsgáló vasutas csuklóján piros MÁV karszalag lóg és piros tollal ír. És jönnek a határőrök is, két fiatal nő, az egyikük hátán csinos hátizsák Határőrség felirattal.

Gyorsan Érsekújvárra érünk, kényelmesen lehet ide vonattal utazni. Leszállás közben feltűnik, hogy szlovákul és angolul is bemondják a vonat nevét is: Hungária. Nálunk már csak a számán szerepel, a sajnos sok nyugatra tartó vonatnak nincs már neve.

A pénztárnál éppen senki, megveszem a jegyemet, Selmecbányáig 190 Sk. Majd gyors körülnézés után irány a kocsma, 18 valamennyi volt a sör. És utána 5 Sk-ért felkerestem kedvenc állomási WC-met is. Most is kifogástalan.



Nové Zámky - Levice, Os 5715

Érsekújvárról az Os 5715 12:06-kor indul Lévára. A 240 036-4 számú Laminátka 3 db Bh kocsit vontat. Az első kocsiba szállok, jól le van strapálva, de elég rendesen ki van takarítva és nincs sem összefirkálva, sem összekarcolászva. Az iránytáblák már errefelé is elfogytak, de az első kocsi egyik ablakában ki van ragasztva egy A4-es lapon a viszonylat. A vonaton két kalauznő dolgozik, menesztésnél a hátul dolgozó vízszintesen integet, a vezető jegyvizsgáló pedig jópofa kereszt alakzatokat mázol a levegőbe a vezér felé.

Az Os 5715 személyvonat első WC-jében rend és tisztaság van, az öblítés és a kézmosó normálisan működik, WC papír, szappan és kéztörlő áll a kedves utas rendelkezésére.

Amikor legutóbb Leván jártam, éppen felújították az állomás épületét. Ennek következtében csapolt sört csak az állomástól mintegy 47 méter távolságra lehetett kapni. Ma már készen van a kis állomás épület és benne egy alkalmatos kis ivó is működik.



Levice - Hronská Dúbrava, R 803

A Gemeran R 803 13:34-kor indul Hronská Dúbrava felé. A peronon állva várom a vonatot és legnagyobb megelégedésemre egy ČD 242-es közeledik. Pontosabban: 242 227-7, a kocsik szlovákok: B, Amee, BDshmee, Bee, B, B. Az utolsó kocsit céloztam meg, de odaérve kiderült, hogy ez teljes egészében dohányzó. Tehát irány előre felé. A következő első vagy második kocsi ajtajára valami helyjegyre utaló cetli van kiragasztva. Tovább előre. A BDshmee is érdekes kocsi. Az egyik fele pakli, a másik fülkés fele pedig kisgyermekkel utazók részére van fenntartva. A kocsi közepén ki van szélesítve a folyosó és itt van egy fülke, amit kerekesszékeseknek alakítottak ki. Gondolom a kerekesszékes utast valahogyan a pakli ajtón keresztül emelik be, a folyosó már elég tágas a guruláshoz. És középen van egy WC is, amit a korlátozottak szempontjait figyelembe véve építettk ki. Végül az első kocsiban kötöttem ki, minden fülkében ült egy-két ember.

A Garam mentén haladunk, egész úton lógok az ablakban, élvezem az utat. A pálya barátságosan kanyarog a folyó mentés, a tempó is kellemes. Žarnovica után jobb a pálya a minősége, innentől kicsit gyorsabban haladunk. És innentől két vágány van Žiar nad Hronom állomásig. Onnan kezdve ismét csak egy vágányos a pálya, de továbbra is jobb állapotúnak tűnik. A vasút mellett haladó utat most építik át négy sávosra, a vasút is új nyomvonalat fog kapni egy darabon.

14:36 körül érkezünk Hronská Dúbrava állomásra. Szívesen mentem volna tovább ezzel a kellemes vonattal, de itt kell átszállni Selmecbánya felé. Csinálok egy képet a 242-ről, kicsit még nézelődök az állomáson, azután irány a kocsma. Mintha már zárva lenne az étkezdei rész, de azért kapok egy madarski gulást knédlivel. (Sörrel együtt 75 Sk.) A étel elég jó volt, bár én fűszeresebben szeretem a pörköltet. De ezt nem kritikának szánom, sőt én mindig csak irigykedve tudom nézni a szlovákiai állomási kocsmákat. Bár itt is romlanak a viszonyok, de azért a legtöbb állomáson hozzá lehet jutni egy tál meleg ételhez, elfogadható körülmények között és nagyon olcsón.



Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica, Os 6109

A múlt században már többször haladtam át Hronská Dúbrava állomáson, akkor valami négytengelyes motorvonat álldogált az első vágányon. Most a 812 035-4 motorkocsi közlekedik Banská Štiavnica állomásra. Hát meg kell mondjam ezek a járművek nem a kedvenceim. Bár a 812 035-4 újszerű állapotban van, rendes, tiszta. Az ajtó gombnyomásra nyílik, a belseje is nagyon kulturáltan néz ki. Itt is öt utasnak van hely egy sorban. Az ülés formáját elég jól eltalálták és a lehetőségekhez képest kényelmes.

Az Os 6109 személyvonat 15:18-kor indul, mintegy 20 utassal a fedélzetén. A táj varázslatosan szép, hegyek között, völgyek között zakatol a "Bz". A motorkocsi csak akkor áll meg, ha valaki jelzi leszállási szándékát, meg gondolom akkor, ha felszállónak tűnő ember ténfereg a megállóban.

A vonalon lehet valamicske teherforgalom is, Banská Belá állomáson fát rakodnak. Nem sokkal később egy hosszú alagút következik és utána bedöcögünk Selmecbánya négy vágányos ívben fekvő állomására. Az állomáson a motorkocsin kívül csak a pótkocsija parkol. A pót is szép, újszerű állapotban van. Ülései egyszerűbbek, mint a motorkocsiéi, cserében levegősebbnek tűnik a belső tere.

A néhány utas pillantok alatt eltűnik, kihalt az egész környék, csak az állomási kocsmából hallik a zsivaj-lárma. Azt hittem több ember ad ennyi hangot, de csak mintegy féltucatnyian beszélgetnek délutáni sörük mellet. A sörre egy kicsit várni kellett, mert a pultos hölgy éppen ételt szervírozott. Mert természetesen konyha is van. Viszont a kocsmán kívül semmi élet, az állomás kihalt, a környéken nincs semmi, csak egy közeli faüzemben zúgnak a gépek. A városba bemenni kevésnek ítéltem az időt, inkább az állomás körül ténfergek.



Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava, Os 6110

A forgalmasnak tűnő kocsmán kívül pénztár is működik az állomáson. Próbálom megvenni a jegyet. Papírkámra ez van írva: Banská Štiavnica - Os - Hronská Dúbrava - R:810 - Palárikovo - Os - Nové Zámky, 200,00 Sk, de a pénztárosnő piszkosul nem érti, hogy miért akarnék én Palárikovo felé menni és csak 190 korunkás jegyet ad.

Összességében elégedetten üldögélek a motorkocsiban a visszaindulásra várva. Egy régi terv perfektuálódott és egy újabb 20 kilométeres szakaszt rajzoltam be a szlovákiai vonatozásaim térképére.

A visszaútnak hetedmagammal, plusz két fő személyzet, vágunk neki. (Os 6110, 17:01) A 20 kilométeres útra 28 percet szab a menetrend. A tájat most is nagyon szépnek találom, de az idő borongósra fordult. Szemerkélő esőben szállunk le Hronská Dúbrava állomáson. Az állomáson kívül itt se túl sok izgalom van, úgyhogy behúzódok a kocsmába.



Hronská Dúbrava - Levice, Os 5738

Az eső hála Istennek hamar elállt, de így is sok volt az egy óra várakozás a lévai személyre. De végre 18:28 lett és megjött az Os 5738: 240 054-7 három Bt kocsival. Az utolsó kocsiban telepszek le, lógok az ablakban. Tipikusan a menetirány szerinti jobb oldalra helyezkedem, így most több útépítés és kevesebb folyó volt a látvány, mint idefelé.

Jön a kalauz, nem érti a jegyemet, nem érti milyen gyorsvonattal akarnék én Újvárra menni. Szerencsémre beszél magyarul, megmutatom neki a menettervemet. Nézegeti, azután azt mondja, hogy a Horehronec nem áll meg Palárikovón. Konzultál valakivel, böngészi a kézi számítógépét. Kiderült, hogy mégis megáll, de ez valami újdonság. Na most jön a díjszabás, azaz arrafelé 200 korunkás jegy kéne. Szerencsére nagyon barátságos és segítőkész, megígéri, hogy segít megvenni a kiegészítő jegyet Léván.

