Gullner Pages
 Bp.Keleti - Győr - Lepsény - Bp.Déli
 Vonatozás 12 / 2005.05.25. szerda
(map)

Vonatpótló vonattal a Bakonyon át

A 11-es Győr - Veszprém vasútvonal Magyarország egyik legszebb táján vezet keresztül. De a turisták ma már jórészt autóval közlekednek és a vonal teherforgalma is erősen lecsökkent. Azért még járnak a vonatok, bár a személyvonatok már Bz-k. A Bz motorvonat megalkotói egyszerű és igénytelen járművet teremtettek. Napjainkban azokon a vonalakon, ahol a hanyatló forgalom miatt már nem járnak "igazi" vonatok, Bz-ket állítanak be. Ezért hívom én ezeket az egyszerű és szorgos mellékvonali járműveket vonatpótló vonatoknak.

 

Budapest - Győr

EC24 ÖBB szerelvénye: 1116 023-1, Bmz, Bmz, Bmpz, Bmpz*, Bmpz, Bmz, Bmz, WRmz*, Amz*, Amz* - a * jelűek piros, a többi ezüst színű. Az első két kocsi majdnem üres, a vonat vége felé többen vannak, a termes kocsik legnépszerűbbek. Pár hete Bmz kocsiban utaztunk, de én is jobban szeretem a termes elrendezést, így most Bmpz-t célzok meg. A piros negyedik kocsiba szállok fel, rövid szemle után átballagok a szürke harmadikba. A piros kocsi régebbinek tűnik, a szürke újabb és talán kicsit kényelmesebb. Indulásnál talán a helyek egyharmada van elfoglalva.

Rendesen indulunk, áthaladunk Ferencvároson és következik a Duna. A város egyik legszebb panorámájában gyönyörködhettünk - volna, ha valami barom nem ügy dönt a közelmúltban, hogy a Lágymányosi hidat olyan magasra kell építeni, hogy a vonatos utazó elöl pont eltakarja Budapestet. Amíg a közúti híg szürke beton alját bámulok, eszembe jut Kijev. Kijeven csak átutaztam egyszer vonattal és a városból csak egy csodálatos panorámát láttam a Dnyeper felett átívelő vasúti hídról. Azóta is emlékszem a folyó két partján elterülő város fényes kupoláira. Lehet, hogy a nem messze ülő japán párocska is hason szép emléket vitt volna haza a fejében Budapestről, ha nem ilyen ostobán építik fel a Lágymányosi hidat.

Lassan elhagyjuk Budapestet. A vonatablakból kinézve Magyarország szép és rendezett arcát mutatja. A vonat elég jó tempóban halad, nem nagyon lehet észrevenni, hogy a megállók esőbeállóinak üvegfalai majdnem mindenhol ki vannak törve. A kellemes benyomást csak egy rövid szakaszon zavarja meg a töltés alatt elterülő tatabányai bányászlakótelep. Pontosabban ma már csak egy szegénytelep - hogy finom legyek.

Almásfüzitő felé tűnik fel, hogy milyen sok a pipacs a sínek mellett. Szép magyaros jelleget az élénk zöld tájnak, amelyben néha fehérvirágú fák teszik teljessé a trikolort.

Komáromnál is érdemes kinézni az ablakon. Jó darabon a Dunához közel megy a vonat és az "igazi" Komárom látképe is megkapó a túloldalon.

Győr környékén ismét megszaporodnak az ipari és kereskedelmi létesítmények, élénk gazdadasági élet benyomását keltik.

Elég sokan szállunk le Győrben és felszállók is számosan vannak.

 

Győr

Győr állomás szerencsésen közel van a szép belvároshoz, de sajnos most nincs idő várost nézni. Gyors jegyváltás után étel, ital után nézek. A két büfé nagyjából változatlanul működik. Az elsőben inkább szendvicsek és pékárú, a másikban egytál ételek és szélesebb italválaszték szokott lenni. Most csak a pénztárakhoz közelebbibe térek be szendvicset vásárolni. A szendvics és pékárú választék elég széles, bár az egyik szendvics kissé öregecskedőnek bizonyult amikor megettem. Az italválaszték elég szerény, régen egyáltalán nem volt itt alkohol. Most egy gyors fehér fröccsöt nyomok, az elég jó volt.

 

Győr - Veszprém

A fröccs után irány a 39514 számú vonat. És egy kellemetlen lehetőség valóságnak bizonyul. Legutóbb nagy szerencsém volt ezen a vonalon , igazi vonattal utazhattam, de most sajnos vonatpótló vonat közlekedik: Bzmot 315, Bzx, Bzmot 327. Bánatomban felfalom az egyik szendvicsemet, az legalább finom.

