Gullner Pages
  Vonatozásaim 2003

2003.04.29. kedd, Bp. Déli - Hajmáskér - Lepsény - Bp. Déli

2003/5.

MÁV cukorka a Studenkán

A Déli pályaudvaron szép nagy sorok álltak a pénztáraknál. Egy darabig köröztem, hogy hová is álljak be, de szerencsére eszembe jutott a jegyautomata. Ott nem volt senki, pillanatok alatt megvolt a jegyem. Tulajdonképpen egy teljesárú menetjegyhez nem kell semmit csinálni, csak kiválasztani a célállomást és dugni a pénzt. (Hajmáskérig a jegy 990 Ft.) A festék szalag elég kopott, alig látszik a szöveg a sötét sárga jegyen. (A festékszalagok már csak olyanok, hogy elég rövid ideig feketék, de utána még elég sokáig használható szürkék.)

A megszokott Szili dömping mellett lassan tipikusak a Siemens gépek is. Most ezeket láttam: 1047 007-8 (MÁV), 1116 019-9 (ÖBB), 1047 502-8 (GySEV), szerintem ez utóbbi festése a legszebb.

A szombathelyi gyorsra szálltam (904, ind.: 13:05): V43 1009, B, By, Ao, By (ez kívülről rendkívül csúnya volt), AB, Bko, az utolsó két kocsi Zalaegerszegre közlekedik. A kocsik nagyon elhasználtak, de belülről viszonylag elfogadható. Mármint a mai magyar viszonyok között, mert össze sem lehet hasonlítani azokkal a szerelvényekkel amelyek a 80-as években jártak. Kelenföldön is sokan felszálltak, az utolsó kocsiban utaztam, itt talán a helyek fele lehetett elfoglalva. A folyóson elég sokan dohányoznak, de nem láttam csikket a földön. A rendesebbje a hamutartóba dobja, mások kidobják az ablakon. Mindenesetre sokkal kulturáltabbak a viszonyok, mint a 100-as vonalon közlekedő vonatokon.

A Velencei tó közepéig jó tempóban megy a vonat, utána meglassul, de a fehérvári bejáratig nem áll meg.

Sokadszor csodálom meg az ösküi templomot, aztán máris Hajmáskér következik. Hajmáskéren első utam a pénztárba vezet. Székesfehérvárra kérek jegyet Lepsény felé. A pénztáros hölgy nagyon csodálkozik, hosszasan nézegeti a menterendet, azt mondja a távolságot keresi, de látom, hogy az idő oszlopokat böngészi. Végül 60 km-es jegyet ad 436 Ft-ért.

Vettem egy fröccsöt 55 Ft-ért az állomási büfében. Ilyen rosszat még nem ittam ebben a században.

A első vágány mellett egy csöves okádik, (lehet, hogy ő is fröccsöt ivott,) egy másik a padon szendereg. Később a hányós csöves felszáll a fehérvári személyvonatra. A másik tovább agonizál a padon, az arra vetődő emberek ismerősként szólnak hozzá.

cukorkapapír

Érkezik Veszprém felöl a 39613-as, Bzmot 252 szólóban. A motorkocsi már az átszékezett változat, viszonylag tiszta és a függönyök is megvannak az ablakokon. Talán az ülőhelyek fele lehet elfoglalva. A jámbor képű kalauz kezeli a jegyeket és mindenkinek ad egy cukorkát. Valami olyasmi kísérő szöveggel, hogy tisztasági nap van a vasútnál, ezért mindenki kap egy cukorkát, aminek a papírját kéretik a hulladék tartóba helyezni. Kicsit gyanakodva nézegetem a MÁV-os papírba csomagolt cukorkát, de végül is elszopogatom. Jól esett, mert elvette a hajmáskéri fröccsnek nevezett borzalom kellemetlen ízét. A papírral kapcsolatban viszont nem teljesült a kalauz kérése, mert a papírt nem dobtam a hulladék tartóba, hanem eltettem emlékbe. Érdekes, hogy a többi kalauz nem osztogatott cukorkát.

A Studenka békésen döcög a tavaszi napsütésben, helyenként talán még 20 km/órával sem megyünk.

Befutunk Csajág állomásra. Valahogy nagyon ridegnek tűnik az állomásépület. De nem is itt szállok le, hanem Lepsényben. Ez sokkal vonzóbb épület és a fröccs is egészen iható. Éppen hogy legyűröm, máris érkezik a Fonyód felöl a 8515-ös személyvonat: V43 1177, Bo, By, By, By. A második kocsiba szállok fel. Elhasznált, öreg vagon, de ki van takarítva, még az ülések alatt is, és majdnem minden ablaknál megvan a lehúzható függöny. Ezen a napon sokkal szerencsésebb vagyok, normális körülmények között tudok vonatozni. Bár a gördülő állomány erősen lestrapált, de legalább ki van takarítva. És a forgalom is menetrendszerű, dolgoznak a vasutasok, működik a vasút.

Székesfehérvár állomás gurítóját már nagyon régóta nem láttam működni, de lehet, hogy néha használják, mert csillognak a sínkoronák. A teherpályaudvar úgyszólván üres.

Irány Budapest a szombathelyi gyorssal (903, ind.: 17:07): V43 1188, Ap, By, B, By, AB, Bko. Ránézésre az ülőhelyek nagyobbik fele el van foglalva. Az utolsó kocsiba szállok, elhasznált, a MÁV átlagnál kicsit szebb, de a WC-ben csak akkor van víz, ha az eső beesik az ablakon.

Kb. pontosan érkezünk a délibe. Kicsit körülnézek, 18:28-ra van kiírva a Liszt Ferenc EC érkezése. Gondoltam megvárom és megnézem kedvenc szerelvényemet. De sajnos nem a kedvenc DB szerelvény érkezik, hanem ÖBB kocsik alkotják a vonatot. Az elején persze Siemens csőlátó (1116 023), azért neveztem el csőlátónak, mert csak előrefelé lehet kilátni belőle. (Kívülről legalábbis így tűnik, belül még nem voltam.)

 

 E-mail: gullnerpages@gullner.hu