Óbuda - Magyar Vasúttörténeti Park, Keleti - Déli
  Vonatozás 2004/5, 2004.05.21. péntek


A Kék Villám nyomában


A neten volt szó arról, hogy a Blauer Blitz délután a Füstiben lesz. Természetesen vonattal indultam megnézni.

Óbuda állomás és környéke most is ki van takarítva. A régies váróban is tisztaság, a pénztár nem működik, viszont ki van téve egy figyelmeztetés, miszerint a magára hagyott csomagokat a biztonsági szolgálat elszállítja.

Egyrészes Uzsgyi érkezik, száma 4341 009-6. A padló borítása sok helyen csúfosan fel van púposodva. Elkoszolódottabbnak látszik, mint korához illene. A levegő is elég elhasznált, bár működik a klíma. Elég sok az utas, zömmel diákok lehetnek.

Pár nappal korábban elvégeztem egy rövid mérést a Nyugatiban. Beültem egy-két percre egy Desiroba, majd egy-két percre Uzsgyiba. Az Uzsgyi ülése határozottan kényelmesebbnek tűnt.

Komótosan szálltam le a Nyugatiban, így már pont nem láttam a gőzöst annak a szép nosztalgia vonatnak az élén, ami éppen akkor húzott ki az állomásról. A hangja után 424-est tippelek.

A Vasúttörténeti park felé az alábbi vonat közlekedett: BCmot 379, Bz 52647, BCmot 468. Az első motorkocsi két tengelyes, egy hűtővel, a hátsó három tengelyes, két hűtővel a tetején. Az én emlékeimben meg a két tengelyes, két hűtős a tipikus kivitel.

A vonat elég sok utast hozott a park felöl, egy népesebb csoport fenn maradt a középső kocsiban, nyilván csak vonatoztak. Ezek később átmentek az első kocsiba, így én a hátsó motort választottam. Indulás előtt odajött egy ember, furán hadonászott és azt mondogatta "motor, motor". Később magyarra váltott és én is át lettem terelve az első kocsiba, mert hogy nekik, a személyzetnek, így egyszerűbb lesz a tolatás. Hála Istennek nem voltunk sokan így sem, hogy csak az első kocsit vehettük igénybe. Indulás után a vezér tövig nyomja a gázpedált (?), száguld a gép, nem küzd az indulással, mint az eredeti motorral. A parki végálloms előtt max. 100 méterrel megálltunk és leakadt a hátsó két egység, ezért kellett átszállni az elejébe. Nem értem miért kellett ezt így csinálni, az időhiány nem lehetett ok, mert utána órákig ténfergett a személyzet a parkban, várva a visszaindulást.

A Kék Villám útiterve: Wien Südbahnhof - Hegyeshalom - Györ - Veszprem - Badacsontomai - Keszthely - Budapest - Eger - Hegyeshalom - Wien Südbahnhof , a program neve: Ungarische Rhapsodie mit Bahn & Schiff, dátuma: május 20-23, ára: 299 euró. Ennek a programnak volt része az MVP meglátogatása, a program szerint "ca 14:15 - 17:00".

Két óra felé érthettem ki a parkba, nagy a csend, csak egy gyerekcsapat ("a 3.c osztály") enyhíti a kihaltságot. Miután ők elmentek, a személyzet döntő létszámfölénybe került a látogatókhoz képest. A körfűtőház körül a készülődésnek semmi nyoma, egy gőzös sincs felfűtve. Múlik az idő és a Kék Villám sehol. Egyedül a Hargita megcsodálása enyhíti a csalódottságomat.

Semmi mozgás, csak az M32 2055 döcög el Rákosrendező felé. Háromnegyed négy felé sokadszor körbesétálok és éppen kifelé indulok, amikor mozdony hangot hallok. Az M32 2055 vonatat egy négy részes motorvonatot, végén egy zöld színű dízel mozdonnyal. A Kék Villám nem bír önállóan közlekedni ?

A zöld mozdony száma 2143 040-0, a motorvonat első része B4VT 5145.01, utána 7845.06 termes kocsi, 80 81 973 2 941-6 kocsma kocsi, a végén B4VT 5145.14. A Kék Villám közeli rokona a GySEV BD4VT 5146 sorozatszámú motorvonatának.

Az utasok egy része a bőröndjét huzkodja a kijárat felé, a többi a körfűtőház felé indul. Mégiscsak van nekik műsor, beindítják az M61 001-et és kiállnak vele a Kék Villám mellé.

A túra programja szerint Bp. Keleti ca 17:30. Tehát Kőbánya felsőre indulok, azt tippelem ott fog bejönni a Keletibe. Bebuszoztam a Keletibe, onnanV43 1303, 6 szürke Bhv + BDt szerelvénnyel Kőfelsőre. Automatából vettem jegyet, 5 km, 88 Ft. Megveszem a visszaúti jegyet, a Déliig kérem, a fiatal pénztáros lány először kicsit furcsállja a dolgot, majd ad egy 20 km-es jegyet, 162 forintért.

Kiállok a peronra várom a Kék Villámot, mint eddig is a délután jó részében. Persze a Kék Villám nem jön. Hat óra felé végkép megunom a dolgot és visszamegyek a Keletibe, vezérlő, 5 szürke és 1 kék Bhv, V43. A vezérlőbe szállok, ez is szürke, de nincs átépítve olyanra, mint a többi szürke kocsi.

A Keletiben először étel, ital után nézek, utána körbesétálok. Teljesen váratlanul a zöld dízelt pillantom meg a Thököly út felöli oldalon. Mire átérek, éppen kimegy a fűtőház felé. Ennyi a Kék Villám kaland.

A Déli felé a Pannóniával indulok. Elég szép szerelvény: V63 144, ČD Bc, WLAB, CFR WLABmee, Bmee, ČD B, B, MÁV B, A, a legvégén a V63 041, ez húzta idefelé. A vonat jól tele van, pár utas állni kénytelen. Átmegyünk a Dunán és ismét "megdicsérem" gondolatban az a marhát, aki úgy döntött, hogy az új közúti híd pont eltakarja a budapesti panorámát a vonat utasai elöl.

Kelenföldön én leszállok és egy csomóan meg felszállnak. A Pannónia tovább indul a C perontól. Amerre nézek, mindenhol tehervonatok állnak. Gondolom a péntek esti csúcs végét várják itt.

A Délibe egy fehérvári személlyel megyek: V43 1177, 5 Bhv. Alig volt utas rajta.