Indulásig a peronon ténfergek, de nem nagyon volt mozgás. Viszont amikor a Bz kifelé döcög Győrből, meglátok egy nyugatra tartó hűtőkocsikból álló szerelvényt, régen nem láttam ilyet. Túl sokat nem láttam belőle a második kocsiból, aholis kb. hatan-heten foglalhatunk helyet. Itt, a középső kocsiban utazik egy MÁV pólós ember is, időnként lead egy-egy borítékot némely állomáson. Pannonhalma alatt döcögünk el, a látvány nagyszerűségéből sokat elvesznek az összekarcolt ablakok és a kocsiban lopakodó bűzfoszlányok.

Veszprémvarsányban négyes csúcstalálkozó van:

MÁV pólós útitársunk újabb borítékokat kap és indulunk tovább. A vonaton rajta kívül még két vasutas dolgozik: az egyik szintén MÁV pólóban, ő lehetett a mozdonyvezető. A másik, aki szintén folyamatosan a vezetőállásban ténykedik, kifogástalan vasutas öltönyt viselt. Jegyvizsgálat nem volt.

Bakonyszentlászlón szívet melengető látvány, egy tehervonat áll Veszprém irányába: M47 1310 3 db Eaos kocsival. A rakodóvágányon további teherkocsik állnak, az egyikbe fát rakodnak. A múlt században nagyobb élet volt erre, jobbra-balra iparvágányok ágaznak le. Az egyik mentén rá lehet látni egy rakodóhelyre. A talaj vörös, nyilván bauxit bánya volt itt valaha.

A Vinye megállóhely előtti rakodóhelyen szintén fát rakodnak, fával rakott Eas kocsik várják, hogy vonat legyen belőlük. Vinye után már a Bakony sűrűjében járunk. Isteni kiránduló utak kanyarognak az élénk zöldben. A vonatos turistákat örömét három kisebb alagút szolgálja.

Porva-Csesznek állomáson ugyan megvan még a két vágány, de a másodikon régen járhatott vonat utoljára. Nagyon meglep, hogy az állomáson szimpatikus kis büfé működik, hiszen úgy tűnik, hogy a környéken a madár sem jár. De hirtelen fordul a kocka, indul az élet, mert a vezetőállás kétfőnyi legénysége bevonul a büfébe. Hála Istennek nem maradnak sokáig és pár perc múlva már döcögünk is tovább.

Zirc előtt megszemlélem a dudari leágazást, fényes a sínkorona, tehát van arra vonatforgalom. Zircen igazi vonat áll Győr felé, M41 Bhv kocsikkal, utast nem láttam rajta, amikor eldöcögtünk mellette. Irigylem azokat, akik igazi vonattal utazhatnak ezen a szép vonalon. (Utóbb megnéztem a menetrendben és az Elvirában, de nem derült ki mi lehetett ez a szerelvény, talán különvonat volt.)

A Bakonyon át a Bzx első peronján nézelődtem, időnként kilógva a félig lehúzható kis ablakon. Zirc után visszamegyek a kocsi belsejébe. Éppen arra gondoltam, hogy a Bz-ből is szép a Bakony, amikor észrevettem, hogy az önfeledt nézelődés közben csúnyán összemaszatoltam a nadrágomat. Ezen bosszankodom, amikor ismét alagúthoz érünk. Az alagút után elkezdem majszolni a második szendvicsemet, ezt már megviselte a Bz utazás, de még valószínűbb, hogy már a győri büfében megöregecskedett.

Mindeközben Eplényen döcögünk át. Már egy napi járóföldre vagyunk a falutól, amikor megállunk a semmi közepén álló Eplény állomáson. Itt ketten leszállnak, ezen őszintén meglepődtem.

 

Veszprém

Nagyjából pontosan döcögünk be Veszprémbe, kicsit több mint egy órám van a következő Bz-ig. Veszprém belvárosa bezzeg jó messze van állomástól, így az állomáson kezdek nézelődni. Elsőre egy kicsit unalmasnak tűnik Veszprém állomás, de azért vannak mozgások. Először Bz-énk vonul el a háttérbe "itatásra". Majd érkezik Szombathely felöl a személy. Egy-két utas kászálódik le a 4 By kocsiból. A kocsik feltűnően kevéssé vannak összebarmolva. Gyorsvonat érkezik Pestről és indul tovább Szombathelyre, ezen is nagyon kevesen vannak. És megjön a lepsényi vonat: Bzmot 346. A háttérben az M47 1319 Eas-nak tűnő kocsikat tologat. Az M47 1012 és M47 1318 munkára vár. Tehervonat érkezik valamelyik hátsó tehervágányra, a V46 044 húzza.

