Gullner Pages
  Vonatozásaim 2003

2003.07.25. péntek, Bp.Nyugati - Szolnok - Hatvan - Gödöllő - Bp. Örs vezér tere

2003/12.

Haszonhajtás kis kerülővel

Haszonhajtásilag nyomulok Szolnokra. 8 óra után pár perccel ballagok felfelé a vágányok alatti aluljáróból a Nyugati pályaudvar pénztárcsarnokába. A lépcső korlátokat valakik leszerelték, csak egy darabja marad meg legfelül. Azt hiszem rézből van, a többi is abból lehetett. Eszembe jut, hogy pár méterrel odébb meg az aluljáró álmennyezetéből vannak darabok kitépve. Magyarország, XXI. század.

Bőven van utas a pénztárcsarnokban, de alig van sorban állás, mert elegendően sok pénztár dolgozik. A Hajdú IC-én is elég sokan vagyunk, de azért van még jócskán szabad hely, pont kényelmes. Mindenki csendben ül a helyén, csak kevesen beszélgetnek, azok is halkan, majdnem olyan, mintha Svédországban vonatoznánk.

Maga a vonat V43 1083, 5 db Bp, WRR, AP összeállítású, a végén egy Avmz, ez nincs beszámozva és utast sem láttam benne Szolnokon.

A haszonhajtás után maradt annyi idő, hogy tegyek egy kis kerülőt, de még előtte igyak egy sört és bóklásszak kicsit az állomáson. Szolnok állomás akkor épült, amikor sokkal nagyobb volt a vasúti forgalom és még növekedett is. Az 1970-es évek elején ez egy igen modern pályaudvarnak számított. Nekem akkor legjobban a magasfogadó tetszett, ez ma már maximum roncstelep. Az állomásépület utascsarnoka szép tágas, valaha egy hatalmas étterem is működött itt, most cipőbolt van a helyén. Az utascsarnok egyébként messze a jobbak közé tartozik Magyarországon, van egy csomó ivó, büfék, tágas, jó kínálatú újságos és viszonylag tisztaság van. A WC is gigantikus méretű, viszonylag ez is tiszta, de már nagyon ráférne egy felújítás. A használat 50 Ft, amikor megmosom a kezem, kapok egy kéztörlőt a WC-és nénitől.

A hatvani vonat: V43 2343, 3 db felújított Bhv (20-05) kocsival. Nekem nem tetszenek ezek a felújított kocsik. Már a külső sötétkék festést sem tartom szerencsésnek, a busz üléses belső berendezés még ettől is ellenszenvesebb. A régi süppedős műbőr ülések sem voltak túl jók, de az elrendezés legalább igazodott a vasúti kocsi szerkezetéhez.

Az első kocsiban utazok, elég kevés az utas, csak Jászberényben szállnak fel egy kicsit többen, de még így is csak kb. harmada, negyede foglalt a helyeknek.

A Szolnok- Hatvan vasútvonalon élénk forgalom volt, már a mai viszonyokhoz képest. Mert a múlt századi 70-es években volt itt a csúcsforgalom. Akkor a sűrű észak-déli teherforgalom egy része a Szolnok - Hatvan - Aszód - Vác útvonalon kerülte el Budapestet. Ma már sajnos a teher forgalom csak töredéke a múlt századinak, de ezen a vonalon viszonylag élénk teherforgalmat tapasztalok. A legszebb tehervonattal a hatvani teher deltában találkoztunk, egy M40 húzta.

A szolnoki menetrendből úgy véltem, hogy Hatvanban lesz időm nézelődni, de éppen indul egy vonat pest felé, a menesztő már indítana, amikor felkapaszkodok a második kocsiba. Kellemes meglepetés: a vonat dugig tele van, miden fülke tele, a folyóson is sűrűn állnak, ezer éve nem láttam, hogy utasok a mosdóban utaztak volna. Régen ez mindenhetes élményem volt, amikor hétvégeken Gyöngyös és Budapest között ingáztam. Mint utólag kiderült az Elvira szerint ez a S5205 Sátoraljaújhely - Budapest vonat, bár a kalauz gyorsnak tisztelte. Valamiért nagyon élveztem a zsúfoltságot, de azért leszálltam Gödöllőn. Csak most néztem meg a vonatot: V43, Ap, Bo, Bo, Bp, Bo. A Bp nem IC kocsi volt, nem láttam még ilyet, igaz régebben nem sokat törődtem a kocsikkal.

A gödöllői állomáson minden vágány üres, de az átmenő forgalom elég nagy. Először egy IC húz el Miskolc felé, a másodosztályú kocsik Bvmz típusúak, az elsőosztály Ap. Érdekes eset, szerintem a másodosztály kényelmesebb, ott is csak hárman ülnek egymás mellett és igazi klíma berendezése van. Azután Pest felé megy egy IC, de azt már nem látom pontosan, mert a kocsma ablakát kilátásgátlóval szerelték fel. Láttok még egy szép tehervonatot Miskolc felé és egy személyt pest felé. Ez a személy is felújított Bhv kocsikból áll, ezeknek is 20-05 a száma, de ezek szürkére vannak festve, ettől talán még a sötét kék is szebb. Ezt a vonatot V43 1303 tolta, ez meglepett, mert úgy tudtam, hogy csak a 2000-es sorozatú Szilik bírják tolni a felújított Bhv vonatokat. És végül még egy személy, V43 1304, Bhv, Bhv, Ao, Hatvan felé.

Gödöllőről a változatosság kedvéért HÉV-vel utaztam az Örs vezér térig.

 

 E-mail: gullnerpages@gullner.hu