[GP]   Gullner Pages
  Vonatozásaim 2003

2003.02.06. csütörtök, Bp.Nyugati - Szob - Vác - Vácrátót - Bp.Nyugati, havas táj

2003/2.

Havas táj és függöny

avagy
"A vonat a vágány elejéről indul"

A Nyugatiban látványosan havas, jeges vonatok állnak, télies izgalmakkal kecsegtetve.

A pénztáraknál hosszú sorok, de eszembe jutottak az automaták. Átsétáltam, ott nem volt sor. Itt jegyzem meg, hogy amikor délután háromnegyed öt felé ismét erre jártam, itt is sorok álltak jegyért.

A jegyváltás IQ tesztjén majdnem elvéreztem a papírpénz behelyezésnél, de hála Istennek egy hajléktalan lapárus kisegített. Az öreg nagyon profi volt a kezelésben, jó ötlet segíteni a bénázó utasoknak, biztosan mások is támogatják utána a hajléktalan újságot és/vagy az újságost.

A gép egyébként jól működött, elég könnyű is kezelni és a kiadott jegy is elég jól néz ki, eltekintve attól, hogy a festékszalag eléggé kopott volt.

Ismét megcsodáltam egy-két szép télies havas, jeges szerelvényt. A Szolnok felé közlekedők voltak az igazán attraktívak, a Dunakanyar felé nem volt vad az idő, bár a vonatok arrafelé is késve indultak. Eredetileg Veresegyház felé akartam volna menni, de éppen indult egy késett párkányi személy és inkább arra szálltam fel. Mert szimpatikus volt a szerelvény: V43 1346 és 7 darab jellegzetes színű ČD gyorsvonati kocsi: 1 darab A, 1 darab BDbmscc(?) és 5 darab B kocsi. A szerelvény közepe felé szálltam fel egy B (20-41) kocsiba. Kívülről az egész vonat aránylag jól nézett ki, belülről a kocsi egy picit kopottas volt, de tiszta és nincs összebarmolva. És FÜGGÖNY volt az ablakon ! Függönyt Magyarországon 10-15 éve nem láttam, leszámítva persze a kiemelt vonatokat. Egyszerűen paradicsomi körülmények között volt szerencsém utazhatni, különösen ha összevetem az előző visszautam tapasztalataival.

Ennek a vonatnak 11:30-kor kellett volna indulnia, helyette háromnegyed körül indultunk. A pályaudvari vágányok felett szép hómező, csak egy-két vágányt jártak át vonatok párhuzamos vonalakat húzva a hóra. A táj szép télies, de nincs igazán nagy hó. A szél sem nagyon fúj, csak a vonat menet szele kavarja fel a havat. Alapvetően eseménytelen út végén értem Szobra. Tetszett, hogy az ajtó zárolva volt, míg a vonat meg nem állt. Meg voltam elégedve a vonattal, mondtam is valami elismerőt a forgalmista hölgynek, aki menesztette a vonatot Párkány felé.
- Tíz éve nem láttam függönyt vonaton.
- Ezek szlovák kocsik. - mondta (mentegetődzik ?) a forgalmista, miközben kihaladt a jellegzetes színű ČD szerelvény.
- ČD. - mondám.
- Az már megszűnt, most zséeszer van. - mondta a szobi határállomáson dolgozó forgalmista.

Átsétálok az állomás feletti gyalogos felüljárón. Szob alszik a hó alatt, csak a szemetesek mozognak, meg a központban jár egy-két ember. Bőven van időm átérni Szob alsóra. Szob alsó megállóhelyet közvetlenül a nagy állomás bejáratában alakították ki, ki tudja miért. A vonat átcsattog az állomási váltókon és azonnal megáll Szob alsón. Meglepően sokan szállunk fel a kihalt településhez képest.

A vonat elején BDt, a végén V43, közben néhány mocskos, összebarmolt Bhv. Az agyonfirkált kocsibelsőn megakadt a szemem egy feliraton: "EURÓPAI UNIÓ NEM KELL".

Vácott éppen csúcsforgalom van, amikor leszállok. Mindenfelé indul vonat: Studenka (Bz) szerelvény Drégelypalánk felé, két kocsis V43-as szerelvény Aszód felé, BDVmot Szob és Veresegyház felé és a BDt, néhány Bhv, V43 indul tovább Pest felé. Sok az utas, nagy a sürgés forgás a sínek között.

A veresegyházi vonat végén a BDVmot-ba szállok fel. A kocsi nem olyan mocskos, mint az előző, de nagyon csúnyán össze van firkálva. Sok utas van, néhányan állnak. Itt is megjegyzek egy firkát: "GECI MÁV".

Az egyetlen téli esemény Őrbottyán előtt történik. A vonat megállt, jó darabig azt hittük, hogy a bejárati jelző miatt, de kiderült, hogy egy kukás Liaz áll keresztben a síneken. Nem tudom hogyan nem mentünk neki, előre figyelmeztették a vezetőt vagy már messziről látszott volna ? Az biztos, hogy a fékezés nem utalt vészhelyzetre.

Kb. fél órába telt, mire odajött egy útkarbantartó gép és elhúzta az átjáróról lecsúszott kukás autót.

16:30-kor érkeztünk a Nyugatiba, úgy kalkuláltam háromnegyed óra késéssel, de később az Elvirában 15:58-as érkezést olvastam. A vágány végén a kijelzőre az volt kiírva, hogy a szerelvény 16:05-kor indul visszafelé, 25 perc késéssel. Ez az ötödik vágány volt. Az tűnt fel, hogy a géphangú hangos bemondó azt ismételgeti, hogy 16:40-kor indul vonat Veresegyház Vác felé a második vágányról. A második vágányon nem állt semmi, viszont elég sokan vártak a vonatra. Eközben az ötödiken serényen zajlottak az indulási előkészületek. A rutinosabb utasok inkább a szemüknek hittek, mint a hangosnak és átmentek az ötödikre, de egy csomó bamba ott álldogált az ötödik vágány mellett várva a 16:40-es vonatot, miközben az ötödikről a vonat 16:38-kor elment. A hangos bemondó makacsul ismételgette, hogy a vonat 16:40-kor a másodikról azonnal indul, tessék a beszállást a befejezni.

Régen mulattam ilyen jól. Ezúton szeretnék gratulálni a Nyugati pályaudvar információs szolgálatának az átverő show-hoz. Különösen az tetszett, amikor a hangos bemondó időnként minden előzmény nélkül az közölte, hogy "A vonat a vágány elejéről indul." Ezzel végkép megzavarta a rutintalanabb utasokat, én meg ott röhögtem, mint állat, a gyászszalagos kabátomban.

 

 E-mail: gullnerpages@gullner.hu