Megnézem a kiállított 275-ös gőzöst, hála Istennek, jó állapotnak örvend. Visszaúton idilli képbe botlok. Kulturáltan öltözött anyuka virágot szed két aranyos kislányával az állomás virágládájából. Az anyuka gondosan papír zsebkendőbe tekeri a kitépett virágok szárát, nehogy összepiszkítsák kicsi kezüket a gyermekek.

"Személyvonat érkezik Székesfehérvár felöl" - közli a hangos. Csoffadt Bhv vonatra számítok, de Bzmot 339, Bzx érkezik. És még a lepsényi vonat indulás előtt befut a Citadella mindkét irányból. Pest felé három jól kinéző szlovén kocsit és egy MÁV Ds-t húz a Szili. Boba felé még érdekesebb a szerelvény: V43, MÁV Ds, 3 db SZ kocsi, majd egy sötétzöld, ún. bizottsági kocsi, és a végén még 5 kocsma, kuset MÁV kocsi, ez utóbbiakat üresen továbbította valahová a vonat.

 

Veszprém - Lepsény

A 39613-as vonatot a Bzmot 346 teljesítette. Jó, ha félig van indulásnál. Az ablakokat befóliázták, de szorgos kezek már jócskán letépkedték egy-két helyen. Így tépetten elég rondán néz ki. Hajmáskérig jól tempózunk a 20-as fővonalon, de utána már csak a dic-döc, azzal a 4-5 elszánt utassal a fedélzeten, aki nem szállt le Hajmáskéren.

Álmosítóan döcög a Bz az enyhén hullámos zöld tájban. A megállásoknál sincs nagy mozgás, Csajág felsőn már csak ketten vagyunk utasok.

Csajág is egy fura állomás a nagy semmi közepén. Valószínűleg inkább forgalmi feladatokat lát el az északi Balaton part kiszolgálásában, nem hiszem, hogy túl sok utas szállna le, fel itt. Most mindenesetre ketten felszállnak vonatunkra. Utána meg várunk valamicskét egy balatoni vonatra. M41 érkezik 3 kocsival, kevés az utas, egy leszálló volt.

Balatonfőkajáron ketten leszálltak, így két utassal döcögünk be Lepsény állomásra, mintegy 10 perc késéssel.

 

Lepsény - Székesfehérvár - Bp.Déli

Lepsényi kéregjegyemmel várom harmad magammal a 8615 számú fehérvári vonatot. Érkezik V43 1232, valahány Bhv kocsival. A kocsikat nem volt alkalmam leszámlálni, mert a másik két felszálló hölgy megkért, hogy segítsek felrakni a kerékpárjaikat.

Miután a kalauz gyanakvó figyelme mellett felraktuk a cangákat az első peronra, letelepszem az első kocsi első felében. Van hely bőven. Az állapotok amolyan fehérvárkörnyékiek, karcolás, mázolás, firka, de látszanak a takarítás jelei is.

Székesfehérvárra kicsit fél öt után érkeztünk, viszont a legközelebbi csatlakozás 16:30-kor van Pest felé. De a vasutasok jól tették a dolgukat és a 4623-as személyvonat megvárta az átszálló utasokat. Sietve szállok fel a vonat vége felé és a vonaton haladva keresek helyet magamnak. Ezen a vonaton is elég kevés volt az utas.

Ha jól láttam, csak egy kalauznő dolgozik a hét kocsis vonaton. Átnyújtom neki a jegyemet és feltűnik, hogy bekarikázza azokat a helyeket, ahol régebben lyukasztani szoktak. Lehet, hogy már a lyukasztó is múzeumi tárgy lett ? Hát kérem, nagy idők tanúja vagyok: én még láttam amikor a kalauzok kilyukasztották a jegyeket !

Leszállás után derült ki, hogy az a kocsi, amelyet én a vonat belsejében elfogadhatónak ítéltem, kívülről az egyik legrondábban összefújkált kocsi volt a vonatban. Megnéztem a gépet, a V43 1160 húzta a hét Bhv kocsit. A vágányvégi táblán 10 perc késés volt kiírva és annyit is késtünk.

 

---

Korábban ugyanerre:

 

 E-mail: gullnerpages@gullner.hu