Elég későre jár már, de még szépen süt a nap, a hivatalos ügyek után ismét jót bámészkodom az ablakban állva.

Este nyolcra érünk Lévára. Miközben a barátságos és segítőkész kalauzra várok, látom, hogy a 240 054-7 leakadt a viszonylag jó állapotú három kocsiról és ugyanabban az irányban másik három kocsi elé áll. Ez a három szakadtabbnak tűnő kocsi lesz az újvári személy.

Közben megjött a kalauz, pár szóban szlovákul elmondja a pénztáros hölgynek, hogy mi a helyzet. A pótjegy kiállítása pillanatok alatt megtörténne, de Levice állomáson a pénztáros adja a telefonos információs szolgálatot is. És persze állandóan csörög a telefon. Ha jól láttam, a pénztáros hölgy ugyanazon a gépen kéri le a menetrendi adatokat, amivel a jegyeket állítja ki.

Utána pár szót még beszélgettünk a kalauz úrral. Mondtam, igyunk egy sört, de a szolgálatra hivatkozva elhárította a meghívást. Így azután ki-ki dolgára indult. Én az állomási kocsmába.



Levice - Palárikovo, R 810

Az R 810 Horehronec gyorsvonat Kassa - Červená Skala - Pozsony útvonalon közlekedik, 20:43-kor indul tovább Levice állomásról. A 240 121-4 6 kocsit húz, az utolsó első osztály, előtte félpaklis kocsi. Jó sokáig világos van, tulajdonképpen Surányig gond nélkül lógtam az ablakban, bár az ingem ujját már lehajtottam. Fél tízkor, már sötétben érünk Palárikovo állomásra.



Palárikovo - Nové Zámky, Os 4247

Az Os 4247 Palárikovo (21:40) és Nové Zámky (21:47) között közlekedik. Nem tudom mi célja lehet még, de az biztos, hogy a Horehronec és az EC 175 összekötésére alkalmas. Amikor odaérek, akkor jár rá a 240 073-7 a két B kocsira. A vezér lemászik és sk összekapcsolja a vonatot. Utána a jegyvizsgálóval megcsinálják a fékpróbát. Az első kocsi sötét, a másodikban lézeng egy-két utas. Leszállásnál megszámoltam: hatan voltunk a második a kocsiban, a sötét elsőből nem szállt le senki.



Nové Zámky - Budapest, EC 175

Nové Zámky állomáson 10-15 ember ténfereg, még öt vonat van kiírva a táblára. Az EC 175 Reiseplanjáról hiányzik a 22:39-es galántai személy. A pénztáron kívül csak a WC van nyitva, de 10 órakor az is bezár. Minek a WC, hiszen a kocsma már régen bezárt.

De jön végre az EC 175 Hamburg-Altona felöl. Elöl a 350 006-3, utána MÁV kocsik: két elsőosztály, kocsma, hat másodosztály. Úgy ránézésre itt már két kocsi is elég lett volna. Válogatok az üres fülkék között, amikor valaki veri kivülről az ablakot, mint az őrült. Hát az én kalauz ismerősöm az, aki közben befutott a lévai személlyel. Kedvesen búcsút intenek a számomra ismeretlen kolléganőjével együtt. Mosolyogva visszaintegetek.

Érdekes, a szlovák internetes menetrend nem ajánlotta ezt a Léva-Újvár személyt, pedig papíron öt perc van átszállni. A gyakorlatban az EC rögtön a személy után érkezett. Nagyon rizikós, az EC biztosan nem várna rám, he még egy percet késne, ami azért itt is megesik a vonatokkal.

Egy Bvmz kocsi fülkéjében terpeszkedek, szép és kényelmes. Érsekújvár után a felkelő telihold gyönyörködtet. Indulás után nem sokkal egy szlovák határőr érkezik, Párkányig simán leellenőrzi egyedül ezt a néhány utast aki vonaton van.

A menetrendszerinti érkezés 23:47, de szerintem már egy-két perccel korábban a Keletiben vagyunk. Érsekújváron nagyon kevés embert láttam a vonaton, de azok is jórészt leszállhattak Párkányban, mert a végállomáson alig egy-két csipás utas kászálódik le a vonatról.


 

 E-mail: gullnerpages@gullner.hu